Abu Dhabi vanuit de Big Bus

Vrijdag 15 december 2023

Volgens schema zouden we om 10:00 uur aankomen, maar als we om 8:00 uur de gordijnen openschuiven, zien we dat we de kade al naderen en dus ruim voor schema aanleggen.

We gaan ontbijten. We hebben geen haast want we hebben geen excursie geboekt. We zijn van plan vandaag de Hop on Hop off van Big Bus te nemen en zo de stad te bezoeken. We zijn benieuwd of die bussen ook hier weer vanaf de terminal vertrekken.

Als we na het ontbijt op ons terras staan, zien we dat er al mensen van boord gaan. Eigenlijk wilden we de uittocht van met name de excursies afwachten, maar nu lijkt het ons beter om meteen maar door te gaan naar de uitgang.

We moeten nu ons paspoort meenemen, want er vindt een zogenaamde “face to face” controle plaats. Ook mensen die eigenlijk niet van boord willen gaan, moeten hiervoor de terminal in.

Bij de controle wordt het paspoort weer ingenomen en krijgen we een sticker op onze Costa-card ten teken dat we gecontroleerd zijn. Het paspoort moeten we morgen weer ophalen op het schip.

Het verloopt allemaal boven verwachting soepel en al snel komen we inde hal van de terminal waar een verkooppunt is voor de Big Bus. We kunnen ook kiezen voor een combikaart met Dubai zodat we een aardige korting krijgen ten opzichte van in beide plaatsen los kaartjes kopen. De kosten voor de kaartjes kunnen we gewoon op onze cruise rekening bij laten schrijven. Daarvoor worden onze gegevens met hutnummer genoteerd.

We kunnen meteen een plekje uitzoeken in de bus en gaan boven zitten, nog net onder een afdakje (voor tegen de zon) maar naar voren is de zijkant helemaal open en hebben we mooi zicht. We gaan al snel vertrekken, ook al zit de bus nog niet vol. We blijken ook nog klanten op te halen van het Norwegian cruiseschip dat hier ook in de haven ligt. Maar nog steeds is er plek over.

Dan gaan we rijden. De tocht zou ongeveer 2 uur duren, maar uiteindelijk zijn we ruim 2,5 uur onderweg geweest. We vangen wel veel wind en omdat er nog hier en daar bouwterrein open ligt, hebben we ook te maken met wat zandverstuiving. Maar het is goed te doen.

Wel is het soms lastig op het juiste moment, al rijdende voort, een foto te maken, dus schieten we er extra veel en zien we later wel wat we mooi vinden.

Met de bus gaan we eerst helemaal richting het Louvre Museum. Daarbij komen we ook langs het in aanbouw zijnde Guggenheim Museum. Er worden hier meerder musea bij elkaar gebouwd.

Daarna gaan we de andere richting op en vooral langs de kust met o.a. Abu Dhabi Corniche met verschillende stranden. Deze boulevard is ongeveer 10km lang. Dan buigen we af naar Al Marina, waar een enorm hotel staat.

Vanaf hier keren we om en komen we langs het Emirates Palace, een 7 sterren hotel, waar je een capuccino met bladgoud kunt bestellen en het Presidential Palace, wat een slordige 400 miljoen euro gekost heeft om te bouwen. Ook passeren we de Etihad Towers, waar een uitkijkpunt is op 300 meter hoogte.

Weer terug in downtown komen we bij het World Trade Center en de het nabij gelegen Qasr al Hosn fort. Dit fort is het oudste bouwwerk van de stad en is in de middag open voor bezoek.

Vlak voordat we de route geheel hebben doorlopen, stopt de bus en kunnen alleen passagiers die naar de cruise terminal moeten, blijven zitten. De rest moet een aansluitende bus nemen die niet langs de terminals gaat.

Het is ondertussen half 1 geweest en we hebben best trek gekregen. We besluiten vandaag een keer een pizza in de Pizzeria te nemen. Die smaakt prima en daarna gaan we door voor een ijsje bij de Gelateria. Omdat we vandaag verder een beetje rustig aan willen doen, besluiten we om niet meer een tweede keer de bus te pakken om bijvoorbeeld nog het uitzichtpunt te bezoek of het fort. Dat bewaren dan voor een volgend bezoek aan Abu Dhabi.

We nemen even de tijd om in de hut tot rust te komen voordat we naar de Infinity bar gaan. Maar als we daar dan zijn, heeft Mark een hoog tempo met voorschotelen van drankjes en ook Ramki wil ons een “special” inschenken dus we zijn al aardig onder invloed en ook best laat als we besluiten om ondanks de gezelligheid terug te gaan naar de hut om ons verhaal te schrijven en wat voor te bereiden op het inpakken.

Morgen zit het erop. We moeten wel voor een bepaalde tijd de hut uit (gerucht is dat we wat extra tijd krijgen), maar verder kunnen we nog de hele dag van boord en terug aan boord en zelfs nog dineren. Onze koffers moeten vanavond voor middernacht buiten de hut zijn en de handbagage kan morgen op dek 16 in bewaring worden gegeven.

Morgen dus weer de Big Bus, maar geen verhaal schrijven. Dat gaat ons pas zondag weer lukken. We vliegen rond twee uur in de nacht van 16 op 17 december en komen dan vroeg in de ochtend op Schiphol aan. Thuis krijg onze poes Lilah eerst de nodige aandacht en als we weer een beetje op orde zijn, zullen we onze laatste dag weer delen op deze website.

2 thoughts on “Abu Dhabi vanuit de Big Bus

1. Henk schreef:

Wat heb ik weer genoten van hetgeen jullie gezien en gedaan hebben. Gelukkig geen last gehad van de onrust in de regio en morgen weer veilig naar Lilah.

2. Sandra schreef:

Wat leuk om weer met jullie te zijn “meegereisd” jullie maken wat mee en zien mooie dingen, bedankt dat ik mocht meegenieten.