Bremerhaven en Bremen

Woensdag 20 juli 2022

Gisteravond na het diner merkten we dat de airco in de kamer niet meer werkte. Omdat de zon nog volop op de ramen stond te branden, was de temperatuur inmiddels al aardig opgelopen. Een telefoontje naar de receptie heeft echter snel geholpen. Toen we terug kwamen van de bar, bleek het alweer gerepareerd en konden we lekker in een normale temperatuur gaan slapen.

Over temperatuur gesproken, we krijgen vanmorgen letterlijk wel een heel warm welkom in Bremerhaven. Om 7 uur ’s morgens is de temperatuur al flink hoog en die zal nog verder oplopen naar 35 graden vandaag.

We hebben een laatste excursie op het programma staan, een busrit naar Bremen waar we een rondleiding door het centrum zullen krijgen van een lokale gids. Na het ontbijt kunnen we naar de bus. Het is van hieruit een uurtje rijden naar het centrum van Bremen.

We starten de rondleiding aan de oever van de rivier de Wezer en van hieruit lopen we door de Böttcherstrasse het oude centrum in van deze Hanzestad. Op de Marktplatz staan een paar schitterende gebouwen, waaronder het Raadhuis, de Kamer van Koophandel en de Domkerk. Bremen is in de 2e Wereldoorlog zwaar gebombardeerd, maar gelukkig konden deze gebouwen worden gerestaureerd.

We bezoeken de Dom, waar het overigens lekker koel is, en krijgen daar de nodige uitleg van onze gids Rima, die oorspronkelijk uit Oezbekistan komt. Ze verontschuldigt zich voor haar accent, maar mede daardoor kunnen wij haar juist prima verstaan.

Naast het Raadhuis staat een beeld van de Bremer Stadsmuzikanten, naar het sprookje van Grimm: een ezel, waarop een hond zit, die weer een kat op zijn rug heeft, en met een haan bovenop. Er staat een rij om hier een wens te doen. Dan moet je wel met twee handen beide voorpoten van de ezel vasthouden, anders is het de ene ezel die de andere toespreekt…

Vervolgens gaan we naar de middeleeuwse wijk Schnoor. De naam lijkt op ‘snoer’ en betekent touw voor op zeilschepen. Er woonden hier vroeger veel vissers. De wijk heeft uiterst smalle straatjes en doet met zijn leuke winkeltjes en galeries heel gezellig aan. Boven de winkels kan gewoond worden, maar tegen flinke prijzen.

Terug op de Markt krijgen we nog wat vrije tijd van de gids. We maken nog enkele foto’s in het centrum en lopen ook nog even terug naar het Schnoorviertel, omdat we daar een pluchen versie van de Bremer Stadsmuzikanten hadden gezien. Die konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan.

Met twee flesjes cola voor de broodnodige verfrissing gaan we weer terug in de bus naar Bremerhaven. Terug aan boord gaan we voor de laatste keer naar dek 9 voor de lunch. En daarna kunnen we vanaf ons balkon mooi zien hoe het schip vertrekt. De kapitein heeft wat moeite om hier goed weg te komen van de kade, maar gelukkig kunnen we zonder averij vertrekken naar Amsterdam.

Op het balkon zitten we in de schaduw en naar gelang we verder van het vaste land af gaan wordt het steeds aangenamer om buiten te zitten. We gebruiken de tijd om nog wat te lezen en gaan tussendoor nog wat te drinken halen.

Bij het diner voelen we het einde van de reis naderen. Onze obers zijn bijna verdrietig dat we morgen vertrekken. Het komt niet gespeeld over. We hebben een gezellige tijd gehad en blijkbaar is dat ook door hen gewaardeerd. Aan het einde een omhelzing en dan gaan we het restaurant uit. Nog even naar de hut en dan na het plaatsen van dit verslag, voor de laatste keer naar de Atriumbar en Wijnbar. De laatste ronde.

Voor 1 uur vannacht moeten we de koffers ingepakt hebben en op de gang zetten. Ze worden vannacht opgehaald en we treffen die morgen dan aan in de terminal. Dat scheelt gesleep. Gelukkig hebben we niets te maken met vluchten of beperkingen van hoeveelheid handbagage, dus het si een kwestie van zoveel mogelijk in de koffers proppen en de rest nemen we zelf mee van boord. Niet vergeten kleding voor morgen in de hut te houden.

Dank weer voor het volgen van onze reis. De reacties hebben we allemaal gelezen. We krijgen die ook per e-mail binnen. Echter hebben we er voor gekozen niet op berichten in te gaan om te voorkomen dat er dan misschien teveel tijd in gaat zitten. We waarderen het wel enorm.

Morgen na aankomst en ontbijt met de trein naar Hoorn. Het was weer een geweldige vakantie.

5 thoughts on “Bremerhaven en Bremen

1. Aafje schreef:

Ja dat kan je wel zeggen ,
    dat het weer niet geweldig was maakt
    niets uit ,jullie hebben ons laten genieten
    van Noorwegen , en daar gaat het om

2. Siem Wijte schreef:

We hebben genoten van de foto’s en beschrijvingen,soms enige herkenning.
    Bedankt Gitta en Siem

3. Nicole schreef:

Wat een mooie reis is dit weer geweest. Mooie foto’s en weer erg leuk op geschreven.
    Ik verheug me al op de volgende reis van jullie.

4. Jim en Tonny schreef:

Wij hebben ook enorm van jullie verhalen en foto raportages genoten. Blij dat jullie weer thuis zijn.

5. Sandra schreef:

Als je op alles gaat reageren hebben jullie een dagtaak, zonde van je vakantie tijd. Leuk dat we weer mochten meegenieten