Barcelona; La Sagrada Familia

Maandag 26 november 2018

Het was gisteravond erg gezellig aan de bar bij José. Het was niet druk bij deze bar, dus volop tijd om te praten. We werden aan meerdere barmannen voorgesteld en allen kregen ze de opdracht van José goed voor ons te zorgen nadat hij vandaag hier van boord gaat.

Na twee BBC’s (Baleys Banana Colada’s) gaan we nog even naar de bar ernaast waar Susan werkt. Daar nemen we onze limoncello met als afsluiter water voor Jeroen en cola voor Co.

In de hut teruggekomen, doen we nog een poging de laptop werkend te krijgen met internet. Co bedenkt nog iets en VOILA. Er bleek ooit een DNS instelling veranderd te zijn in de tcp/ip instellingen en na die op automatisch te hebben gezet, komt de inlogpagina van het schip. Dus dat werkt nu. Tijd om te gaan slapen. Het schip heeft er de vaart in en de zee is wat onrustig dus we worden in slaap geschud.

Rond half 8 worden we wakker. Buiten is het nat en druilerig helaas. Tijd voor de gebruikelijke ochtend-handelingen en dan naar het ontbijt. We gaan in het restaurant op 4 hoog ontbijten. Jeroen bestelt een omelet ham-kaas en Co de eggs Benedict. Onze ober Archie komt met allerlei zoete lekkernijen langs. De banketbakkers aan boord van de Costa schepen verstaan hun vak goed!

Terug in de hut gaan we nog wat dingen opzoeken, zoals waar de shuttlebus van Costa in Barcelona stopt en werken we het verslag van gisteren bij op de laptop omdat we dat gisteren vanaf de tablet hebben verzonden.

We besluiten om de winkels te gaan bekijken dus zakken we af naar de 5e etage. We proberen een paar luchtjes uit, maar kopen nog niets. We lopen door naar de voorkant van het schip waar het theater is. Daarna gaan we naar de 11 etage en lopen de sportzaal in. Het is er behoorlijk druk, mede door de regen, waardoor buiten lopen en minder interessante optie is.

De loopbanden zijn allemaal bezet maar er zijn nog wel twee hometrainers beschikbaar. Na 40 minuten fietsen (wat best vreemd aanvoelde door de lichte bewegingen van het schip) stappen we weer af en is het bijna lunchtijd. Terwijl we lunchen varen we de haven van Barcelona binnen. We hebben hier alleen de middag. Thuis hebben we reeds kaarten gekocht voor een bezoek aan de Sagrada Familia.  Daar zijn we 16 jaar geleden geweest en toen zat er nog geen dak op het hoofd gedeelte. Goed om eens te gaan kijken hoe het er nu voor staat. Barcelona zelf hebben we wel vaker bezocht.

We gaan vroegtijdig richting uitgang maar zijn niet de enigen, dus staan we in de rij om van het schip af te komen. Daarna moeten we in de rij voor een paspoort controle. Daar eenmaal doorheen is net de shuttlebus vol en moeten we in de volgende. Half 2 rijden we eindelijk weg, ongeveer 45 minuten voor ons tijdslot van de Sagrada. Ondertussen is het wel opgeklaard en schijnt de zon volop.

Om er zeker van te zijn, dat we op tijd komen, nemen we vanaf de busstop een taxi. Hierdoor zijn we inderdaad ruim op tijd om eerst wat foto’s te maken en om vijf over twee gaan we dan naar binnen.

Eerst door de veiligheidscontrole en dan door naar het afgiftepunt voor de audio tour. Daarna moeten we al snel naar de lift van Passion-zijde die ons naar 65 meter hoog brengt. Daarna moeten we nog 10 meter omhoog klimmen en voert de route ons langs een bruggetje met uitzicht over Barcelona. De trappen naar beneden zijn smal en gelukkig eenrichtingsverkeer. Hoewel… er is toch een persoon die nog even terug omhoog wil.

De weg omlaag is te voet over een lange smalle wenteltrap met meer dan 400 treden. Beneden hebben we daarna alle tijd om rond te kijken, in en om de kerk in aanbouw. Ook goed om de uitleg van de audio tour erbij te krijgen. Ongeveer kwart voor vier gaan we weer richting shuttlebus.

Terug op het schip nemen we eerst even wat te drinken en gaan dan naar onze hut. De zon staat goed op ons balkon dus daar gaan we nog even van genieten voordat deze onder gaat.

Gisteren kondigde de ober van het diner (Archie) al aan dat hij vandaag een Chardonnay voor ons zou voorbereiden als we dat goed vonden. En inderdaad, vandaag dus aan de witte wijn. Weer een heerlijk diner, met o.a. kalkoen rollade en een zucotto als toetje. Morgen wil hij ons aan de rode wijn hebben. We gaan het proberen.

Bij de hut aangekomen hebben we echter bericht gekregen dat onze excursie in Marokko, wegens gebrek aan belangstelling, niet doorgaat. We moeten dus kijken voor een andere excursie.

Via de omroepinstallatie krijgen we te horen dat we vannacht een ruige zee zullen hebben. Op tijd straks maar naar bed zodat we niet kunnen vallen.

One thought on “Barcelona; La Sagrada Familia

1. Bert schreef:

Leuk verslag van de eerste dag!