Miami

Vrijdag 22 februari 2019

We worden net voor de wekker wakker, terwijl het schip de haven van Miami nadert. We zien dat er al vier andere cruiseschepen aangemeerd liggen, waaronder een schip van Disney. Die komen we niet vaak tegen op onze reizen.

Cruiseschip van Disney

Het ontbijt nemen we bij het buffet op dek 9 en dan gaan we meteen door naar de verzamelplek voor onze excursie van vandaag. De dag begint vroeg, want we moeten al om 8 uur in het theater verzamelen. We krijgen stickers voor bus 5, zoals ook al in de Diario di Bordo was aangekondigd. We moeten dit keer écht wachten met naar de uitgang gaan totdat ons busnummer omgeroepen wordt. Op dit schip is alles wat strakker gereguleerd. Dat wachten geeft ons gelukkig tijd om de paspoorten nog uit de hut op te halen. Die waren we vergeten mee te nemen. We zijn ondertussen zo gewend dat we met alleen de Costa kaart van boord kunnen, dat we het programma hier niet meer goed op nageslagen hadden.

Als we uiteindelijk van boord mogen, vinden we beneden bij de terminal onze bus met reisleidster Gina en chauffeur Louis. We zitten met een gemengd gezelschap van Engels- en Franstaligen. We beginnen de excursie met een stadsrondrit. Wat we daarvan allemaal kunnen zien, hangt heel erg van de verkeersdrukte af, zoals Gina steeds uitlegt. De tijd voor de boottrip van later op deze morgen ligt vast, dus daar moeten we stipt op tijd zijn.

Stadhuis, vroeger gebouw van Pan Am

We beginnen de rondrit in Miami Beach. Dit stadsdeel aan de kust is heel populair en was het decor voor verschillende televisie series. Je vindt er nog heel veel art-deco gebouwen, tussen alle moderne luxe appartementen-torens in.

Muurschildering in Little Havana

Na een rondje door Miami Beach, rijden we terug naar downtown Miami. De weg gaat over de causeway, verschillende bruggen over een aantal (kunstmatige) eilanden hier in de baai. We komen dan aan in de wijk Coconut Grove, één van de oudste van de stad. Hier zien we een glimp van de oprijlaan van het huis van Madonna, met ernaast de oprijlaan van Sylvester Stallone.

Daarna rijden we langs het stadhuis, Miami City Hall, mooi gelegen aan het water. Het gebouw is het voormalige hoofdkantoor van de vliegmaatschappij PanAm, die al jaren geleden werd overgenomen door American Airlines.

Hanen in Little Havana

Verderop komen we aan in Little Havana. Deze wijk is begonnen door Cubaanse vluchtelingen, die letterlijk niks anders bij zich hadden dan de kleren aan hun lijf. We gaan hier voor een korte stop de bus uit. We kunnen Cubaanse koffie proeven in het visitor center en buiten zien we vooral veel muurschilderingen en wat beelden van hanen, het symbool van Cuba.

Nu rijden we door naar het winkelcentrum Bayside, waar onze boottocht van anderhalf uur zal gaan vertrekken. We gaan eerst op het bovendek zitten, waar wordt verwacht dat je op de stoelen blijft zitten. Later lopen we naar de voorplecht, waar we een veel vrijer uitzicht hebben op al het moois hier.

Huis van Julio Iglesias

In de baai van Miami zijn verschillende kunstmatige eilanden aangelegd, waarop de huizen van “the rich and famous” staan en waar dan meestal ook nog een luxe jacht voor de deur ligt. We varen langs Palm Island, Hibiscus Island en Star Island. We hebben ze niet allemaal onthouden, maar in ieder geval hebben we de huizen gezien van Ricky Martin, Jacky Chen, Will Smith, Julio Iglesias en Gloria Estefan. Ook de voormalige woning van Al Capone was te zien, of eigenlijk alleen maar het huisje van de bodyguard aan de waterkant.

We komen ook nog langs Fisher Island, waar mega dure appartementen gebouwen zijn neergezet. Onder andere Oprah Winfrey schijnt er eentje te hebben.

Op de terugweg naar Bayside krijgen we nog een verrassing. Twee dolfijnen zwemmen vlak langs de boot! De kapitein draait nog even rond, maar het was een eenmalige begroeting van deze leuke dieren.

De bus brengt ons weer terug naar ons “eigen” schip, waar we aan boord meteen kunnen aanschuiven voor de lunch.

Dan is het daarna hoog tijd om even te relaxen. We hebben weer een onbeperkte toegang tot de Samsara Spa geboekt. Het fijne van de spa op dit schip is dat er ook een finse houten sauna aanwezig is. Daar maken we dus meteen gebruik van! Hopelijk helpt het badderen ook een beetje voor de muggenbulten die we eergisteren hebben opgelopen in het mangrove bos. Jeroen is maar liefst 16 keer gestoken op zijn onderarmen, waarvan zelfs twee aan de binnenkant van zijn handen! We hebben wel insectenspray mee, maar hadden niet verwacht dat we dat daar nodig zouden hebben… Dus wel! Hopelijk gaat dat ons in de bossen van Belize en Mexico beter af.

Terug in de hut zien we vanaf ons balkon de andere schepen vertrekken. En dan is het voor ons tijd voor het diner. Eens kijken wat er vandaag op het menu staat en of we weer dezelfde tafel aan het raam kunnen bemachtigen.

One thought on “Miami

1. Ava schreef:

Mooi verslag weer, ik heb ervan genoten. Muggenbulten zijn altijd erg vervelend, de jeuk kun je gelukkig bestrijden. Ik hoop dat dit jullie ook lukt. Mocht je ‘rubbing alcohol’tegenkomen (te koop in iedere drugstore), dat helpt als zalfjes en andere dingen geen soelaas bieden.