Winderig Barcelona

Donderdag 11 november 2021

We hebben opnieuw een wat onrustige zee gehad vannacht. Gelukkig hebben we allebei wel goed kunnen slapen. Maar op het balkon zien we dat de twee kleine stoeltjes op elkaar zijn gewaaid.

We worden wakker in een druilerig Barcelona. Het schip ligt hier vandaag van 7:00 tot 13:00 uur. Dat is natuurlijk maar kort. Vandaar dat we vandaag geen excursie geboekt hebben. Dat geeft ook wat rust op zo’n laatste vakantiedag.

Vanwege de regen gaan we na het ontbijt maar op zoek naar de sportschool voor onze wandeltraining. We vinden de gym boven de spa, op dek 14. Er is nog niemand anders bezig. We kiezen voor de loopband, waar we eigenlijk niet zo’n ervaring mee hebben. Die van Co lijkt in eerste instantie op hol te slaan, maar er zit gelukkig een noodstop knop op. Daarna gaat het beter en “wandelen” we 45 minuten met zicht op het natte dek buiten. Als we van de loopband af stappen, lijkt het wel of we opeens zeebenen hebben. Het is even een heel raar gevoel met lopen, maar dat gaat gelukkig snel over.

Inmiddels is het droog en in onze hut zien we dat achter ons de MSC Seaview ligt. Met het zusterschip, de MSC Seaside, hopen we in maart onze volgende cruise te kunnen maken. We willen even met de verrekijker naar de hut kijken die we op dat schip geboekt hebben, maar er staat inmiddels zo’n harde wind, dat de deur naar het balkon amper open gaat. Buiten de krant lezen is dus geen optie. Dat doen we dan maar binnen in de hut.

Bij de lunch beseffen we dat het moment is aangebroken dat we alles voor de laatste keer gaan doen, deze vakantie. We genieten dan ook maar even extra van alle gerechten. Dit keer hebben we eindelijk een keer rijst bij het buffet: vegetarische paella. Lekker!

Terug in de hut wagen we ons toch nog even op het balkon, om te zien of het vertrek uit Barcelona al gaande is. Dat is niet zo, want ze zijn nog bezig met een oefening met de reddingsboten. Er liggen er nog drie op het water en het kost ze met deze wind heel veel moeite om die weer aan de takels van het schip te koppelen. Daarna vertrekt er nog een vrachtschip van Grimaldi Lines. Dat doet Jeroen altijd even denken aan de soapserie As the World Turns.

Dan is het tijd voor ons laatste bezoek aan de spa. In de sauna zien we dat het schip inmiddels uit de haven van Barcelona vaart. Als we de laatste kademuur gepasseerd zijn, begint het schip wat te deinen, maar niet heel erg. Buiten bij het bubbelbad staat nog wel die straffe wind. Ons colaatje waait bijna uit het glas en we binden de handdoeken maar even aan de railing. Evengoed is het nog best lekker en het zonnetje komt er ook nog voorzichtig bij.

Als we uit het bad stappen, krijgen we nog wel een laatste drankje, maar dan sluiten ze het buitengedeelte vanwege de wind. Het tweede rondje proberen we het thalassobad binnen, maar dat is wel een soort van golfslagbad nu. We sluiten daarom maar iets eerder af vandaag.

Vervolgens is het tijd voor onze laatste corona test. Iedereen krijgt de dag vóór vertrek nog een derde coronatest. Het is weer snel gepiept en we treffen ook nog een arts die wat Nederlands spreekt.

Dan vinden we dat wel recht hebben op een troost-ijsje. Dat halen we natuurlijk bij Susan in de Gelateria. We gaan ook nog even langs de Engelse host voor informatie over de transfer morgen. We mogen om 10:45 uur van boord, dus de bus naar Milaan zal ongeveer 11:00 uur vertrekken. Dat zou ons daar voldoende tijd moeten geven voor de vlucht naar Amsterdam om 17:00 uur. Verder wil Co nog even spreken met de medewerker van de Costa Club die nu ook spreekuur heeft. Maar die heeft eigenlijk nauwelijks informatie die niet op de website van Costa te vinden is.

We lezen nog wat in de hut en maken dit laatste verslag voor vandaag. Straks nog een diner in het restaurant met vandaag o.a. een rib eye steak. Daarna is het afscheid nemen van onze obers. Morgen bij het ontbijt zijn zij niet in dit restaurant aanwezig. Erwin zien we morgen nog wel.

Cruisen in de tijd van Covid-19 is anders. We hebben wel wat dingen gemist, maar de overhand heeft toch wel dat we genoten hebben van wat wel weer kon. Dat we weer eens aan boord zijn geweest na bijna 2 jaar. Morgen is de reis naar huis. Om ongeveer 11 uur vertrekt de bus naar de luchthaven in Milaan en om ongeveer 5 uur in de middag vliegen we terug naar Nederland. Dan zijn we weer bij ons meisje, Lilah die de afgelopen tijd weer goed verzorgd is door Ed. Mocht er morgen nog iets bijzonders gebeuren, dan melden we dat in de loop van het weekend op deze site. Anders hopen we dat jullie in maart weer meereizen. Bedankt voor het lezen.

Vaarwel

5 thoughts on “Winderig Barcelona

1. José Konijn schreef:

Wat genieten jullie er lekker van!

2. Nicole schreef:

Wat een mooie en zeer relaxte reis hebben jullie weer gemaakt. Goede reis terug.
    En wat leuk geschreven, het voelt alsof ik het zelf heb meegemaakt.

3. Martin de Lignie schreef:

Dat was zeker ook een interessante reis naast het verblijf op het mooie kruisvaartschip. Een goede aankomst in Hoorn en knuffelt jullie meisje. Groetjes van Hedy, Martin, Jan met familie en Ivo.

4. Henk en Edwin schreef:

Eerst lekker uitwaaien, alvast een beetje het thuisgevoel Dan lekker uitzwaaien en naar huis. Mooi vooruitzicht voor de volgende ronde en een niet te grote spoiler. Prima zo. Groeten.

5. Aafje schreef:

Nu op zondag het laatste verslag gelezen