Athene op eigen gelegenheid.

Zaterdag 2 december 2023

Gisteravond hebben we natuurlijk ouzo gedronken. We zijn immers in Griekenland. Maar we hebben dit keer ook de Goose Punch geprobeerd. Deze blijkt (nog) niet op alle barkaarten te staan. Het bevat: Grey Goose (wodka), Blue Curaçao, limoensap en Orzata. Zoet en best lekker. Je proeft niet de alcohol.

We zijn natuurlijk weer ruim op tijd wakker. We gaan naar het restaurant voor het ontbijt, maar daar gaat het vanmorgen allemaal niet zo soepel. Er is nog geen brood en ze lijken ook wel wat personeel te missen. Omdat onze tijd beperkt is, besluiten we maar door te lopen naar het buffet restaurant. Dat zit op dezelfde etage. Dit is de eerste keer dat we hier ontbijten, dus is het nog zoeken waar we wat kunnen vinden, maar uiteindelijk zijn we zodanig snel klaar dat we in alle rust nog even naar de hut kunnen voordat we naar de bussen gaan.

Voor onze “excursie” staan er 3 bussen klaar, de nummers 10, 12 en 14. Ze zijn verder niet toegewezen. Daar we als één van de eersten bij de bussen komen, nemen we plaats in bus 10. Zodra die vol zit, mogen we vertrekken.

We nemen een rondje door Piraeus en gaan dan de snelweg op naar Athene. Daar hebben we ruim 6 uur de tijd om zelf door te brengen. We gaan lopen en komen al snel bij de Akropolis. In eerste instantie zijn we niet van plan om die te bezoeken, maar als we langs het terrein lopen, bedenken we ons. Het is nog bijzonder rustig en misschien dan toch wel leuk weer eens boven te gaan kijken.

Vanaf beneden hadden we al een blik kunnen werpen in het oude theater van Herodes Atticus, kijkende van toneel naar zaal, maar nu kunnen we het ook van boven zien. Dit wordt nog steeds gebruikt voor voorstellingen, zover wij weten.

Daarna gaan we verder omhoog en betreden we het terrein van de Akropolis met onder andere het Parthenon en het Ereichteion. Zoals gezegd is het nog rustig en ook het weer is ideaal, namelijk bewolkt met een lekkere temperatuur om zonder jas te lopen. Dat was 18 jaar geleden heel anders. Toen zijn we in behoorlijke warmte naar boven gegaan. Nu hoeven we dus minder te zweten en ook niet bang te zijn om te verbranden.

We genieten hier weer van alle oudheden en ook van het uitzicht over Athene. We kunnen in de verte ook ons cruiseschip zien liggen in de haven van Piraeus. Er zijn ook wat bemanningsleden hier aanwezig in hun schaarse vrije tijd. We helpen ze even met een groepsfoto voor het Parthenon.

Na de Akropolis dalen we weer af en komen bij het park Pnyx, waar we in gaan. We komen langs een kerkje, de Sint Demetrius Kerk en volgen vervolgens het bord dat aangeeft dat er een uitkijkpunt is. En inderdaad komen we bij het observatorium uit waar we een prachtig uitzicht hebben op de heuvel met de Akropolis en de omliggende stad.

Dan dalen we weer verder af en komen door een gebied met veel horeca-gelegenheden, standjes met verkopers van sierraden en ander handwerk en vooral ook heel veel katten. We vinden ook het plekje terug waar we 18 jaar geleden de feta saganaki hebben leren kennen, waar we nu enorme liefhebbers van zijn. Maar het is nog te vroeg voor lunch dus gaan we verder de stad in en bezoeken o.a. de vlooienmarkt bij het Monastiraki plein. In een speelgoedwinkel vinden we twee leuke knuffels om als souvenirs mee te nemen.

Dan is het tijd voor de lunch, maar als we denken terug te lopen naar het eerder genoemde horecagebied, blijken we de weg toch een beetje kwijt te zijn. We zitten inmiddels in de wijk Plaka en als we langs het leuk ogend restaurant Dioskouroi komen, besluiten we hier de kaart te bekijken. Die bevalt ons wel en we gaan een uitgebreide lunch doen. Co is blij dat hij van de mixed grill heel bescheiden de kleine versie besteld heeft, want die blijkt al pittig op te krijgen te zijn.

Na de lunch hebben we nog twee bestemmingen in gedachten en zo lopen we richting het parlementsgebouw aan het Syntagma plein, waar ieder uur de wacht wordt gewisseld bij het Monument van de Onbekende Soldaat. We zijn er enkele minuten voor 14:00 uur en hoeven dus niet lang te wachten op het ritueel.

Daarna gaan we door een mooi park verder richting het oude Olympische Panathinaiko Stadion. Daar schieten we nog wat plaatjes en dan gaan we via het park weer terug richting het punt waar we om half vier zullen worden opgepikt door de bus.

We zijn ruim op tijd en strijken nog even neer bij een koffiebarretje wat hele lekkere dingen verkoopt. Zo nemen we loukoumades, gefrituurde deegballetjes met honing en kaneel.

Tijd om naar de bus te gaan. Een heerlijke dag aan land. Nu volgen 7 dagen van varen, waaronder de doorvaart door het Suezkanaal.

Groot deel van de ceremoniële wisseling van de wacht.

One thought on “Athene op eigen gelegenheid.

1. Martin de Lignie schreef:

Hallo Jeroen en Co
    Jullie hebben nu al veel steden gezien, in Palermo waren we ook een keer. Je komen nu dan misschien langs Kreta, daar waren we ook 2 keer met vakantie. En in Egypte waren we in Hurghada, 7 keer in de buurt van Marsa Alam en nu in November was ik met jan en Ivo nog zuidelijker, Berenice, ong. 100 km van de grens van Sudan. Tegenover is Medina en Yanbu in Saudi Arabien.
    Jan en Satomi komem nu na de middag om de koffie en Ivo is aan het snowboarden, veel sneeuw gehad en het het weer is nu vandaag prachtig, we hadden zoeven -7 graden op het balkon.
    Dan wensen we jullie verder een mooie reis toe en groetjes van Hedy, Martin, Jan en Ivo hier in Zwitserland.