Piraeus

Vrijdag 1 december 2023

Gisteravond hebben we weer genoten van het heerlijke eten hier aan boord. Het toetje van Jeroen was een waar kunstwerkje in de vorm van een mandarijn. En het smaakte voortreffelijk.

Daarna zijn we eerst een paar cocktails gaan drinken in de Grand bar. We kiezen dit keer voor een paar andere: de long island iced tea en de melon ball. Daarna gaan we door naar de Granducato bar, waar we nog een paar afzakkertjes nemen. Van barman Saul krijgen we ook een eigen creatie, die qua smaakt aan tiramisu doet denken. Alles bij elkaar hebben we duidelijk wat meer alcohol binnen dan op een gemiddelde cruise avond…

Vanmorgen worden we evenwel zonder kater wakker met zicht op de Griekse kust. De zon straalt ons al tegemoet. Het belooft een mooie dag te worden.

Voor het ontbijt willen we graag eggs benedict regelen. Dat staat niet op het menu van het restaurant, maar wel op het menu van de roomservice. Onze butler had gezegd dat hij het dan ook in het restaurant kan bezorgen. Dus we bellen hem met onze bestelling. Bij het restaurant blijkt dat we niet de enigen zijn die dit graag eten. Er worden er vandaag meer uitgeserveerd. Gelukkig kan Co met deze omweg toch af en toe genieten van deze traktatie.

Na het ontbijt gaan we op ons balkon kijken naar de aankomst van het schip in de haven van Piraeus. Vanwege druk vaarverkeer van veerboten duurt dit wat langer dan gepland. Het schip loopt er een uur vertraging mee op. Gelukkig hebben we geen haast vandaag.

We gaan van boord en lopen naar het centrum van Piraeus. De cruiseterminal ligt wat verder weg dan we van ons vorige bezoek aan Piraeus gewend waren. De stappenteller zal weer tevreden worden vandaag.

Na een half uurtje lopen komen we bij het hart van de haven. Het is er al lekker druk. We slaan rechtsaf een lange autovrije winkelstraat in, waar voorzichtig de kerstsfeer al in de etalages komt. Aan het einde van deze straat zijn we vlakbij de jachthaven. Daar lopen we nog even naar toe.

Aangekomen bij de kust, draaien we weer om en lopen terug naar de cruiseterminal. Onderweg proberen we nog wat contant geld te pinnen. Je verwacht dat dit gratis is in de eurozone, maar nee, de automaat geeft aan dat de transactie 2 euro kost. We proberen een volgende bank, maar daar is het zelfs 3 euro. Bij de derde kost het 2,50 euro, wat we dan maar accepteren.

Omdat we wat later terug aan boord zijn, nemen we een keer de lunch in het buffet restaurant. De opstelling hier is wat anders dan we van andere Costa schepen gewend zijn. Het is even zoeken, maar dan hebben we een bord met een lekkere maaltijd samengesteld. Nog een blikje cola erbij en we zijn weer tevreden.

Volgens de stappenteller hebben we er 13.000 gedaan vandaag, hoog tijd dus voor een opfris rondje in de spa. Het is er super rustig omdat veel mensen nog van boord zijn. Heel relaxed. Deze sfeer willen we nog even vasthouden. Daarom gaan we een drankje doen bij de Infinity Bar, buiten op het achterdek. Een DJ draait daar lounge muziek, terwijl de bartender nog even wat aan jongleren is met de flessen.

Terug in de hut zien we de zon verdwijnen achter de heuvels. Kijken of hij ons morgen ook weer zo goed gezind is. We gaan dan met een bus transfer naar het centrum van Athene en hebben daar de dag vrij te besteden. Tot morgen!

2 thoughts on “Piraeus

1. Saskia schreef:

Haha, gelukkig zonder kater wakker. Als het maar gezellig was. 🙂
    Veel plezier in Athene morgen.

2. Henk schreef:

Er wordt genoten zo te lezen. Ga zo door zou ik zeggen.