Muscat Oman

Maandag 11 december 2017

Om 6 uur staan we op. We varen Muscat binnen. Op een heuvel zien we een gebouw dat aandoet als een soort ruimteschip, maar later horen we dat het een groot monument van een wierrookbrander is.

We zijn ruim op tijd op ons verzamelpunt en gaan tegen kwart voor 8 naar de bus. Na ongeveer 50 meter rijden moeten we de bus uit en in het terminal gebouw door de veiligheidscontrole. Dan meteen de bus weer in en niet veel verder moeten we onze visum kaart die we aan boord hebben gekregen in de lucht houden.

Dan zetten we koers naar de Grote Moskee, de eerste stop op deze excursie. Het is een groot terrein waar de moskee op staat, met een mooie tuin. Buiten krijgen we eerst enige uitleg en daarna gaan de schoenen uit en gaan we naar binnen. Eerst in het gebedsgedeelte voor de mannen. Hier hangt een enorm grote gouden kroonluchter. Het tapijt op de vloer is één van de grootste ter wereld.

Alles we weer buiten komen pakken we de schoenen uit de rekken, maar moeten die nog niet aan doen. We gaan nu het deel voor de vrouwen in. Deze ruimte is aanzienlijk kleiner en ook veel eenvoudiger van aankleding. Hierna gaan de schoenen weer aan en gaan we terug naar de bus.

Onze volgende stop is de souk. Hier mogen we een uur rondlopen. We kopen een petje en een tweede kameeltje maar nu met Oman erop. Ook zijn hier een paar katten te vinden. Eentje is niet erg schuw en vindt aandacht wel fijn. Maar als die Co’s broek als krabpaal wil gebruiken, duwt Co hem voorzichtig van zich af. Dat is niet de bedoeling.

Hierna is het een kort stukje rijden naar het Bait al Zubair museum. Hier zijn in een klein museum zeer uiteenlopende dingen te zien zoals maquettes van forten, klederdracht, authentieke instrumenten, munten, postzegels en wapens. Buiten is een tuin met daarin ook modellen van burchten en er staan “kunstgeiten”, elk anders beschilderd.

De laatste stop is bij het paleis van de sultan. We kunnen daar niet naar binnen maar wel mooie foto’s maken. Daarna rest ons de rit terug naar het schip en is het tijd voor lunch. Vandaag weer eens in het club restaurant aangezien de manager daarvan ons vanmorgen in het buffetrestaurant liet weten ons voor de lunch te verwachten. Drankje van de ober is de Aperol Spritz.

Na de lunch gaan we naar onze hut om van ons balkon te genieten. Het schip ligt gunstig dus we hebben een mooi uitzicht en de zon op ons balkon. Tussendoor zetten we vast onze foto’s van vandaag over naar de laptop en maken een selectie voor dit verslag.

Om 5 uur vertrekt het schip en we proberen te vinden waar het paleis nou ongeveer ligt. Als we bijna de haven uit zijn, zien we dat het direct aan het water ligt maar dat wij dat vanaf de andere kant niet konden zien. Mooi uitzicht op het paleis dus, als we Muscat steeds verder achter ons laten.

Gala-avond, dus de pakken aan en naar het diner. Uitstekend menu vanavond. Drankje van de ober is de Hennesey Cognac. Tijdens het diner geprobeerd vast weer voor volgende week bioscoopkaarten te boeken, maar het internet werkt even niet mee. In de hut lukt het wel. Een eerste stap in de richting van weer thuis zijn, maar we hebben nog een paar mooie dagen te gaan op het schip.

3 thoughts on “Muscat Oman

1. Ed en Willem schreef:

Even nu genieten, de bios komt wel. Mooie foto van de aparte wierookbrander. Weer eens iets anders. Geniet nog van de laatste dagen. Voor het weer hoef je niet naar huis.

2. Rina en Kees schreef:

Weer heel mooie en bijzondere foto’s.
    Hebben je al Bisonkit ontdekt op de markten of winkels? De golfstaten, Abu Dhabi, Oman en zeker Dubai kopen al vanaf de jaren zeventig volop Bisonkit, voornamelijk in bussen van 750 ml.

3. Henk schreef:

Paleis ziet er inderdaad mooi uit. had graag de binnenkant gezien.