Dag 11, dinsdag 9 juli 2013

DSCF5052_resizePiraeus

Na een warm nachtje worden we toch weer vóór de wekker wakker. Net op tijd voor de zonsopgang bij Piraeus. Het schip ligt te wachten op een loods om de haven van Athene in geleid te worden. Er ligt al een cruiseschip van Norwegian en verder het is er vooral erg druk met alle veerboten die van hieruit vertrekken naar de vele Griekse eilanden.

We ontbijten weer bij het buffetrestaurant op dek 9 en gaan dan naar de grote bar voor onze excursie van vandaag: kaap Sounion, ongeveer 70km ten oosten van Athene. Als we ons busnummertje ophalen spreken we een Duitse medewerkster van de excursie afdeling. Zij gaat ook met ons mee en spreekt net zo slecht Frans als wij. Maar goed, de verwachting is dat het vandaag vooral om het uitzicht vanuit de bus zal gaan en om de plek zelf. Daar heb je niet veel uitleg bij nodig.

Wanneer we het schip af lopen, worden we in een shuttle bus geleid, die ons naar de terminal van de haven zal brengen. Bij de uitgang van die terminal wacht onze excursie bus. We vragen aan de Griekse gids of ze ook Engels spreekt en of ze ons dan in ieder geval in het Engels zou willen meedelen op welk tijdstip we weer in de bus moeten zijn. Ze zegt van wel, maar we hebben haar daarna helaas nooit meer op een woord Engels kunnen betrappen…

DSCF5084_resizeDe busrit gaat eerst door de smalle straten van Piraeus, langs mooie jachthaventjes en een paar bijzondere kerken. Daarna komen we op de kustroute, waar gaandeweg steeds minder bebouwing staat en steeds meer strandjes en baaitjes tevoorschijn komen. Het is een mooie rit en na ongeveer anderhalf uur komt de kaap in zicht, met daarop de tempel van Poseidon.

We moeten van de gids om “onze heure” weer terug zijn in de bus, wat betekent dat we een uur de tijd hebben om de kaap en de tempel te bekijken. Zoveel Frans begrijpen we dan nog wel. Het is een mooie plek, die vooral veel wind vangt. Petjes en brillen vasthouden! De tempel is gemaakt van marmer, dat nogal te lijden heeft van de zilte zeewind. Daarom zijn de zuilen niet heel bijzonder bewerkt, want dat zou toch weg eroderen. De plek was ooit bedoeld om vijandelijke schepen voor Athene in de gaten te kunnen houden. Vandaag de dag toeteren nog veel schepen bij het passeren van de kaap, uit eerbetoon voor de behouden reis die ze dan hebben gehad. We maken weer de nodige foto’s en nemen dan nog snel een colaatje light in het aangrenzende café.

DSCF5115_resizeDe terugrit gaat over dezelfde route en dit keer hebben we het uitzicht op de baaitjes aan onze kant van de bus. In Piraeus komen we nog langs de dagelijkse vis- en vlees markt. We zien een man op het dak van zijn woning ijsblokjes in een pijp scheppen, die er dan beneden bij de marktkraam weer uitkomen. Grappig.

Aan boord gaan we meteen door voor de lunch en komen daarna even bij in de hut. Om 14:00 uur vertrekken we alweer uit Piraeus richting Rome. Ons plekje aan de kade wordt meteen ingenomen door een schip van de Silver Lines. En wij vertrekken weer eens naar de Samsara spa voor een rondje sauna. We zijn toch wel erg blij dat we gekozen hebben voor het onbeperkt toegang kaartje. Je komt er even helemaal tot rust en het frist lekker op.

Daarna weer wat lezen op het balkon, of een dutje op bed en dan is het alweer bijna etenstijd. Vanavond is het de tweede gala avond, dus de pakken kunnen weer uit de kast. Dit keer hebben we geen zin in de voorafgaande cocktail party. De opkomst van de kapitein en andere crew-members hebben we nu al twee keer gezien. In de eetzaal is alles sfeervol verlicht met kaarsen en er ligt een speciaal gala-menu op tafel. Na het hoofdgerecht wordt een glaasje champagne ingeschonken en volgt er een presentatie van de verschillende afdelingen op het schip. Wij zwaaien weer enthousiast met de servetten, klappen mee met de muziek en klappen nog harder als de obers worden genoemd en als het keukenpersoneel langs onze tafel loopt. Dan volgt de entree van het toetje met vuurwerk en uiteindelijk de toost. Wat een feestje! Het was weer genieten van al het lekkers. Aan onze tafel is het altijd zo gezellig dat er een paar keer met het licht moet worden geknipperd om 20:45 uur, voordat ze ons de tent uit krijgen, haha!

20130709_202629_resizeGauw de pakken uit, want dat is toch best wel warm, en dan op naar de bar voor een cocktailtje. Vannacht hebben we een uurtje extra, dus dan kunnen we ook wel een drankje extra nemen.

One thought on “Dag 11, dinsdag 9 juli 2013

1. Ed en Willem schreef:

Mannen, het einde komt voor jullie jammergenoeg in zicht. Met de bijbehorende foto’s wil ik ook wel weer op reis. Een cruise weet ik nog niet. Ik ben niet zo van de polonaise, met de muziek meeklappen en met servetten zwaaien. Coctail en limoncello zijn wel aan mij besteed. Weer tot jullie verslag van dag 12,