Eerste dag St. Petersburg

P1040374_resizeDonderdag 7 augustus 2014

We worden om half 7 wakker en blijken de haven van St. Petersburg binnen te varen. Er liggen al andere cruiseschepen waaronder de Costa Pacifica die gisteren toch later vertrok uit Tallinn. Ons schip legt achter dit schip aan en wij bereiden ons voor op vertrek voor de excursie, met een stevig ontbijt in de maag.

P1040314_resizeHet duurt enige tijd voor we naar de bus mogen. Hier worden de paspoorten wel degelijk gecontroleerd en dat zorgt voor het nodige oponthoud. Met enige vertraging vertrekken we en Katja is onze gids van vandaag. Ze deelt ontvangers uit met een oortelefoontje zodat zij ons bij de rondleiding in de Hermitage de nodige uitleg kan geven en iedereen die ook goed kan horen.

We rijden eerst wat door de stad en maken een sanitaire/commerciële stop waarbij je gratis water kunt drinken, maar ook een shotje wodka kunt nemen. Na enig aarzelen nemen we op dit vroege tijdstip toch ook het shotje en gaan weer de bus in.

DSCF5847_resizeKatja vertelt het een en ander over de stad en over het bezoek dat we gaan brengen aan de Hermitage. Volgens haar liggen er wel 10 cruiseschepen in de haven dus het zal erg druk zijn en we moeten erg oppassen voor zakkenrollers. Ze schetst daarbij de situatie waarin je terecht zou komen als je paspoort gestolen wordt. Tassen moeten in de bus blijven als we de Hermitage in gaan. We krijgen de kaartjes uitgereikt en we gaan naar binnen. Het is inderdaad erg druk en we moeten goed opletten dat we onze gids niet kwijtraken. Het winterpaleis van Catharina de Grote en bijbehorende gebouwen zijn namelijk onbeschrijfelijk groot. In ongeveer twee uur voort zij ons door de diverse ruimtes heen en geeft aan wat de hoogtepunten zijn, waaronder een beeld van Michel Angelo. Ook over het gebouw valt veel te vertellen en de nodige rijkdom druipt er ook wel vanaf.

Om 12 uur worden we even opgeschrikt door een luide knal. Niets aan de hand, het blijkt dat elke dag om 12 uur een kanonschot wordt afgevuurd vanaf de Petrus en Pauls burcht, tegenover de Hermitage, aan de andere kant van de rivier Neva.

DSCF5887_resizeZe vertelt ook dat katten erg belangrijk zijn in de Hermitage omdat ze bescherming bieden tegen muizen en ratten. Ze wonen in de kelder van het gebouw. Er is daarom ook een portret van een kat te vinden in een galerij met schilderijen. Topstuk van de Hermitage is, volgens onze gids, een schilderij van Rembrandt van Rijn. In een ruimte vol met schilderijen van hem en zijn leerlingen hangt “De terugkeer van de verloren zoon”. Dit schilderij zal nooit op reis gaan buiten de Hermitage, ook niet naar Amsterdam, aldus onze gids.

Na deze rondleiding gaan we een stukje rijden naar de lunch. Die is prima verzorgd: salade, blini’s met viseitjes en zure room (elk een van deze), champignonsoep, Beef Stroganov, en een soort cakerol als toetje. Helaas heeft het restaurant geen airco. Het is namelijk uitzonderlijk warm in Sint Petersburg. Half mei sloeg het weer om van +5 naar +30, van de één op de andere dag en sindsdien is de zomer bijzonder warm. In de Hermitage was uiteraard ook geen airco, dus we zijn wel aan een drankje toe. Bij de lunch staan er al drie glazen klaar: water, champagne en (uiteraard) wodka!

DSCF5932_resizeDaarna door met de rondrit en de volgende stop is de Petrus en Paulus vesting. Op deze plek is Sint Petersburg begonnen. De vesting werd door Peter de Grote gebruikt als gevangenis voor politieke tegenstanders van de Tsaar. In de gelijknamige kathedraal ligt de Tsarenfamilie begraven waaronder de laatste nazaten van de Romanov-familie.

Volgende stop is de “the Church of the Saviour of the Spilled Blood”. Deze heeft de kenmerkende bolle torens die ons dat Russische gevoel geven. Deze is erg kleurrijk. We hebben geen tijd om de kerk te bezoeken, maar hebben wel even tijd om er omheen te lopen en de sfeer te proeven.

DSCF5938_resizeVolgende korte foto-stop is bij de St. Isaac kathedraal, die we morgen gaan bezoeken maar nu even van de buitenkant kunnen fotograferen.

Dan zit het er bijna op. Nog even een stop bij een grote souvenir-bazaar waar wij niet naar binnen gaan. Wij lopen even stukje terug naar de rivier om daar nog wat foto’s te maken.

Als we met de bus weer bij de terminal komen moeten we weer aansluiten in de rij voor de paspoortcontrole. Dat duurt weer even. Snel even naar onze hut en opfrissen voor het diner.

DSCF5976_resizeVandaag geniet we daar weer uitgebreid van. We nemen dit keer ook de soep erbij als voorgerecht en het hoofdgerecht bestaat uit oven gegaarde lamskoteletjes. Heerlijk.

Morgen moeten we nog vroeger op maar gelukkig hebben we dit keer niet dat de klok ook nog eens een uur vooruit gaat. Morgen nog even intens St. Petersburg snuiven en dan hebben we een uur extra in de nacht op weg naar Helsinki. Dan maar even bijkomen.