Donderdag 31 oktober 2024
Terug weer even naar gisteravond. Zoals elke cruise besteden we ook aandacht aan de medewerkers van Costa die onze cruise tot een succes maken. Daarvoor moeten we dan wel nog de nodige foto’s maken. Dus bij diner meteen even onze ober aangesproken om vóór de drukte dat te kunnen doen.
Na het diner gaan we naar de Grand bar. Hier komen de meesten van het team rond 20 uur van hun pauze. Maar, hoewel het nog rustig is, kunnen we de foto niet nemen want de groep is niet compleet. Dan maar hopen dat het rond 21 uur wel lukt, want dan is het weer wat rustiger omdat de tweede diner-zitting en de tweede theatershow beginnen.

Michael haalt iedereen achter de bar vandaan en ook een aantal obers komen voor de foto naar ons toe. Eén van hen maakt de foto, maar daarna maken we nog een foto waar zij dan ook weer op staat. Terwijl we aan de bar zitten, gebruikt Co AI van Samsung om diegene die de eerste foto’s maakte, uit de tweede serie te knippen en in een foto uit de eerste serie te monteren. Dat lukt vrij aardig en zo hebben we de groep compleet op één foto.
Na bijna 8 uur slapen ontwaken we en maken we ons klaar voor het ontbijt. Het is nog rustig in het restaurant. Ook nu maken we nog een paar foto’s met mensen die we dankbaar zijn voor hun werk. Zo staat Karen ons altijd te begroeten bij de ingang van het restaurant als we komen ontbijten. We maken een foto met haar maar we verschillen nogal in lengte. Volgens haar hebben we nu de letter M van McDonalds. Maar ook hier heeft Co weer wat op gevonden en tijdens het ontbijt verplaatst hij Karen gewoon iets hoger. Voor de grap maakt hij ook een versie waarbij hij Karen groter maakt waardoor ze even lang is als ons. Bij vertrek laten we haar de resultaten zien en ze kan er hartelijk om lachen.
We gaan eerst even terug naar de hut en als we op ons balkon staan klinkt er een soort klap op het water en als we goed kijken, zien we een kleine groep kleine dolfijnen. Nou ja, we noemen het allemaal maar dolfijnen omdat we zelf niet goed kunnen zien en beoordelen welke soort we hier zien.

We besluiten om op dek 5 weer rondjes te gaan lopen en daarbij valt ons oog op een hele grote groep dolfijnen. We onderbreken even de wandeling en proberen zo goed mogelijk iets op video te zetten. Je moet even goed kijken, maar het is te zien, helemaal op een groter scherm dan een telefoon.
Na bijna een uur gewandeld te hebben, nemen we een drankje achterop bij de Sunset Bar. Mede omdat een bartender nu al bij elke passage vraagt wat we willen drinken. Helaas voor Jeroen is er geen koffie hier, maar we nemen toch even wat en lopen daarna nog een ronde om via de Gelateria naar onze hut te lopen. In de Gelateria is het zo druk dat we daar maar even door lopen.

Tijd voor de krant op ons balkon. Heerlijk in de schaduw en redelijk uit de wind. Geen dierlijke activiteiten meer op het water te zien. Wel een rare gewaarwording om te lezen over het noodweer in Valencia en andere regio’s in Spanje, terwijl het vandaag prachtig weer is met een strakblauwe lucht. We hopen maar dat er in Spanje snel hulp komt voor de mensen die het nodig hebben.
We krijgen een bericht dat we om 12 uur in de Teppanyaki verwacht worden. Dat hebben we gisteren inderdaad geboekt, maar waren in de veronderstelling dat dat om half 1 zou zijn, dus maar goed dat die melding nog binnen komt.
De Teppanyaki is zowaar zo goed als vol geboekt. Zo druk hebben wij het niet eerder gezien. Dat wordt een flinke drukte als de koks hun showtje gaan geven, maar ze gaan redelijk gelijk op dus lijkt het wel een soort samenspel. Uiteraard wordt er weer met gebakken ei gegooid en helaas gooit onze kok zo slecht dat niemand het in zijn mond kan opvangen. Eén van de koks herkennen we van de Costa Favolosa en herkent ons ook dus hebben we even een korte begroeting. Helaas heeft Emilio een andere tafel.
Na de lunch gaan we weer de sauna in. Ook hier vandaag opvallend veel bezoekers, maar gelukkig wel nog voldoende plek. Vanwege de wind is het bubbelbad buiten niet zo populair en dus hebben we daar ruimschoots plek.

En dan komen we nu bij het moment dat we onze dankbaarheid willen uitspreken naar de vele medewerkers op het schip. Realiserend dat zij, ver van huis, gemiddeld 8 maanden zonder vrije dag en met veel werkuren, hun best doen om onze reis te doen slagen. We zien daarvan slechts een deel. Achter de schermen werken nog veel meer mensen, zoals in de wasserij en techniek.
De dagelijkse Hotel Service Charge, ook wel fooi genoemd, is er om te zorgen dat de medewerkers achter de schermen ook meedelen in een extra aanvulling op hun inkomen. Tegenwoordig is die al steeds vaker inbegrepen in de cruise-prijs, maar het kan voorkomen dat het niet inbegrepen is (wordt dan duidelijk vermeld) en per dag in rekening gebracht wordt.
We zijn deze reis weer zeer goed verzorgd en daarvoor dus onze dank aan hen.

Your writing is like a breath of fresh air in the often stale world of online content. Your unique perspective and engaging style set you apart from the crowd. Thank you for sharing your talents with us.