Milaan – Savona

Zondag 25 november 2018

We zijn op tijd wakker na een redelijk goede nacht. We besluiten in het hotel te ontbijten, hoewel we per ongeluk een kamer zonder ontbijt hadden geboekt. We leggen een stevig bodempje voor de busreis naar Savona straks.

Op de kamer kijken we nog een aflevering van Elementary op Netflix en dan checken we uit. De receptionist blijkt Nederlands te spreken. Hij is afkomstig uit Enschede en heeft ook Marokkaanse roots. Wat een toeval. We vertellen dat we met de cruise ook Casablanca aan doen en een excursie zullen maken naar El Jadida. Daar was hij nooit geweest, want hij dacht dat dat een nieuwe buitenwijk van Casablanca was. Pas later las hij dat het juist een plek met veel historie is.

Om 10.15 uur zijn we in de terminal van de luchthaven, waar bij uitgang 7 het Costa verzamelpunt is. Net zoals vorig jaar is er nog geen Costa medewerker in de buurt. We wachten rustig af, buiten in de frisse lucht. Het is een grijze dag in Milaan en met een graad of 11 kan de winterjas nog even aan blijven. We kijken af en toe binnen of er al wat gebeurt. Er komen steeds meer cruise passagiers bij, herkenbaar aan de koffer labels.

Om 11.15 uur komt de dame van Costa, die we herkennen van vorig jaar. We staan ingepland voor de volgende bus, maar op het laatst blijken er nog twee stoelen over in de eerste bus en rijden we even na 11.30 uur al weg.

Op de route is er weinig te zien van het noodweer dat Italië in de afgelopen weken heeft getroffen. En gelukkig hoeven we bij Genua niet over de route met de ingestorte brug.

Eenmaal bij de kust wordt het buiten zonnig en een stukje warmer met 16 graden. Om 14.00 uur zijn we in de haven van Savona. Eenmaal uit de bus, kunnen we in de terminal ons boarding volgnummer omwisselen voor nummer 1, vanwege onze Perla Diamante status van de Costa Club. Vrijwel direct kunnen we daarna met onze inscheping formulieren aan boord.

We lopen eerst naar onze hut, nr 7445, zoals gebruikelijk op de achterkant van het schip. We hebben een mini suite op de hoek, met weids uitzicht vanaf ons balkon. Daarna gaan we naar dek 5, om aan de bar ons drankenpakket te upgraden naar Piu Gusto, waarmee we ook cocktails kunnen bestellen. We hopen daar barvrouw Susan te treffen en ja hoor, ze staat achter de bar. Ze had al een keer in computer gecheckt of we al aan boord waren. We praten even bij, drinken een colaatje en gaan naar dek 9 voor een late lunch. Als we daarna naar de poolbar lopen, komen we nog een bekende barman tegen van de Mediterranea vorig jaar: José. Helaas krijgt hij morgen een transfer naar de Costa Diadema. Op deze cruise wordt veel Filippijns personeel vervangen voor Braziliaans personeel. Nou ja, maken we dat ook eens mee.

Het is alweer bijna tijd voor de emergency drill, dus gaan we naar de hut voor de zwemvesten. Inmiddels zijn ook de koffers gearriveerd in de hut en kunnen we de kasten inruimen. Het schip vertrekt om 17.00 uur uit Savona, wat we vanaf ons balkon even meekrijgen. De kustlijn is feeëriek verlicht.

Dan proberen we het internet aan de gang te krijgen op onze laptop. Helaas lukt dat niet, wat we ook proberen. Op onze telefoons en tablets krijgen we wel verbinding met het wifi netwerk. Als dit zo blijft, zal het lastig worden om onze verslagen te plaatsen, maar we gaan ons best doen om er wat van te maken.
Om 19.00 uur is het diner tijd. We gaan naar dek 4 waar het een vrije zitting is voor de Perla Diamante gasten. Co kiest een tafel uit aan de balustrade, bij obers Archie en Jestan. Alles smaakt weer prima, vooral de biefstuk die Co uitkoos. Ook de cakes bij het toetje smaken voortreffelijk. Van de obers begrijpen we dat dit bij lange na geen volgeboekte cruise is. Dat wordt dus relaxed met ze babbelen elke avond, haha.

Straks gaan we nog een cocktail halen bij José, op zijn laatste avond aan boord en daarna zullen we Susan opzoeken in de wijnbar.
Hopelijk tot morgen in Barcelona!

3 thoughts on “Milaan – Savona

1. Juliette schreef:

Nu al gezellig begrijp ik met oude bekende, genieten saampjes

2. Kees schreef:

Is al weer enige jaren geleden, onze laatste cruise. Staat wel weer een keer op onze planning. Het kriebelt wel, als we jullie foto’s zien. Brian zit op dit moment met zijn neefje in Barcelono; je komt het vast wel tegen!

3. Henk schreef:

Ik heb goede hoop. Want er wordt gepost.