Eindpunt IJmuiden

Donderdag 23 mei 2024

Na het diner van gisteren gaan we naar de Grand Bar en vanavond is een avond van afscheid van elkaar nemen. Niet alleen van de medewerkers maar ook van andere gasten waar we mee gesproken hebben tijdens de reis.

Uiteraard gaat het ook over het ontschepen van vandaag. Na de slechte ervaringen van gisteren in Dover is iedereen pessimistisch hoe het hier in Nederland zal gaan. En ook blijkt het bericht over het ontschepen zonder handbagage niet juist te zijn gecommuniceerd. Daarbij had iedereen die we spraken al zoiets van: dat gaan we dus niet doen.

We zijn erg vroeg wakker en IJmuiden is nog niet in zicht. Toch gaan we uit bed, douchen en aankleden en dan pakken we de laatste spullen in. We gaan al voor 8 uur de hut uit en gaan voor de laatste keer ontbijten op het schip. Ook hier de laatste gesprekken en dan gaan we op dek 9 kijken hoe het bij de terminal gaat, want we zijn ondertussen in de haven aangekomen.

Het is fris buiten dus gaan we beschut staan en als de eerste mensen van boord gaan, ziet het er naar uit dat ze vrij snel door de paspoortcontrole zijn. Dus we beginnen al meer vertrouwen erin te krijgen dat het gaat lukken om op tijd buiten de terminal te staan voor de taxi die ons komt halen.

Nog voor 10 uur zijn we in het theater waar eerst nog excursies worden afgeroepen om het schip te verlaten. Onze verzameltijd is 10:20 en het theater zit behoorlijk vol. Dan wordt er een excursie afgeroepen waarbij heel veel mensen de zaal verlaten.

En dan zijn wij aan de beurt. Omdat we achter in het theater staan, zijn we snel bij de uitgang. Het is ondertussen kwart voor 11 en onze taxi komt rond half 12. Genoeg tijd zou je zeggen, maar zoals het gisteren in Dover ging, zo moet het hier dan nu niet gaan.

We gaan de terminal in en dan blijkt het daar vrij rustig te zijn. In korte tijd zijn we er doorheen en wachten we voor de terminal op de taxi. Goed verlopen dus. De taxi komt ook bijna op de minuut nauwkeurig aan en dan rijden we naar huis. Het zit erop.

Bedankt allemaal voor het lezen en voor de reacties. Wij hebben een fantastische vakantie gehad en hopen daar iets van meegegeven te hebben. Nu weer terug naar het normale leven, maar dat is ook niet slecht hoor.

3 thoughts on “Eindpunt IJmuiden

1. Sandra schreef:

Fijn om te lezen dat het toch goed is gegaan! Leuk dat ik weer kon meegenieten van jullie reis.

1. annemieke buis schreef:

fantastisch verslag. heb me zo ingeleefd op mijn cruise, met deze boot, zaterdag. hamburg naar de noordkaap. kijken of ik ook zo’n fijne kruk in de grand bar kan vinden. en qua route; deze doe ik volgend jaar april. ook daarin heb ik me alvast ingelezen. bedankt voor nu en
      tot het volgende verslag.

2. Aafje schreef:

Dank voor het prachtige verslag en veel herinneringen voor mijWelkom thuis.