Aankomst in Buenos Aires

Donderdag 13 december 2018

Gisteravond hebben we afscheid genomen van het barpersoneel en de Nederlandse gasten waarmee we vaak een drankje dronken in de Atrium bar.Daarna snel de koffers ingepakt en op de gang gezet en toen zijn we gaan slapen.

De wind trok aardig aan vannacht op de Rio de la Plata.  Vanmorgen bleken de twee stoeltjes op het balkon omver te zijn gewaaid. Gelukkig viel het met de deining van het schip erg mee. De vaargeul in de rivier is erg smal. Daarom is er gisteravond al een loods aan boord gekomen. Ook is het water hier opvallend bruin. Er zal kennelijk veel slib meegenomen worden met het rivierwater.

Als we wakker worden nadert het schip de haven van Buenos Aires. Er hangen wat donkere wolken in de lucht en het begint te onweren. Een mooi gezicht, die bliksemschichten op het water, maar wel een slechtvooruitzicht voor de eerste dag van ons verblijf hier…

Na het douchen vragen we aan onze cabin steward of het goed is als we eerst even ontbijten en dan pas de handbagage uit de kamer komen halen.Eigenlijk moeten we om 8:00 uur de hut verlaten. Hij vindt het echter geen probleem als het een kwartiertje later wordt.

Daarna gaan we beneden in de Atrium bar nog een colaatje doen,terwijl we wachten tot we het schip kunnen verlaten. Om 9:30 uur is het zover en laten we voor de laatste keer onze Costa kaart scannen bij de uitgang van het schip… Tot ziens, Costa Fascinosa, we hebben van je genoten!

Inmiddels is het er buiten ook nog bij gaan regenen, dus stappen we snel de loopplank af en de shuttle bus in. Die brengt ons in een paar minuutjes naar de terminal, waar onze koffers al klaar staan. Buiten de terminal staat een hele stoet taxi’s. Die werken hier met vaste prijzen, dat is handig. We hebben nog geen Argentijnse peso’s maar wel Amerikaanse dollars meegenomen. Voor 20 dollar kunnen we met de taxi naar het centrum. Dat lijkt ons een hele redelijke prijs. Het hotel ligt om de hoek van het centrale plein,de Plaza de Mayo.

De kamer is nog niet gereed, dus we wachten even in de lobby totdat deze schoongemaakt is. Het is even gedoe om de gratis WiFi aan de praat te krijgen, maar dan kunnen de mobiele telefoons ook weer worden geüpdatet, zonder kosten.

We krijgen een mooie ruime kamer op de 10e etage.Uitzicht is er op deze hoogte evengoed niet veel. Dan besluiten we maar eens een rondje te gaan lopen door de stad. Voor de zekerheid nemen we de paraplu’s maar mee. Nou, dat is geen overbodige luxe. Al snel begint het buiten werkelijk te hozen van de regen en het lijkt wel niet op te houden. Iedereen schuilt inde portieken van winkels en kantoren, of ze nu wel of geen paraplu bij zich hebben.

Bij een paar banken proberen we Argentijnse peso’s te pinnen.De munt is onderhevig aan enorme inflatie, dus was het niet verstandig om deze op Schiphol al aan te schaffen. Bij de Bank Santander lukt het echter niet. Bijeen andere bank doet Co een poging en die heeft meer geluk. Alleen is het maximale bedrag 2.000 peso’s (ongeveer 50 euro) en blijkt de koers nogal ongunstig te zijn. We besluiten het hier even bij te laten en dan de dollars en de creditcard maar te gebruiken.

We willen ook wel graag een lunch gebruiken, maar met dit weer is het niet rustig zoeken naar een geschikt eettentje. Als we een Mac Donalds tegenkomen, besluiten we om daar maar even naar binnen te gaan. We zitten er in ieder geval droog. De frietjes worden hier met kaas erover afgeleverd, dat is dan wel weer grappig. We betalen hier met de creditcard. Geen probleem en veel gunstigere koers, zien we op de ING app.

Daarna lopen we nog wat verder door de winkelstraatjes. We proberen een paar keer een speelgoedzaak, in de hoop een leuke knuffel te vinden, maar dat valt nog een beetje tegen. Er is gelukkig wel veel meer keus dan in Brazilië.

Ondertussen zijn onze schoenen en broeken zo doorweekt, dat we nu toch wel graag willen gaan opdrogen in de hotelkamer. We hangen de boel te drogen in de badkamer en gaan dan maar even internetten en lezen. Co heeft nu ook zijn tweede boek uit deze vakantie. Dat is een mooie score.

Volgens Weer online blijft het nog regenen en onweren tot morgenmiddag. Hopelijk kunnen we straks droog ergens een restaurant vinden,anders bestellen we roomservice.

2 thoughts on “Aankomst in Buenos Aires

1. Anneke schreef:

Jullie hebben weer een geweldige reis gemaakt. Dankjewel voor het geweldige verslag. Ik heb ervan genoten

2. Aafje schreef:

Wens jullie een goede terug reis,het is wel koud in NL