Onderweg naar Le Havre, laatste zeedag cruise

Maandag 20 mei 2024

Gelukkig had Co gisteren het verhaal al grotendeels in de bus geschreven want we hadden niet veel tijd tussen aankomst bij het schip en het diner. Nu hoefden we de tekst alleen nog wat aan te passen, wat correcties te doen en dan natuurlijk nog een selectie maken van de vele foto’s.

Na het diner konden we daardoor weer snel naar de bar. Wat gaan we dat thuis missen. Dan drinken we weer amper alcoholische dranken, maar nu nemen we het er even van. Hoeven niet naar huis te rijden. De bartenders zorgen ook deze reis weer goed voor ons. Van de Grand bar, de bezetting in de avond, kennen we bijna alle namen. Een enkele keer loopt er een ander tussen, maar de vaste kern kennen we.

We hebben eerder al een foto van het team gemaakt maar daar ontbrak 1 van de personen die goed voor ons zorgt en waar we leuke gesprekken mee hebben. Co heeft die later nog in de groepsfoto toegevoegd. Niet zo professioneel dat je het niet kunt zien, maar goed genoeg om op het eerste oog een goede groepsfoto te hebben.

We maken het niet te laat vanavond. We zijn beiden best aardig moe. Vannacht geen gedoe met klokken want we blijven gewoon in dezelfde tijdzone.

De volgende ochtend na een relatief lange nacht, staan we op en hebben trek in het ontbijt. Onderweg daarheen vragen we onze cabin steward of ze op Facebook zit en voegen we haar toe aan onze vriendenlijst. De afgelopen dagen hebben we meerdere medewerkers toe mogen voegen waardoor we een leuk netwerk opbouwen. Ook met haar hebben we een foto gemaakt.

Vandaag is de dag dat we ook deze mensen onder de aandacht willen brengen. Veel mensen realiseren zich niet dat het hard werken is op een cruiseschip. Gemiddeld 8 maanden van huis, geen vrije dag, vele uren werken en zeer beperkt mogelijkheid om plaatsen die het schip aandoet te bezoeken. En toch zijn ze, ook indien vermoeid, erg goed voor ons en andere passagiers.

Bij dit verslag voegen we foto’s toe van een groot aantal waarmee wij het meeste contact hebben gehad, maar er zijn meerdere medewerkers die goed voor ons gezorgd hebben. In de restaurants hebben we altijd dezelfde obers. Het  vaakst bezoeken we de Grand bar en een paar keer de Wijnbar.

Maar we moeten niet vergeten dat dat de mensen zijn waar je het meest direct mee te maken hebt, maar daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook mensen in witte of zwarte overalls die zorgen voor het onderhoud van het schip en de techniek. En zo werken er ook nog veel mensen buiten ons zicht, zoals in de wasserij en de keukens. Al die mensen delen mee in de zogenaamde Hotel Service Charge die elke dag in rekening wordt gebracht. Dit gebeurt tijdens de cruise, wat waarschijnlijk te maken heeft met belastingregels. Het is een soort fooi waar dus iedereen in meedeelt. Anders zou slechts een kleine groep, zoals bartenders, fooi krijgen. Dat weerhoudt ons niet om die toch ook aan het einde van de reis wat extra te geven.

Om 12 uur is er bij de Central Pool een Crew show. Hier doen een aantal medewerkers van elke afdeling een dans en twee bartenders doen een jongleer act. Het is een soort afsluiting van de cruise, met een bedankje aan de passagiers, en dat gaat het beste op de laatste zeedag want komende dagen bezoeken we nog een aantal plaatsen, Le Havre, Dover en dan eindigen we in IJmuiden.

Gezellige show waarin we onze obers John en John van het ontbijt terug zien en ook de jonglerende bartender Ajit kennen we van de Grand Bar. Verder zijn er een aantal van Housekeeping en een groep uit de keukens die iets ingestudeerd hebben.

Daarmee gaat de tijd weer snel en na de lunch gaan we waarschijnlijk voor de laatste keer naar de Spa. Daarna nog wat lezen op ons balkon en we moeten ons ook weer in het pak hijsen omdat het gala-avond is. Waarschijnlijk gaan we voor de stropdasloze versie.

3 thoughts on “Onderweg naar Le Havre, laatste zeedag cruise

1. Aafje schreef:

Personeel op een cruise schip is geweldig dat maak je op geen enkele vakantie mee , wat je zelf geeft krijg je voor honderd procent terug en meer . Nu ja bijna om geniet van de laatste dagen. Bedankt voor de dagelijkse verslagen,ik blijf er van genieten Aafje

2. Emke schreef:

Wat een leuk verhaal! En helemaal mee eens: wat een lieverds allemaal. Ik heb de show gemist, maar gelukkig nu toch een stukje gezien door jullie video.. wat gaaf! Hopelijk zien we elkaar vanavond voor de laatste avond. En uiteraard blijf ik jullie blog volgen. Lieve groetjes

3. Sandra Nobels schreef:

Ja daar denk je meestal niet aan dat er nog zoveel achter de schermen gebeurd. Goed dat jullie daar aandacht voor hebben!