Op naar Genua

Donderdag 13 april 2023

We zijn vroeg wakker, ruim voor de wekker. Te kort tijd nog om verder te slapen, dus gaan we zo half 6 uit bed en maken alles in orde om weg te kunnen. We overwegen of we een trein eerder zullen nemen, die van 7:08 uur maar dat is net even te krap dus wachten we voor de trein van 7:38 uur, directe trein van ons naar Schiphol.

Maar dan verschijnt er een storingsmelding in de NS-app. Er staat een defecte trein tussen Zaandam en Amsterdam Sloterdijk. Het is niet duidelijk wat dat gaat betekenen, maar de spanning is voelbaar want we hebben voor de beveiligings-controle op Schiphol een tijdslot wat we moeten halen. Daar zouden we ruim van te voren voor op Schiphol zijn, maar nu is het wel erg onzeker wat deze storing betekent.

We overwegen welke opties er zijn en gaan wat eerder naar het station met als doel de IC naar Amsterdam CS te nemen, met overstap op Sloterdijk naar Schiphol. Als we op het perron van Kersenboogerd staan, lijken de meldingen te verdwijnen. Bij de diverse treintijden is de melding helemaal weg.

We besluiten de IC te laten gaan en toch de sprinter daarna te nemen die naar Schiphol gaat. Dat scheelt overstappen. Uiteindelijk verloopt de rit zonder problemen dus zijn we ruim op tijd. We lopen eerst naar La Place in Schiphol Plaza om te ontbijten. Dan hebben we dat gehad, mocht er toch veel tijd gaan zitten bij de security check.

We komen ongeveer 10 minuten voor ons tijdslot bij de rij voor de security aan. Nou ja, hier is eigenlijk geen rij. We mogen al door en kunnen direct doorlopen naar de bakken waar we onze spullen in moeten leggen. Zo snel hebben we eigenlijk nog nooit meegemaakt. Voor ons dus een geslaagde proef van deze nieuwe service op Schiphol.

Zodoende staan we met nog ruim voldoende tijd op de klok in het vertrekdeel tussen de winkels. Om de knieën van Co niet te zwaar te belasten, lopen we al snel door naar onze gate B18 om daar zittend het boarden af te wachten. Er vertrekken nog twee vluchten vóór ons vanaf deze gate. Althans deels via de gate en deels middels een bus. Ook wij gaan een bus in om naar het toestel gebracht te worden.

Het vliegtuig is niet vol. Voor ons, achter ons en naast ons blijft leeg (we hebben echt de deodorant niet vergeten). Stoelen waarvoor iets bijbetaald moest worden. Het is een KLM Cityhopper met 23 rijen van 4 personen, dus het boarden verloopt erg snel en we kunnen op weg.

Vanwege de wind is het opstijgen wel wat ruw, maar tot het inzetten van de landing, is het een vlucht zoals je wenst. Broodje, drankje en wat lezen. Bij het naderen van de landingsbaan in Genua is het wederom wat ruw, maar het toestel komt erg soepel op de baan.

Hoe nu verder? Daar hadden we niet al iets over beslist, maar Jeroen weet dat er een bus naar het centrum gaat en stopt bij het station. Daar is ons hotel voor de komende twee nachten. De bus staat buiten al klaar, Jeroen betaalt en het apparaat geeft aan: 2 personen. Maar er blijkt maar 1 keer 5 euro te zijn afgeschreven. Dus dat is dan niet helemaal goed gegaan.

We lopen naar de ingang van het hotel Continental dat we geboekt hebben. Dat hadden we voor een eerdere cruise ook geboekt en toen bleek er een briefje te hangen dat je naar het naastgelegen hotel moest gaan. Nu is de receptie open en melden we ons. We krijgen te horen dat ze ons geüpgraded hebben naar het naastgelegen Grand Hotel Savoia, dus komen we net als de vorige keer in het 5 sterren hotel terecht i.p.v. 4 sterren. Geen moeite mee.

We checken in en gaan naar onze kamer. We zijn op tijd binnen, want ondertussen is het gaan regenen en is er wat onweer. Daar nemen we even de rust, met een kopje thee, in afwachting van beter weer. Dat laat wel op zich wachten.

Met het idee dat het wellicht vandaag niet meer droog wordt, gaan we maar even kijken in het station om een snelle hap te doen. Daar blijkt sinds kort een Mac Donalds in te zitten. We eten daar wat, of vullen onze buiken, net wat je wilt en gaan daarna nog wat te drinken kopen voor op de kamer. Morgen verwachten we beter weer en gaan we Genua verkennen. Als we het station verlaten, is het droog, maar ons plan blijft hetzelfde. De benen rust geven, vooral die van Co.

3 thoughts on “Op naar Genua

1. Henk schreef:

Goed begin alvast. geniet er van.

2. Aafje schreef:

Nu ja dit is weer een verslag als vanouds,
    reis meePrachtige kamer
    Groetjes Aafje

3. Ava schreef:

Upgraden is nooit een groot probleem, gelukkig denken jullie daar ook zo over. ;oD