Valencia

P1060430_resizeMaandag 13 oktober 2015

Als we vanmorgen wakker worden is er weinig zicht buiten. Het is mistig en het regent. Bij het ontbijt zien we zelfs een waterhoos. We hebben gelukkig nog een paar uur te varen naar Valencia, maar het ziet er niet naar uit dat we daar stralend weer krijgen.

Na het ontbijt gaan we even langs de Capri lounge, waar een presentatie is over het ontschepen in Savona donderdag. Dit hebben we natuurlijk al vaker gedaan, maar we willen toch even weten hoe het zit met de transfer naar het vliegveld in Milaan. Halverwege de presentatie worden we onderbroken door een bericht van de kapitein. Of we niet op de buitendekken en de balkons willen komen, vanwege de harde wind. Hetzelfde bericht volgt dan nog in 5 andere talen.

DSCF8968_resizeGezien het weer gaat iedereen dus binnen het op schip shoppen, gokken of een drankje drinken. Wij kopen nog onze foto van het galadiner van gisteren. We hebben namelijk nog 15 euro tegoed om te besteden aan foto’s vanwege onze Gold Pearl status. Zonde om te laten liggen.

De lucht klaart inmiddels wat op en we besluiten vroeg te gaan lunchen in verband met de te verwachten drukte. Iedereen wil natuurlijk in Valencia direct van boord en al geluncht hebben. Dit blijkt een verstandig idee. We hebben nog een tafel voor twee en bijna geen rij bij het buffet.

DSCF8986_resizeDaarna gaan we aan dek kijken als we de haven van Valencia binnen varen en hoe het schip aan de kade wordt aangemeerd. Volgens de Today zouden we met onze shuttle bus tickets pas om half 3 van boord mogen, maar we wagen het er gewoon al eerder op. We mogen gewoon van boord en om kwart voor 2 zitten we al in de bus.

DSCF8989_resizeDe bus brengt ons naar het oude centrum van Valencia. Helaas regent het net even wat harder als we uitstappen. Gelukkig zijn we voorbereid met onze paraplu’s. We maken een wandeling door het centrum en bezoeken onder andere de kathedraal “La Seu”. De stad maakt een hele rijke indruk. De meeste gebouwen hier zijn in perfecte staat gerestaureerd. In een van de treinstations is de hal met schitterende tegeltableaus versierd. Voor het station staat een karretje waar ze horchata verkopen. Een typisch drankje uit Valencia, gemaakt van aardamandelen, melk en suiker. De Spaanse reisleidster Nuria had ons hierover getipt. We mogen eerst een nootje proeven en wagen dan de gok met een beker van 2 euro. Best lekker, maar Co gaat de cola er niet voor inruilen. Omdat we helaas niet veel tijd hebben, wandelen we stevig door om in ieder geval een goede indruk te krijgen. We zien op verschillende plekken in de stad de sinaasappels aan de bomen hangen.

DSCF8984_resizeDan is het alweer tijd om de bus terug te nemen naar het schip. Een volgende keer willen we ook graag de moderne gebouwen buiten het centrum bekijken. De hele rivier door Valencia is omgelegd en de oude rivierbedding is omgetoverd tot een park. Op een mooie zomerdag kun je daar natuurlijk heerlijk doorheen wandelen.

P1060443_resizeTerug aan boord nemen we een drankje om op te frissen en dan gaan we ons voorbereiden op het diner. Het is vanavond Italiaanse avond, dus dat wordt weer een feestje. Dat dachten we. Het blijkt weer veranderd dus geen dansende obers of polonaise. Best een teleurstelling en ook het citroenijs zit er niet in. Dat mag niet van de manager. Jammer, maar onze ober kan daar niets aan doen. We moeten hem even weer op zijn gemak stellen want hij voelt zich niet prettig dat onze wens niet vervuld kan worden.

Nou dan zo maar naar de bar en de teleurstelling wegdrinken. Ondanks dit hebben we toch een hele fijne vakantie.

One thought on “Valencia

1. Ed en Willem schreef:

Beste mannen, nog een fijne dag op zee en dan zit het er weer op. Geniet ervan.