St. Petersburg, dag twee

DSCF6033_resizeVrijdag 8 augustus 2014

Zoals te verwachten was, zegt het Today krantje dat we vandaag vroeg op moeten voor de tweede dag met excursies… Om 7:45 uur worden we op dek 9 verwacht. Het is vandaag een stuk rustiger. Veel reizigers doen maar op één dag een excursie of vandaag een halve dag excursie. De paspoort controle is vandaag enorm snel. Er staat amper een rij en binnen een paar minuten zijn we er doorheen. We krijgen ook geen stempels of papiertjes meer in het paspoort. Omdat alles vlot verloopt, rijden we vandaag al om 8:15 uur weg met de bus, voor een excursie van 8 uur. We hebben nog even hoop dat we ons dan vanmiddag misschien in de Spa kunnen opfrissen voor het diner, maar daar maakt onze gids Aleksei snel een eind aan. Hij wuift het tijdschema voor vandaag lachend weg en legt uit dat alles in Rusland toch veel langer duurt. Hij vraagt hoe laat ons schip vertrekt (19:00 uur) en zegt dat hij dan wel om 18:30 uur gebeld zal worden door Costa, waar hij met ons blijft. Het gaat dus weer een intensief dagje worden!

DSCF6049_resizeDe eerste bestemming van vandaag is het (zomer)paleis van Catharina de Grote. Dat ligt in de plaats Pushkin, wat in de ochtendspits zo’n uurtje rijden is vanaf de haven. We krijgen er een rondleiding door de zalen van het paleis en een korte wandeling in de tuin. De buitengevels van het gebouw zijn blauw gepleisterd en mooi gedecoreerd. Dat gaat nog mooier worden, omdat al het stucwerk nu in oker geverfd is, maar opnieuw belegd zal worden met bladgoud. Binnen is het weer een overdaad aan pracht en praal. Er is met name heel veel goud(verf) gebruikt om alles te decoreren. Het is bijna een beetje too much, eigenlijk. Topzaal is de amber-kamer (helaas mag je er geen foto’s maken), waarbij (een deel van) de wanden is belegd met dunne stukjes amber. Door de lichtval van de kroonluchters lijkt het alsof de wanden gloeien van vuur. Het hele paleis is zwaar beschadigd in de oorlog en het amber is zelfs helemaal verdwenen. Na vele jaren werk is de onderzijde van de kamer opnieuw belegd met amber, en net op tijd klaar voor de viering van 350 jaar St. Petersburg. Na de wandeling door een stukje van de tuinen, gaan we de bus in voor de volgende stop.

P1040482_resizeEen klein stukje verderop ligt de plaats Pavlovsk, waar we het paleis van Paul (zoon van Catharina) gaan bezoeken. Ja, ja, twee paleizen vóór de lunch, het is een strak schema. Hier moeten we weer betalen om binnen te mogen fotograferen, net als bij de Hermitage gisteren. Voor 5 euro krijg je een sticker op je borst. Dit paleis is een heel stuk kleiner en daardoor wat intiemer dan dat van Catharina. Alle ruimtes zijn ook veel verfijnder gedecoreerd, en ook met veel meer kleur dan alleen goud. We krijgen weer gezellige plastic hoesjes om de schoenen om de schitterende houten vloeren niet te beschadigen.

DSCF6146_resizeNa dit bezoek rijden we terug naar Pushkin, waar we de lunch krijgen in het paleis van Catharina! Aan de andere kant zit eigenlijk de hoofd entree, waar je vroeger met je koets aan kon komen. In één van de zij-gebouwen krijgen we de lunch geserveerd, die praktisch gelijk is aan die van gisteren. Uiteraard ook weer met wodka en bubbels, én dit keer met live optreden van een Russisch folkore bandje, dat er ook nog een paar aria’s van bekende opera’s uit gooit. Volume genoeg voor een paar suizende oren!

P1040503_resizeAls we na de lunch buiten komen, blijkt het wat te hebben geregend. Later horen we van andere passagiers dat het in de stad gigantisch geonweerd en gestortregend heeft. Gelukkig zijn we dat net misgelopen. De zon breekt inmiddels alweer door en de temperatuur loopt behoorlijk op. We rijden nu terug naar het centrum van St. Petersburg voor een bezoek aan de St. Isaac kathedraal. Het gaat een beetje rommelig met de kaartjes en er moet een aantal mensen naar het toilet, dus de gids besluit om eerst de toilet/wodka pauze te houden in de souvenirshop vlakbij. We kopen daar nog een schattig knuffelbeertje met Rusland-shirt. Daarna kunnen we dan gelukkig ongehinderd de kathedraal bezoeken, die meer is ingericht als museum. Het is een gigantisch koepelgebouw, met pilaren van massief graniet, die 20.000 kilo per stuk wegen. Er zijn meer dan 10.000 boomstammen gebruikt voor de fundering in de moerassige grond hier.

DSCF6174_resizeWe maken nog een kleine rondrit en een fotostop op een pittoresk punt bij de St. Nicolaas kathedraal en een plek waar de verschillende grachten door de stad elkaar kruisen. Daarna rijden we de stad uit richting de haven. De laatste paspoortcontrole verloopt weer uiterst vlot en vriendelijk en we kunnen daarom op tijd aan het diner. Alle cruiseschepen vertrekken voor onze ogen uit de haven en om 19:00 uur zijn we zelf aan de beurt.

P1040507_resizeSt. Petersburg is een schitterende stad, waar je ogen tekort komt voor de ontelbaar veel mooie gebouwen. Tel daarbij op de mooie grachten en brede rivier Neva en je hebt een plek waar twee dagen tekort voor zijn om alles te kunnen zien. Wie weet gaan we hier ooit nog eens terugkomen.

2 thoughts on “St. Petersburg, dag twee

1. Tonja schreef:

Als ik ooit nog een beter word, en daar heb ik nog steeds veel vertrouwen in, wil ik zeker ook nog eens naar deze prachtige stad, zeker na jullie mooie verhalen erover.

2. Ed en Willem schreef:

Een en al pracht en praal. Mooie foto’s.