Van Sao Paulo naar Santos

Woensdag 1 mei 2024

We worden wakker na een keurige 8 uur slaap, in een zonnig Sao Paulo. De temperatuur is nu nog prima te doen, maar gaat vandaag oplopen tot een graad of 30. Na de ochtend rituelen gaan we naar beneden voor het ontbijt.

Merkwaardig is dat we in onze kamer en badkamer dezelfde stopcontacten aantreffen maar blijkens de stickers die erbij hangen, hebben ze verschillende spanning. Nou kunnen de meeste moderne apparaten met elke spanning overweg, maar je zal maar iets hebben dat niet tegen 220 Volt kan.

Er staat een uitgebreid buffet voor ons klaar, met alles maar je je maar kunt wensen aan warme en koude gerechten. Er zijn ook lokale producten bij, fruit en cakes, waarvan er sommige beter smaken dan andere.

We pakken even de tablets erbij van de kamer en gaan dan op het terras buiten bij het zwembad nog even de krant lezen. Daarna maken we ons reisverslag van gisteren af en plaatsen het op internet.

Dan raakt het tijd om hier te vertrekken. De koffers gaan weer dicht en beneden bij de receptie checken we uit. We vragen nog even naar onze afgesproken taxi van 12 uur. De chauffeur Robson wordt even gebeld en blijkt al onderweg. Of het goed is als we al om half 12 vertrekken. Geen probleem!

Robson spreekt maar heel weinig Engels en wij maar heel weinig Portugees. In ieder geval kunnen we wel de belangrijkste dingen aan elkaar duidelijk maken en we krijgen hier en daar nog wat informatie onderweg van hem. De rit gaat ongeveer 2 uur duren, zegt hij.

Het duurt een hele tijd voordat we via verschillende snelwegen de stedelijke bebouwing van Sao Paulo uit zijn. Opvallende plaatsnaam van een voorstad is Itaquaquecetuba. Zeg dat maar eens 10x achter elkaar. Ook wordt ons weer duidelijk dat de welvaart in Brazilië lang niet voor iedereen hoog is. Veel huisjes bieden wel een dak boven het hoofd, maar daar lijkt dan ook bijna alles mee gezegd. We herkennen dit beeld van ons eerdere bezoek aan Brazilië in 2018.

Vervolgens rijden we door een veel groener, heuvelachtig gebied, met ook meren en rivieren. Bijzonder is het aantal fietsers hier op de snelweg. In een lange tunnel fietsen ze zelfs op een smal strookje naast de linkerbaan. Bizar gevaarlijk.

Sneller dan verwacht komen we alweer in de buitenwijken van Santos aan. Dit is duidelijk een grote havenstad. We rijden een heel stuk langs dit industriële havengebied, waar vrijdag ook onze cruise gaat vertrekken. Dan komen we door het oude centrum van Santos, wat er niet heel bijzonder uit ziet. Even na 13 uur zijn we al bij ons hotel, dus uiteindelijk hebben we er maar anderhalf uur over gereden. We rekenen de vaste prijs voor de taxi af, maar geven er wel een fooi bij aan Robson. Hopelijk is hij die niet kwijt aan boetes voor te hard rijden op deze rit.

We checken in bij het Sheraton hotel. De kamer op de 14e etage ziet er duidelijk een stuk fraaier uit dan die van gisteren. We hebben een mooi uitzicht oostwaarts, richting de haven. Wie weet zien we daar vrijdagochtend de Costa Favolosa al liggen.

Tegenover het hotel is een groot winkelcentrum, het Praiamar. We besluiten om daar even heen te gaan om wat te shoppen. We kopen allebei een paar nieuwe shirts, die lokaal gemaakt zijn in Brazilië. Voor lunch nemen we in één van de vele koffiebarretjes een ham/kaas croissant met een colaatje. Er is hier op de 3e etage ook een enorm foodcourt met wel iets van 20 restaurants om wat te bestellen, waaronder veel fastfood. Misschien iets voor later. We hadden beneden nog een winkeltje gezien met pluchen beesten. Daar lopen we even naar terug en kopen een leuke giraffe als herinnering.

We droppen de boodschappen op de hotelkamer en lopen dan nog even naar het strand. Dat zit hier twee blokken verderop. Het is inmiddels tegen 16 uur en de zon staat al laag. Het wordt hier een stuk eerder donker dan we in Nederland gewend zijn in de zomertijd.

Het is nog pittig druk op het strand. Iedereen geniet van het heerlijke weer. Jeroen test het zeewater wat ook lekker warm aanvoelt. Als we hier wat rondgelopen hebben, gaan we weer terug naar de hotelkamer om wat af te koelen en dit verslag te schrijven.

Ondertussen vernemen we dat de KLM vlucht van Amsterdam naar Sao Paulo van vandaag geannuleerd moest worden vanwege technische problemen. Volgens het bericht deed de airco het niet, werden passagiers onwel en was het eten bedorven. Ze moesten terugkeren naar Schiphol maar daar nog 40 minuten wachten voor het uitstappen. Vervolgens werd de vlucht dus geannuleerd.  Zijn wij even blij dat we gisteren al vertrokken zijn! We hadden dan nog wel een dag speling gehad, maar dan zit je echt wel in de stress of je het cruiseschip nog gaat halen.

Naast het hotel zit het Outback Steakhouse, met Australische gerechten. Dat lijkt ons wel wat om vanavond te gaan eten. Helaas viel dat tegen. De kipvleugels als voorgerecht waren lekker, maar we waren nog niet halverwege of het hoofdgerecht werd al op tafel gezet. Die waren niet echt goed. Vooral teveel peper bij Co. Dus voor een toetje gaan we het winkelcentrum in om bij een klein standje van Mac Donalds (alleen ijsverkoop) een Sundae te halen. Ook nog paar blikjes Cola ingeslagen en nu bijkomen op de kamer. Morgen nog een hele dag in Santos.

3 thoughts on “Van Sao Paulo naar Santos

1. Els de Galan schreef:

Druk dagje zo te lezen!

2. Aafje schreef:

Wat een drukke dag maar fijn dat alles is goed gegaan. Morgen inchecken dan begint de vakantie

3. Sandra schreef:

Wat een lieve giraf. En die plaatsnaam uitspreken? Heb het niet eens geprobeerd haha