Dag 13, donderdag 11 juli 2013

We hoeven ons niet te haasten vanmorgen, want we verzamelen pas om 9:30 uur voor het vertrek naar Rome. Het is druk in Civitavecchia met cruiseschepen. Aan de kade liggen er vier op een rijtje: achter ons de Liberty of the Seas, een Mein Schiff en nog één van een voor ons onbekend merk. Ook vertrekken er veel veerboten, die een sleepje richting de zee krijgen.

Aan het ontbijt raken we in gesprek met een echtpaar uit Pau (Frankrijk). Ze zijn ooit een paar dagen op bezoek geweest in Nederland, en met hun beste Nederlands en ons beste Frans komen we eruit wat ze toen allemaal gezien hebben (o.a. Keukenhof, kaasmarkt in Alkmaar en een frikandel uit de muur, haha!).

DSCF5200_resizeEven na half 10 vertrekt de bus richting Rome. Van onze gids Andrea (een man, alleen de Italianen noemen een man Andrea) krijgen we allemaal een plattegrondje van de stad. Daarop staat ook zijn telefoonnummer voor noodgevallen en een nummer van de taxicentrale. Maar wees op tijd bij de verzamelplek terug, want een taxi naar de boot kost 200 euro! Verder loopt hij iedereen in de bus langs om vragen aan hem te kunnen stellen. De rit voert door het heuvelachtige landschap van Lazio. Het graan is al geoogst en de zonnebloemen staan er vrolijk bij. Tegen half 12 zijn we in Rome en stopt de bus bij het Colosseum.  Dat wordt tevens onze verzamelplek voor vanmiddag half 5.

P1030916_resizeWe kopen een watertje en gaan dan lopen richting de Sint Pieter. Die willen we na 15 jaar graag een keer zien zonder steigers voor de façade. Het is leuk om hier na al die jaren weer te zijn. Rome blijft een bijzondere, mooie stad, met ontelbare bezienswaardigheden. Via het witte paleis van Victor Emanuel II komen we bij het standbeeldje van Romulus en Remus, waar we in 1998 zo naar gezocht hebben. Het staat er nog! En langs het theater van Marcellus komen we bij de Tiber aan. Langs de rivier lopen we noordwaarts naar het Vaticaan. Inderdaad geen steigers voor de facade, maar wel een enorme rij om de kerk te bezoeken. Dat hebben we toen al gedaan, dus voor vandaag vinden we het zonde van onze beperkte tijd om meer dan een uur te moeten wachten.

Via de Engelenburcht lopen we weer naar de andere kant van de Tiber en komen op Piazza Navona. Van daaruit lopen we door naar het Pantheon. Dat willen we ook graag van binnen zien, maar eerst raakt het hoog tijd om wat te eten. Daarbij raken we een beetje de weg kwijt in de smalle straatjes, die ook niet op het kaartje van Andrea staan afgedrukt. Behulpzame agenten helpen ons vriendelijk weer op weg. Nadat we onze maagjes gevuld hebben gaan we terug naar het Pantheon wat nu gewoon vrij toegankelijk is voor publiek. In 1998 stonden we voor een gesloten deur. Het is een bijzonder gebouw uit de Romeinse tijd. In de enorme koepel zit een gat in het dak voor licht. Ook staan er de tombes van Rafaël en de twee Italiaanse koningen.

DSCF5220_resizeNu moeten we even vaart maken om nog de Trevi fontein te zien en dan weer terug te lopen richting Colosseum. Onderweg pikken we nog een leuk souvenirtje mee en wat ansichtkaarten. We zijn op tijd voor de verzamelplek om daar nog wat foto’s te maken en een colaatje te drinken en dan gaan we weer de bus in, terug naar Civitavecchia.

Druk dagje zo. Om Rome helemaal te zien en te beleven heb je natuurlijk meerdere dagen nodig. Maar ons lijstje van “musts” was gelukkig kort genoeg.

Om 18:00 uur zijn we weer op het schip. We nemen snel een douche, maken een envelopje met een boodschap voor onze obers en gaan dan aan tafel voor  het laatste diner. We nemen afscheid van onze tafelgenoten en onze obers Victor en I Putu. Het waren twee gezellige weken zo aan tafel.

Er zijn vandaag al heel veel mensen van boord gegaan en weer nieuwe gearriveerd. Veel Italianen gebruiken Civitavecchia  als plek om in- en uit te schepen. Wij mogen gelukkig nog een nachtje doorvaren naar Savona.

Aan de bar volgt een zelfde ritueel van afscheid nemen. De Nederlanders aan de bar zien we morgen waarschijnlijk nog wel in de bus naar Milaan; barmannen John en Mojan misschien ooit weer op een volgende cruise.

P1030945_resizeWeer terug in de hut pakken we de koffers in en zetten ze op de gang om opgehaald te worden. Morgenochtend moeten we om 8:00 uur de hut verlaten, dus gaan we maar snel slapen. Om 10:30 uur is het de tijd om het schip te verlaten. Jammer dat het erop zit, maar we hebben zomaar het idee dat we dit schip niet voor de laatste keer hebben gezien.

One thought on “Dag 13, donderdag 11 juli 2013

1. Ed en Willem schreef:

Hoi, als jullie dit lezen is de reis weer afgelopen. Rome in 5,5 uur, vermoeiend. Ik heb genoten van jullie verhalen. Snel bijpraten en foto’s kijken. Het wordt hier mooi weer, dus de overschakeling zal niet zo groot zijn. Wel een voordeel dat je weer vaste grond onder de voeten hebt.