Tweede dag Akureyri

Dinsdag 25 juli 2017

Vannacht is het schip blijven liggen in de haven van Akureyri. Hier wordt het op dit moment ‘s nachts niet echt donker. Onze excursie vandaag begint om 9:45 uur, dus we hebben vanmorgen tijd genoeg voor een ontbijtje. Het weer ziet er opnieuw veelbelovend uit. We kijken vanaf ons balkon weer op een strakblauwe lucht boven het fjord.

Vandaag hebben we een dagtocht naar het gebied rond het Myvatn (het Muggenmeer). Dit is een gebied in het noorden van IJsland, met een heel mild klimaat, hoewel we hier heel dicht bij de poolcirkel zitten. Het ligt op de breuklijn van de Noord-Amerikaanse en de Europese aardplaat en daarom is er veel vulkanische activiteit.

Om 10 uur gaan we naar de bussen toe en vertrekken we uit Akureyri. We gaan eerst naar de overkant van het Eyjafjord en rijden daar de bergen over. De hoogste top hier in de buurt is 1.400 meter. Bovenin zien we dus af en toe wat “eeuwige sneeuw” liggen. Als we de bergen gepasseerd zijn, komen we in een wat vlakker en groener gedeelte. Hier grazen wat schapen en een enkele koe. De scholen hebben moeite om open te blijven hier, omdat het zo dunbevolkt is, en veranderen in de zomer daarom vaak in een hotel.

Na ruim een uur komen we aan bij het Myvatn. Het is een schilderachtig gebied met kraakhelder water, allerlei groene eilandjes en moerassig gebied waar dus de muggen welig tieren. Ook is het een paradijs voor watervogels. Verder van het meer af kijk je dan weer tegen erg ruige rotsen en bergen aan, waarvan de zwarte krater Hverfell het meest opvallend is.

We rijden eerst aan de noordkant rond het meer en komen dan bij de vulkanische vlakte Hverir. Hier bubbelt, sist en rookt de grond om je heen. We mogen hier een tijdje vrij rondlopen, uiteraard wel binnen de paden, anders kun je ernstige brandwonden oplopen. De kleur van de rotsen varieert van wit en kopergroen tot okergeel en bruinrood. Het lijkt wel alsof we op Mars zijn. Bij de modderpoelen hangt een hele sterke zwavellucht. Het is ook door deze dampen dat er hier helemaal geen begroeiing is.

Dan gaan we een stukje verder met de bus en komen we uit bij Dimmuborgir (de Donkere Steden). Dit is een enorm lavaveld met rotspilaren in grillige vormen. In sommige rotsen zitten zelfs zulke grote openingen dat je erdoorheen kunt lopen. We hebben hier een uurtje vrije tijd. Er zijn verschillende wandelroutes door het veld. Tussen de rotsen door groeien wat berkenstruiken. In de shop kopen we twee flesjes water want die kunnen we met de warmte vandaag goed gebruiken.

Vervolgens rijden we naar de laatste stop rond het Myvatn, de zogenaamde pseudokraters van Skutustadagigar. Het zijn een soort mini vulkaantjes die zijn ontstaan door stoom-erupties van heet water onder de grond. Er gaat een wandelroute over verschillende van deze kratertjes heen, waarbij je een mooi uitzicht krijgt over het meer en het omliggende gebied.

Dan is het om 14:30 uur eindelijk tijd voor de lunch. Deze gebruiken we in een hotel hier bij de pseudokraters. Helaas is er geen airco en krijgen we dus geen verkoeling binnen. De temperatuur buiten is 23 graden, maar het IJslandse zonnetje doet dat veel warmer aanvoelen. We krijgen eerst een pittig tomatensoepje en dan natuurlijk… kakelverse zalm… De norse ober antwoordt op onze vraag dat er alleen maar vis is, dus stapt Co direct naar de gids. Zij regelt als alternatief voor ons een vegetarische lasagne die verrassend goed smaakt. Ook een beetje karig is dat we alleen water geserveerd krijgen, hoe vers en fris dat hier in IJsland dan ook mag zijn. Als toetje dan nog een bakje skyr.

Op de weg terug maken we nog een stop van 45 minuten bij de Godafoss, de waterval van de goden. Dit is één van de grotere watervallen van IJsland. Het verhaal gaat dat in het jaar 1000 de toenmalige leider van IJsland besliste om het christendom aan te nemen en zijn beelden van de Noorse goden in de waterval gooide. Het is een enorme hoefijzervormige waterval waar we vrij gemakkelijk dichtbij kunnen komen. Zowel aan de bovenkant als onderaan bij de rivier. We genieten van dit natuur spektakel, totdat we weer in de bus stappen voor het laatste stuk terug naar Akureyri.

Daar komen we keurig aan om 18:00 uur, zodat we vanavond weer gewoon in het restaurant kunnen eten. We genieten daar o.a. van een smaakvolle risotto. Tijdens het diner vertrekt het schip uit Akureyri en varen we door het Eyjafjord terug naar open zee en dan westwaarts naar de volgende stop Isafjördur. Wat hebben we weer genoten van deze geweldige dag! Ook willen we hierbij nog even onze weblog-lezers bedanken die reacties schrijven op onze posts. Het ontbreekt ons echter aan de tijd nu om iedereen een persoonlijk antwoord terug te kunnen schrijven. Maar bij deze, allemaal bedankt voor het meeleven! Wie voor de eerste keer reageert, zal zijn of haar reactie niet meteen zien. Daarvoor moeten wij toestemming geven. Dit hebben we zo ingesteld omdat in het verleden hele duistere reacties verschenen met onbetrouwbare links. Maar elke reactie komt via e-mail naar ons toe.

One thought on “Tweede dag Akureyri

1. Henk schreef:

Die zwavelgeur kennen wij uit Yellowsrone. Inderdaad geen aangename lucht. Maar wst ziet het er mooi uit. Genieten puur.