Salvador 2024

Maandag 6 mei 2024

We hebben gisteravond weer genoten van het diner in het Club restaurant. Als we bij het restaurant aankomen, komen we de Braziliaanse gastheer Oton Bastos tegen die we nog kennen van een cruise in 2016. Hij heeft ons blijkbaar ook herkend want hij komt direct op ons aflopen om ons te begroeten.

Na het diner gaan we naar de Grand Bar waar het tegen onze verwachting in heel rustig is aan de bar en we meteen onze favoriete krukken in kunnen nemen. Dit keer zijn we gestart met een mojito. Smaakte prima! Ook zien we opeens aan de overkant van de bar een bekend gezicht. Het is Oton Bastos, de Braziliaanse host die we nog kennen van onze cruise op de Diadema in 2016. We praten even kort bij, want hij heeft het druk.

Vanmorgen worden we wakker op een zonnige zee. Na het ontbijt slaan we onze wandeling even over. Dat komt vanmiddag wel bij de excursie door de stad. We gaan even de krant lezen op ons balkon en halen dan nog een colaatje bij Marvin in de poolbar.

Om 12 uur gaan we meteen naar de lunch, zodat we op tijd klaar zijn voor de start van de excursie om 14 uur. Terwijl we aan het eten zijn, meert het schip aan in de haven van Salvador. We laten horloges, sierraden en bankpassen achter in de hut (vanwege de zakkenrollers hier) en gaan vervolgens naar de verzamelplek voor de excursie.

Engelse hostess Stephanie gaat ook mee vanmiddag. We geven nog even bij haar aan dat we geen brieven meer hebben gehad over Jeroen en de emergency drill, dus dat zit wel goed. We kunnen vanavond gewoon een drankje doen.

We gaan van start met een busrit langs de kust naar het fort met daarop een vuurtoren. Daar maken we een fotostop van een kwartier. Dat stond eigenlijk niet in het programma, maar is waarschijnlijk een gebruikelijke halte. De stop loopt helaas wat uit omdat er twee mensen laat terug zijn en één persoon tijdens het tellen op het toilet van de bus zat.

Dan rijden we verder door de buitenwijken van Salvador, met een mix van statige oude panden, art deco huizen en moderne hoogbouw. Uiteindelijk komen we aan in het oude centrum van de stad, wat een stuk hoger is gelegen op een steile heuvel. Hier gaan we te voet verder.

Onze gids Pedro vertelt onderweg over de geschiedenis van deze stad, die tot 1763 de hoofdstad van Brazilië was. Het oude centrum ziet er uit als een historisch centrum van een Portugese stad. De grote stenen voor al deze prachtige gebouwen werden vanuit Europa als ballast meegenomen op de handelsschepen,

We stoppen even bij de Elevador Lacerda. Dit is de oudste lift ter wereld (1873), die je van het plein aan de kust naar de bovenstad op de heuvel brengt. We lopen door naar de kathedraal van Salvador, die we van binnen gaan bezoeken. Ook de sacristie mogen we bekijken, die heel rijk gedecoreerd is met een prachtig beschilderd houten plafond en een bijzondere kastenwand met lades, waarin de priestergewaden bewaard werden.

We vervolgen onze route door de Pelourinho, zoals het oude centrum hier genoemd wordt en wat sinds 1985 Unesco Werelderfgoed is. De naam betekent letterlijk schandpaal en duidt op de plek op het centrale plein waar vroeger slaven verhandeld werden en criminelen bestraft.

Er zijn verschillende drumbandjes bezig met optredens op straat. En ook zie je groepjes bezig met Capoeira, de mengvorm van dans- en vechtsport. Salvador is de regio in Brazilië waar de meeste mensen wonen met Afrikaanse roots. Dat vind je overal in terug hier.

Dan bezoeken we de volgende kerk, de Sao Francisco, met het naastgelegen klooster. Het klooster wordt nog steeds bewoond door 36 monniken. De rondgang van de binnentuin is prachtig versierd met maar liefst 37 tegeltableaus, waarop verschillende scenes uit het boek van de Romeinse dichter Horatius zijn afgebeeld. Ook deze tegeltableaus werden allemaal vanuit Portugal naar Brazilië vervoerd.

De binnenkant van de kerk is heel bijzonder. Praktisch alles in de kerk is volledig bedekt met houtsnijwerk, wat weer gedecoreerd is met schilderingen en vooral veel bladgoud. Het is één van de best bewaarde Portugese kerken in Barok stijl, een zogenaamde igreja dourada (gouden kerk).

We vervolgen onze weg door de oude straatjes en komen uit bij een groot plein. Hier kunnen we nog even een verfrissend citroen/kokos drankje proeven en kopen. Het is intussen al laat in de middag en de zon gaat hier al bijna onder. Als iedereen zijn foto’s heeft kunnen nemen, zakken we de heuvel voorzichtig af over de kinderkopjes en komen dan uit bij een straat waar de bus ons weer oppikt.

Voordat we naar het schip gaan, stoppen we nog bij de Mercado Modelo, een oude markthal waar tegenwoordig allemaal winkeltjes met handwerk en souvenirs te vinden zijn. Ook dit is een beetje een standaard stop op elke excursie. We kennen deze markt al van ons vorige bezoek aan Salvador dus we zijn er snel mee klaar.

Terug aan boord kleden we ons snel om, want het is alweer etenstijd. Als we daarna aan de bar zitten, vertrekt het schip weer uit de haven. Vandaag laten we ons door barman Ajit verrassen met een drankje. We mogen raden wat erin zit. Jeroen zit goed met de Creme de Menthe.

Tot besluit van de avond nemen we nog een wijntje bij Thais en Shela in de wijnbar. We treffen daar ook een echtpaar uit Munchen, die we nog kennen van de Groenland cruise. Het was weer een mooie dag zo!

4 thoughts on “Salvador 2024

1. Aafje schreef:

Ja veel dingen zijn voor mij herkenbaar Leuk dat jullie daar uitgebreid over schrijven .
    Ga zo door

2. Bärbel Wagner schreef:

Danke für die schönen Eindrücken. Aber ich sehe euch einsam an der Grand Bar. Zu viel Platz. Da fehlen wir. Liebe Grüße Bärbel

3. Henk schreef:

Mooie oude gebouwen daar dat is goed bewaard gebleven of mooi gerenoveerd.