Bodø en het Aviation Museum

Vrijdag 15 juli 2022

Vandaag zijn we in Bodø. Vervelende naam om steeds te moeten typen vanwege dat vervelende streepje in de O, dus maar even met Control C opgeslagen en nu steeds als we het nodig hebben: plakken maar. Ook het uitspreken is een dingetje. Wij zouden botweg Bodo zeggen zoals we nu schrijven, maar de klanken liggen in Noorwegen toch anders. Lees het maar zoals je wilt.

Gisteravond zijn we na het diner uiteraard weer lekker aan de bar gaan hangen, maar bij de wijnbar zijn we afgeweken van ons bestellingspatroon en hebben we in plaats van limoncello een dessertwijn besteld, Sauterne. Jeroen wilde dat eens proberen. Gelukkig hadden we Kleent en Luchie al ingeseind want die zijn er al helemaal op ingesteld dat als ze ons in de verte zien aankomen, de limoncello bij een andere bar te bestellen.

We krijgen de wijn geserveerd met wat hapjes zoals kaas, worst en olijven erbij. Het is een lekkere wijn en we laten ons dan ook nog een keertje bijschenken. Dat wil zeggen dat het laatste uit de fles nog bijgeschonken wordt. Geen klagen want we krijgen de wijn weer aangeboden van het huis, evenals de hapjes die we anders misschien ook hadden moeten betalen (nooit uitgezocht).

Onze bus vandaag

We maken het niet te laat want om zeven uur willen we aan het ontbijt zitten om daarna in alle rust op tijd aan te melden voor de excursie van vandaag.

We zijn ruim op tijd wakker en zien dat het regent. Dat zal vandaag ook zo blijven maar gelukkig hebben we een excursie naar vooral het Aviation Museum van Bodø. Tevens zullen we een uitzicht punt en een kerkje bezoeken onderweg. Het is een excursie van een halve dag.

Bij het ontbijt maakt onze ober Melvin twee origami figuurtjes voor ons. Een zwaan en een hond. Hij heeft een paar jaar cruises vanuit Japan gedaan en is toen geïnteresseerd geraakt in de kunst van origami. Heel dapper heeft hij toen als eerste één van de moeilijkste figuren geprobeerd. Vandaag dus twee iets eenvoudigere figuurtjes. Wel leuk dat een ober zo aandacht aan ons besteedt. Erg gezellig.

In de bus van de excursie zitten vele nationaliteiten en vele talen. Echter deze excursie is alleen in het Engels. Onze gids heeft daarbij wel een accent waardoor je denkt dat hij van oorsprong uit Italië komt, en na jaren in Noorwegen te hebben gewoond dit ook nog eens in het accent te hebben verwerkt. Het maakt het volgen er niet makkelijker op.

Ook blijkt dat we ons voor vandaag weer te warm hebben gekleed. Het is 26 graden…….in de bus. Ook volgens de telefoon van Co was het vanmorgen al 25 graden en was er een warmte waarschuwing. Waarschijnlijk door het wifi-netwerk van het schip dacht de telefoon dat we in Rome lagen. Het duurt even voordat de juiste temperatuur verschijnt nadat we van de wifi af zijn. Dan staat er 12 graden en regen, regen, regen.

Onze eerste stop is het uitzichtpunt op de Rønvikfjellet waar we 5 minuten de bus uit mogen. Hoewel we meer zien dan gisteren bij de kabelbaan, is het zicht toch wat beperkt. Een deel van de groep neemt niet eens de moeite uit de bus te komen vanwege de lichte regen. Wellicht was er meer te zien als we meer tijd hadden gehad en we wat verder van de bus af hadden kunnen lopen. Nu is het vooral bomen planten en een stuk Atlantische oceaan.

Dan rijden we verder naar het kerkje Bodin Kirke. Het stamt uit 1240 en is deels steen en deels van hout. Binnen gekomen vraagt een man ons plaats te nemen in de banken zodat hij wat kan vertellen, maar die boodschap komt nauwelijks door, want iedereen blijft rondlopen om foto’s te maken. Maar uiteindelijk lukt het en krijgen we uitleg over het gebouw en de diverse dingen die we binnen in het interieur zien, zoals het rijk bewerkte altaar uit 1670.

Er wordt onder andere verteld dat (in ieder geval in Noorwegen) katholieke kerken zodanig gebouwd zijn dat je richting het oosten kijkt. De bedoeling was een kruiskerk te bouwen, maar de grond was aan één kant te zacht en dus is er maar één zijbeuk.

Na de kerk is het nog een klein stukje rijden naar het Aviation Museum. Tijdens dat ritje komen er al diverse vliegtuigjes overgevlogen die de landing inzetten. Het vliegveld van Bodø ligt er immers vlak bij.

We krijgen ongeveer twee uur de tijd om rond te kijken. We krijgen een plattegrond en zien dat er twee grote ruimtes zijn. Eén van de militaire luchtvaart en één van de burgerluchtvaart. We beginnen met de militaire hal. Daar zien we vele vliegtuigen, maar ook diverse wapens om ze uit de lucht te schieten. Ook bommen die vanuit vliegtuigen werden gedropt zijn te zien en ook allerlei gerelateerde zaken, zoals een commandocentrum met telex. Genoeg te zien en te fotograferen.

Tegen 12:00 uur zitten we weer in de bus op weg naar het schip. Het regent nog steeds. Niet hard, maar wel aan één stuk door. Bodø is een vrij moderne stad omdat het in de Tweede Wereldoorlog volledig weggebombardeerd is. We zien dan ook zo geen redenen om de regen te trotseren en de stad in te gaan, maar gaan in plaats daarvan relaxen in de hut. Straks weer diner en bar. Hard werken hoor, als passagier van een cruiseschip!

Morgen een zeedag. PS: Foto’s kun je groter bekijken door erop te klikken. Om terug te gaan naar het verslag dan even de BACK-knop in je browser gebruiken.

Onverwacht hulp bij aanslingeren motor

3 thoughts on “Bodø en het Aviation Museum

1. Aafje schreef:

Echt een mannen excursie,jammer van het slechte
    weer

2. Anneke schreef:

Pffff, het is toch afzien voor jullie hoor…. als ik er aan toe kom zal ik medelijden met jullie krijgen

3. Sandra schreef:

Jammer van het weer maar jullie hebben veel mooie dingen gezien binnen!!