Marathon, wachttijd en Hard Rock

P1060625_resizeZondag 13 maart 2016

Vanmorgen is de marathon van Barcelona, maar omdat we te laat waren met inschrijven, hebben we een rustige ochtend. Alle tijd om te ontbijten en even de krant op de tablet te lezen.

Tegen het einde van de ochtend gaan we naar de Ramblas en vanaf daar de Gotische wijk in. Onderweg moeten we even snel oversteken als er een gat valt tussen de renners. Ze gaan ook door de Gotische wijk heen en bij de kathedraal krijgen ze water aangereikt.

20160313_143850_resizeWij bezoeken de binnentuin van de kathedraal en daarna banen we ons een weg naar Placa de Catalunya. Snelle lunch bij de Mac en dan op de blauwe buslijn om naar Parc Guell te gaan. De bussen starten vandaag later vanwege de marathon en daarom verwachten we extra drukte. Het valt mee. Pas bij de volgende halte loopt de bus, in ieder geval boven, pas vol.

Van de bus naar het park is nog een stukje bergopwaarts lopen. Aangekomen gaan we in de rij voor de kassa staan maar horen al snel dat we dan pas om 16:00 uur naar binnen mogen. Tja, we hebben meer wensen op ons lijstje. Het betreft een klein deel van het park waarvoor je moet betalen en dus wandelen we door het vrij toegankelijke deel om door de nog wat kale begroeiing toch wat te zien van dat stuk waarvoor je moet betalen. Daar staan de meeste bouwwerken met de bekende mozaïek, zoals de gegolfde bankjes en de draak. Nou, zijn we hier 14 jaar geleden ook geweest, dus we kennen het park wel.

DSCF9198_resizeDaarna nemen we de bus naar de volgende halte om middels het oude blauwe trammetje en vervolgens de kabeltram naar de top van de berg Tibidabo te gaan. Daar staat de Kerk van het Heilige Hart, aan de rand van het Lunapark. Het lijkt hier alsof er een kerk op een andere kerk geplaatst is. Als je naar de foto kijkt, zie je verschil in kleur en materiaal en zowel benden als boven kom je een kerk binnen die niet in hoogte doorloopt.

P1060628_resizeDe kerk gaan we bezichtigen en we kunnen met de lift een flink eind de hoogte in. Vervolgens via trappen naar bijna het hoogste punt van de kerk. De voeten van Christus zijn nog net buiten bereik. Vanaf dit punt kijk je mooi uit over Barcelona. Ondanks dat het weer zonnig is vandaag, voel je hier op 560m hoogte wel een fris windje!

P1060645_resizeTerug naar de bus en de route vervolgen tot we weer op Placa de Catalunya zijn. Nadeel van zo’n bus is dat je je plan moet afstemmen op de volgorde die de bus aandoet. Hij rijdt maar één richting op. dus even een halte terug gaat niet.

Het is ondertussen dinertijd, voor ons. We gaan naar het Hard Rock Cafe en moeten daar enige tijd op een tafeltje wachten. Maar het is het waard. Het eten is goed en de bediening snel. Ook de gratis refills voor de cola laten niet op zich wachten. De ober ziet snel dat je glas leeg is en vraagt of je een refill wilt.

DSCF9222_resizeNa de chicken wings en de hamburger (speciaal recept) nemen we nog een cheesecake. Lekker, maar voor Jeroen ietsje teveel. Tijd om terug te lopen over de Ramblas naar ons hotel. Ons voorbereiden op de cruise. Labels voor de koffers en het inschepingsformulier even in orde maken. We hebben ons weer vermaakt in Barcelona. Morgen begint het cruise-deel van deze vakantie.