Reis van huis naar Savona

Zondag 26 november 2023

Vanmorgen bereiden we ons thuis voor op vertrek naar Italië. Het huis moet een beetje aan kant voor onze vriend Ed, die ons huis weer gaat bewonen tijdens onze vakantie en op de huisdieren gaat passen. We lopen nog een blokje om met onze poes Lilah en nemen dan afscheid.

We pakken de trein van 9:59 uur naar Schiphol. Omdat het zondag is, gaat er geen rechtstreekse trein vanaf Hoorn Kersenboogerd. Maar de overstap op Amsterdam Sloterdijk gaat heel soepel. We hebben gelukkig alleen handbagage mee. Op Schiphol nemen we een ontbijtje bij LaPlace, op Schiphol Plaza. Vorige keer bleek de broodjeszaak achter de douane gesloten vanwege een verbouwing, en dat is vandaag nog steeds het geval. Goede keus dus.

We hebben thuis al online ingecheckt voor onze vlucht. En voor de security check hebben we een tijdslot geboekt om 11:45 uur. Het blijkt sowieso niet zo druk te zijn daar, maar nu zijn we echt meteen aan de beurt. Fijn dat er niets meer uit je tas gehaald hoeft te worden met de nieuwe scan apparatuur.

Achter de douane shoppen we nog wat in de vele winkels. Jeroen kan wel een nieuwe zonnebril gebruiken, want gisteravond bleek bij het schoonmaken dat de glazen niet meer zo geweldig waren. En we halen een doosje stroopwafels als cadeautje voor een serveerster die we op de laatste cruise hebben leren kennen bij de gelateria en die nu ook weer op de Costa Toscana aan het werk is.

Dan gaan we bij de gate B18 wachten op onze vlucht naar Milaan. We worden met een bus naar het toestel gebracht en moeten via een trap instappen. Het gaat juist nu weer een beetje regenen. Tijd om weg te gaan uit Nederland na al die regen!

De vlucht met de KLM Cityhopper verloopt heel soepel. We hebben mooi uitzicht op de besneeuwde toppen van de alpen, voordat we in Milaan landen. We lopen daar eerst door naar de autoverhuur om dat te regelen en gaan daarna terug de terminal in om een hapje te eten bij de McDonalds.

Met gevulde magen vertrekken we rond 17:30 uur naar Savona. We hebben een upgrade gekregen van een Fiat Panda naar een Opel Crosslander. Heel aardig natuurlijk, maar wel minder Italiaanse sfeer. De auto rijdt overigens wel prima. Onze routeplanner verwacht alleen een hoop oponthoud en dat blijkt er ook te zijn. In de buurt van Genua zijn er heel veel wegwerkzaamheden, waardoor er op vele stukken één of twee rijkstroken minder zijn.

Maar goed, gewoon rustig aan door rijden en met een half uurtje vertraging komen we in de buurt van Savona. Bij het laatste tankstation op de snelweg tanken we de auto alvast vol en halen meteen twee colaatjes voor op de hotelkamer. Dan rijden we het laatste stukje via Albissola naar Savona, parkeren de auto in de garage onder het hotel en checken daar in.

De kamer ziet er weer prima uit. Het is maar voor één nachtje, maar wel prettig dat het een fijne kamer is. De Duitse Eva logeert hier ook met haar dochter Stephie. We kennen beiden van twee eerdere cruises. Op de reis naar Groenland van de zomer, bleek dat we elkaar ook op deze cruise weer tegen zouden komen. We treffen ze morgen waarschijnlijk bij het ontbijt. Maar voor nu: oogjes dicht en snaveltjes toe.

4 thoughts on “Reis van huis naar Savona

1. Saskia schreef:

Het is weer begonnen! Ga weer lekker genieten mannen. Op naar Dubai en hoe leuk zou het zijn als we elkaar daar even treffen. Wie weet!

2. Fred Hendriks schreef:

Beste Jeroen en Co, zelfs van jullie eerste dag weten jullie een leuk verslag te schrijven,
    Veel plezier op de cruis ️.

3. Henk schreef:

Heel veel plezier. Wij houden vol in het koude natte Nederland

4. Sandra Nobels schreef:

Wat een heerlijk vooruitzicht weer!