Costa Maya

Donderdag 28 februari 2019

Onze excursie begint op zich niet heel vroeg, maar omdat de klok vannacht een uur vooruit gegaan is, is het toch een krap nachtje. Niettemin zijn we nog ruim voor de wekker wakker en kunnen we op ons gemak in het Club restaurant ontbijten. Onze ober kent ons schema dus kauwt onze bestelling voor om te zien of we dat inderdaad willen en dat is het geval.

Twee van de drie schepen aan de pier

Ruim op tijd gaan we naar de plek op de pier waar we moeten verzamelen voor onze excursie naar de Maya tempels van Chacchoben (betekent Rode Mais). Er zijn al twee andere deelnemers voor ons busje. We hebben nu een premium excursie geboekt, hetgeen betekent dat we niet met een grote groep van ongeveer 50 mensen, maar met een klein groepje gaan. Als het tijd is om te vertrekken staan we met 6 personen klaar. De gids geeft aan nog 3 minuten te wachten want er ontbreken nog 4 personen. Uiteindelijk lopen we met 6 deelnemers naar het busje dat verderop klaar staat en stappen in. Iets later komen er nog twee mensen aan die blijkbaar bij onze groep horen en de andere twee ontbrekende personen kennen want ze zijn verbaasd die niet in het busje aan te treffen. Maar ook die komen alsnog voordat we daadwerkelijk weggereden zijn en dus is de groep alsnog compleet.

Tempel 24. Mooiere naam heeft hij niet.

We hebben 1 gids en 1 chauffeur en daarnaast gaat er nog iemand mee die in opleiding is als gids. Hij heet Jesus dus volgens onze gids zijn we in goede handen. Dan gaan we rijden en de route gaat voor het overgrote deel over een rechte weg. Dat duurt zo lang dat de gids de chauffeur aanmoedigt dat hij die ene bocht die dan toch op ons pad komt, wel kan nemen.

Andere kant van tempel 24

Onderweg vertelt de gids uiteraard weer het een en ander waaronder wat voor dieren er leven in het gebied dat we gaan bezoeken. Daaronder ook een aantal katachtigen die we maar beter niet tegen kunnen komen. Ook vertelt de gids dat ze hier vooral leven van het toerisme en dat het nu hoogseizoen is. Na april wordt het hier stil en trekken veel mensen weg om elders te gaan werken om in november weer terug te keren als het seizoen weer begint.

De boodschappen zijn hier duur omdat die van ver moeten komen. Ze kennen hier geen grote supermarkten, maar een aantal kleine winkels die hun spullen van ver halen. De dichtstbijzijnde stad ligt op 1,5 uur rijden. Dat wordt dus verrekend in de prijzen.

Hier zijn de verschillende lagen te zien.

De rit duurt iets langer dan een uur en dan zijn we op plaats van bestemming. Uitstappen en indien nodig even een sanitaire stop voordat we het park in gaan. Bij de eerste tempel vertelt de gids dat veel mensen denken dat ze net als bij de Pyramides in Egypte, de tempels in kunnen gaan, maar dat is niet het geval. Behalve een ruimte op de top en eventueel aangelegen ruimtes, is de tempel vrijwel massief en dus zonder toegankelijke ruimtes. Ook vertelt hij dat ze niet zo groot gebouwd worden, maar dat ze zo groeien van een kleine tempel naar een grote omdat in de ruimte bovenop een leider wordt begraven door er weer een laag overheen te bouwen. Zo ontstaat dan dus uiteindelijk de grote tempel zoals we hier zien. We krijgen even de tijd om foto’s te maken en signaleren dan hoog in de bomen twee spider monkeys. Dat vinden we natuurlijk ook weer leuk en een dame in onze groep is jaloers dat we een mooie foto weten te maken. We beloven haar die later te e-mailen, hetgeen we ook gedaan hebben.

Vervolgens lopen we naar een heuvel waarbij de gids vertelt dat er nog veel tempels verscholen liggen onder aarde en beplanting. De regering stelt maar mondjesmaat geld beschikbaar om die bloot te leggen en vaak ook niet voldoende om de hele klus te klaren. Daarna gaan we naar een deel wat vroeger een plein was voor de lagere klasse en waar houten hutjes stonden met rieten daken.

De volgende stop is onder aan een trap die vele verspringingen kent. De gids legt uit dat hier is blootgelegd hoe de verschillende tempels over elkaar heen gebouwd zijn. Daarom zijn er diverse lagen met trappen te zien. Hier mogen we omhoog en tot onze verrassing zien we daar nog twee tempels staan. We hebben nog even wat tijd voor foto’s en dan moeten we om 12:25 bij ons busje zijn om terug te rijden naar het schip.

Bij de aanleg pier is een heel winkelcentrum aangelegd en we hopen hier een knuffel te kunnen kopen want op een videoscherm waar we op stonden te kijken toen we in afwachting waren van ons vertrek voor de excursie, waren die wel te zien in het promofilmpje. Maar we hebben niets kunnen vinden en aangezien het al tegen twee uur loopt, willen we nog wel even wat lunchen op het schip. Hopelijk morgen nog een kans om ook een knuffel uit Mexico aan de collectie toe te voegen.

Na de lunch willen we nog even de zonnebrand uitzweten in de sauna. We doen 1 rondje sauna en een 20 minuutjes bubbelbad. Toch even lekker bijkomen. Dan gaan we naar de hut want we willen ons verslag wel voor het diner af hebben. Morgen hebben we een lange excursie van bijna 11 uur die begint om 7 uur. Het wordt dus weer een korte nacht en we willen na het diner nog wel even bijkletsen aan de bar.

One thought on “Costa Maya

1. Sandra schreef:

Fijn dat jullie kunnen relaxen op het schip want jullie zien ook heeeeeeeeel veel zeg!