Barcelona

20161205_100019_resizeMaandag 5 december 2016

Nog even over gisteren in Avignon. De mooiste ruimtes in het pauselijk paleis zijn de privé vertrekken van de paus. De muren daarvan zijn van onder tot boven versierd met fresco’s, waarin o.a. scènes van de jacht zijn verwerkt. We hebben daar geen foto’s van kunnen maken, want dat was niet toegestaan. Overigens waren er genoeg Italianen die zich daar niets van aantrokken…

En dan vandaag. We worden alweer vóór de wekker wakker. Het schip nadert de haven van Barcelona. Het is bewolkt, maar het voelt qua temperatuur al veel aangenamer. De zomerjas kan weer tevoorschijn komen. Na het ontbijt gaan we naar de verzamelplek in het theater voor onze excursie naar Montserrat. In het theater zien we de Nederlandse host Jacco, die we nog kennen van onze eerste cruise naar Noorwegen in 2012. We praten even met hem bij. Hij gaat op Guadeloupe het schip verlaten en terug naar Nederland. Zo leren we dat we nu eigenlijk twee cruises aan het doen zijn: van Savona tot Guadeloupe en dan nog twee dagen op de volgende cruise tot aan La Romana.

dscf9681_resizeOm 8 uur mogen we van het schip naar de bussen. Dit keer hebben we een combinatie van Italianen en Duitsers. En er zit nog een Frans stel bij, die niet door hadden dat hun excursie in het Frans gecancelled was. Onze Amerikaanse gids William draait nergens zijn hand voor om en geeft ook de Fransen nog de meest belangrijke informatie in hun eigen taal.

dscf9689_resizeDe bus rijdt de stad uit en dan over de vlakte van de rivier Llobregat verder naar de berg Montserrat. De top zit nog in de wolken gehuld. Je kunt wel goed de grillige rotsformaties zien, waarvan sommige ook een naam hebben gekregen, zoals de draak. Het klooster van Montserrat ligt halverwege de berg en daarvoor moeten we helemaal om de berg heen rijden, met het nodige bochtenwerk. Gelukkig is onze chauffeur Miguel erg bekwaam.

Bij het klooster aangekomen worden we door gids William begeleid naar de binnenplaats. Hier vandaan kun je de kerk bezoeken wat wij eerst doen. Hoewel het klooster in de 20e eeuw voor het grootste deel is herbouwd, doet de kerk heel authentiek aan. Gids William wijst ons op een paar bijzonderheden, zoals een portaal dat is overgebleven van het klooster uit de 10e eeuw, een schilderij van Sint Maarten en een modern beeldhouwwerk, waarbij het gezicht van Jezus je altijd aan blijft kijken, welke kant je ook op loopt.

20161205_102148_resizeAchter het altaar is op een verdieping daarboven het beeld te zien van de Zwarte Madonna van Montserrat, het beeld uit de overlevering van de 8e eeuw en de reden waarom dit klooster gesticht is. Je kunt er dichtbij komen, door vanaf de binnenplaats een andere deur door te gaan, waarna een lange gang en een trap je naar dit beeld toe leidt. Meestal staat hier een lange rij, maar vandaag is het erg rustig. De deuren sluiten om 10:30 uur, maar we hebben nog tijd om naar boven te lopen. Bij het beeld kun je een houten bol aanraken, die het universum symboliseert. Jeroen heeft maar verzocht om een veilige overtocht over de Atlantische Oceaan straks. Na het bezoek aan de kerk, branden we een kaars voor onze dierbaren en genieten dan nog even van uitzicht hier vanaf de berg.

20161205_102033_resizeOm 11:20 uur gaat de bus terug naar Barcelona. In de stad rijden we nog langs een aantal bezienswaardigheden en wie wil kan bij het standbeeld van Columbus de bus uit om in de middag de stad te verkennen. Nu hebben wij in maart een uitgebreid bezoek gebracht aan Barcelona, dus wij gaan met de bus terug naar het schip voor de lunch.

In de middag brengen we weer een bezoek aan de spa. Helaas raakt de ontspanning daarna snel zoek, met ergernissen over ontbrekend internet en een onduidelijke rekening over de excursies. Na twee bezoeken aan de Guest Service is het misverstand over de rekening opgelost. Alleen kampt het schip met een algehele computerstoring en zit internet er voorlopig nog niet in. We wachten het dan maar even af. Het probleem was dat vanmorgen onze internetbundel van 3 GB verdwenen was terwijl we nog geen 200 MB gebruikt hadden. Zo’n bundel kost 99 euro, dus die wil je wel graag gebruiken.

20161205_181107_resizeWe nemen voorafgaand aan het diner dan maar vast een drankje om deze zorgen weg te spoelen. Dat lukt goed met een mojito. We genieten weer van alle gerechten, die mooi zijn opgemaakt. En van ober Juanito krijgen we weer de extra’s geleverd: frietjes bij het hoofdgerecht en een kaasplank (wat hij op zeer Amsterdamse wijze kan uitspreken, haha). Het is ook weer gezellig met onze oosterburen. Bij vertrek uit Barcelona maakt het schip nogal herrie, waarschijnlijk om wat tegen stroming in te kunnen bijsturen. Er staat een behoorlijke wind buiten, dus enige deining valt vannacht wel te verwachten. We zullen zien.

Zonder ons blog op internet te kunnen plaatsen, gaan we naar onze vaste stek aan de Atrium bar, die voor een klein feestje versierd is met gekleurde slingers. Morgen waarschijnlijk gala-avond. En dan hebben we na het diner ook de cocktail party van de Costa Club.

dscf9695_resizedscf9697_resizedscf9696_resize

One thought on “Barcelona

1. Ed en Willem schreef:

Montserrat zijn we ook geweest. Er stond toen wel een lange rij. Mooie tocht erheen met onze eigen auto. Groet en fijne reis verder.