Freeport, Grand Bahama

Zondag 1 december 2019

We varen onze laatste tussenstop binnen. Vandaag zijn we op de Bahama’s. Ondanks de orkaan van twee maanden geleden, ziet het er niet slecht uit. Je moet goed kijken om de sporen nog te zien. Veel is blijkbaar al opgeknapt.

Vanaf ons balkon zien we een schip van de Holland America Line liggen. Als we goed kijken, zien we dat deze in een droogdok ligt en hier blijkbaar groot onderhoud krijgt. Dit eiland is van de Bahama’s het eiland met de meeste industrie. Onder andere pillen tegen HIV worden hier gemaakt. De haven ademt een sterke industriële sfeer uit.

Vandaag gaan we met een “glass bottemed boat” varen om van het leven onder water te genieten zonder er in te hoeven duiken. De rit met de bus duurt ongeveer 20 minuten en dan zijn we bij Port Lucaya waar deze boot op ons ligt te wachten. Als we bij de boot aankomen zijn we eigenlijk wel teleurgesteld, want de vensters in de bodem zitten een behoorlijk stuk onder ons en je moet rond een afzetting staan om er naar te kijken. Nou ja, we gaan het wel zien.

We vettrekken vanuit de baai en na ongeveer 10 minuten op zee stopt de boot en kunnen we kleurrijke vissen zien. Je kunt voer kopen voor 2 dollar om de vissen te voeren, waardoor ze ook naast de boot goed zichtbaar worden als ze er gretig van willen eten. Oké, het heeft ook wel weer iets dat je ze zowel van boven het water als door de bodem kunt kijken.

Dan gaan we nog een stuk varen en na ongeveer 15 minuten liggen we weer stil en moeten we letten op grote vissen. Co grapt: haaien?. Inderdaad, opeens ziet Co naast de boot de eerste haai aankomen en in korte tijd zijn het er heel wat. Moeilijk te tellen, maar we hebben er minimaal 6 tegelijk gezien aan één kant van de boot. Dit maakt toch wel indruk, want zo dicht zijn we nog nooit bij haaien geweest. Dit zijn Caribbean reef sharks. We filmen en maken foto’s en kunnen de haaien uitstekend observeren.

Dan varen we weer terug naar de haven en zit de excursie er bijna op. Wat ons rest is de rit terug naar het schip. In de haven van het schip aangekomen gaan we de vele winkeltjes en kraampjes langs om te kijken of we nog een souvenir aan ons arsenaal kunnen toevoegen. We vinden een haai met Bahama’s erop en ook een kleine dolfijn. Dan is het wel weer tijd voor de lunch, dus gaan we aan boord.

Onze laatste lunch aan boord, dus we gaan zonder remmingen onze borden opladen en genieten nog een keer van de heerlijke gerechten.

Daarna gaan we naar de hut even van ons balkon genieten om vervolgens vast wat voor te bereiden voor het inpakken. We brengen de badjassen van de Spa terug, anders krijgen we daar nog een pittige rekening voor en lopen ook nog even langs de cabines van onze vorige cabin steward om hem even gedag te zeggen en een foto te maken. Dat zouden we gisteren doen, maar door omstandigheden was het er niet van gekomen. Ronel was nog te druk met werk bezig geweest.

Straks ons laatste diner, laatste rondje langs de Lobby- en Librabar en dan de koffers op de gang zodat die opgehaald kunnen worden in de nacht om van boord te brengen bij aankomst. Onze langste cruise tot nu toe zit er bijna op. Morgen vliegen we van Miami rechtstreeks naar Amsterdam om dinsdag ergens begin van de ochtend aan te komen en een lange dag door te halen om weer te wennen aan de Nederlandse tijden.

Dit is mogelijk het laatste verslag, tenzij we nog iets bijzonders morgen meemaken. Dan zullen we later deze week nog een verslag plaatsen. Misschien dat we nog wat video’s uploaden. Maar bij deze bedanken we iedereen voor het lezen van onze verslagen en de reacties die geplaatst zijn. We hebben ze allemaal gelezen, maar reageren kost ons iets te veel tijd. We hopen op jullie begrip.

Ook willen we hierbij nog even Ed bedanken, die thuis op onze huisdieren aan het passen is. Altijd fijn om zo’n goede vriend te hebben!

5 thoughts on “Freeport, Grand Bahama

1. Henk schreef:

Co en Jeroen. Ik heb weer genoten van jullie verslagen. Goede vlucht naar Amsterdam. Ik ben niet aan het werk dus helaas gewoon in de rij.

2. Irene Snijders schreef:

Dank jullie wel mannen, ik heb jullie reisverslagen op de voet gevolgd en er weer van genoten.

3. Kees schreef:

Waarom blijven jullie niet nog een paar daagjes in Miami? Als je daar toch bent….

4. Ingrid schreef:

Geniet van jullie laatste dag en goede terugreis! Groetjes, Ingrid

5. Nicole schreef:

Goede reis terug. Jullie hebben weer een schitterende ervaring erbij. Ook weer enorm leuk en boeiende verhalen, ik heb genoten.