Lissabon per tram

Dinsdag 22 maart 2022

We hebben het extra uurtje vannacht goed benut met slapen. Als we wakker worden ziet het er buiten op zee mooi uit. Een mix van zon en wolk. We gaan ontbijten in de Club en kunnen daarna zonder jas onze ochtendwandeling gaan doen. Vandaag kunnen we gewoon op dek 3 gaan lopen. Dat scheelt, want dan hoeven we maar 8 rondjes te lopen. 😊

Na de koffie en de cola gaan we wat lezen op het balkon. We houden op Google Maps een beetje in de gaten of we al in de buurt komen van Lissabon. We willen namelijk graag de binnenkomst via de monding van de Taag goed kunnen zien. We kunnen eerst nog gaan lunchen bij het buffet en daarna gaan we op ons balkon kijken naar het binnenlopen van het schip.

We komen langs de Torre de Belém en vervolgens gaan we onder de Ponte de 25 Abril door. Om 14:00 uur legt het schip aan op de voor ons bekende plek, vlakbij de Praco do Comercio, het centrale plein van de stad aan het water.

We gaan snel naar de verzamelplaats voor onze excursie van vanmiddag. Als we van boord mogen, staat de bus al klaar op de kade. Een beetje vreemd voor ons om te zien dat op de bus staat dat de excursie in het Duits én het Engels zal worden gegeven, omdat wij in het Engels geboekt hadden en dat door Costa geannuleerd werd. Wij blijken de enige niet-Duitssprekenden te zijn in de bus en leggen ons daarbij neer. Dat scheelt een heleboel gepraat voor de gids. Duits kunnen we ook best goed verstaan.

We vertrekken met de bus naar de startplaats van het historische trammetje, waarmee we door het centrum van Lissabon gaan rijden. De tram is speciaal voor ons gereserveerd en volgt de route van tram 28. We gaan af en toe door verschrikkelijk smalle straatjes en de tram moet ook flink klimmen en dalen vanwege de 7 heuvels waarop de stad is gebouwd.

De tram puft en kraakt, maar maakt gelukkig geen brokken. Ondertussen is het wat gaan regenen. Maar dat mag de pret niet drukken, want we krijgen van twee dames in klederdracht een glaasje port uitgedeeld en een pastel de nata, een lokaal roomgebakje. Heerlijk!

Tijdens de rit hebben we mooi uitzicht op de verschillende bezienswaardigheden in de stad. En van de gids krijgen we er ook goede uitleg bij. Het is natuurlijk anders dan dat je zelf door de stad loopt, maar dit is wel een hele leuke belevenis zo.

Op het eindpunt Martim Moniz stappen we uit de tram en komt de bus eraan voor het vervolg van onze excursie. We krijgen nog een rondrit naar Belém, waar we stoppen bij het Klooster van Hyeronimus. In het klooster zijn nu twee musea gevestigd. We hebben hier een korte stop om wat foto’s te nemen. En we kunnen even gebruik maken van het toilet.

Dan zit het er bijna op voor vanmiddag. Vanwege een ongeluk op de weg, rijden we via een andere route terug naar de haven. Dat is dan mooi meegenomen, want zo zien we nog een ander stukje van het centrum. Tegen 18:00 uur zijn we terug in de haven en nemen we afscheid van de gids.

In de cruise terminal zien we nog een leuke knuffel in de winkel liggen, dus die nemen we mee aan boord. We lopen snel naar onze hut, kleden ons om en gaan dan naar de Club voor het diner. We worden vanavond verwend met een paar heerlijke gerechten. Onze complimenten aan de chef. En als afsluiter bestellen we nog maar een glaasje port. “When in Rome, do as the Romans do”.

Vannacht blijven we liggen in Lissabon. Morgen vroeg hebben we weer een excursie en om 18:00 uur vertrekken we naar de Canarische eilanden.

2 thoughts on “Lissabon per tram

1. Aafje schreef:

Zo te lezen weer een mooie dag top

2. Sandra schreef:

Wij vonden Lissabon ook hartstikke leuk! Helaas kan ik bij jullie eerdere berichten niet meer reageren 😉