Dag 1. Woensdag 27 juni 2012

DSCF2846_resizeAll on board

Het wordt een nieuwe ervaring om niet per vliegtuig te reizen maar een cruise te doen. Noorse fjorden en de Noordkaap. Omdat alles nieuw is, zijn we ook wat nerveus. Het inschepen zal plaatsvinden van 13:00 tot 16:00. We nemen de trein van 11:12 en komen om 12 uur in Amsterdam aan. Vanaf centraal station lopen we naar de terminal met het idee lekker op tijd te zijn, maar we zijn lang niet de enigen.

Eerst geven we beneden  de koffers af die we thuis hebben voorzien van een label met daarop ons hutnummer. De handbagage nemen we mee verder naar binnen en bij de receptie krijgen we een kaartje met nummer 15. Dat nummer is voor het inschepen, dat ondertussen al eerder  begonnen is met nummer 1. We nemen daarom maar plaats in de grote hal van de terminal in afwachting van ons nummer. Tevens hebben we een formulier gekregen waarop we moeten verklaren vandaag en gisteren gezond te zijn (geweest).

Het is al na 2 uur als we aan de beurt zijn.  We sluiten aan in de rij en komen eerst langs een controle die ons volgnummer en de gezondheidsverklaring  inneemt en kijkt of het inschepingsformulier is ingevuld (dit zat bij de reispapieren en hadden we lang daarvoor al via internet ingevuld). Vervolgens komen we langs een veiligheidscheck, worden ludiek gefotografeerd en als we dan echt aan boord gaan, leveren we het inschepingsformulier in en wordt er een foto van ons gezicht gemaakt.

Daarna gaan we naar onze hut waar onze koffers al klaar staan en we op bed de Costakaart (kamersleutel en betaalmiddel aan boord) en diverse informatie aantreffen. Ook ligt er een “security drill” kaart, voor de oefening later vanmiddag.

We leggen de handbagage in de hut en gaan het schip verkennen. Om te beginnen proberen we onze eetafspraak te verzetten om de sluizen van IJmuiden te kunnen zien (maar dan aan tafel moeten). Helaas lukt dat niet meer. We gaan verder  met een late lunch. Daarvoor laden we een bord vol bij het buffet restaurant. Daarna gaan we naar het deel waar zich de sauna (spa) zich bevindt en waar ze ons graag een pakket behandelingen aansmeren waar je zelfs met flinke korting nog wit weg trekt van de prijs (€ 485). Daarom zit er waarschijnlijk ook een zonnebank-behandeling in. We krijgen wel een rondleiding door het saunagedeelte met uitgebreide uitleg.

Rond half 5 zijn we weer in de hut in afwachting van de evacuatie-oefening. We schaffen ondertussen een internet-pakket aan. Keuze bestaat uit 1 uur voor 10 euro, 3 uur voor 24 euro, 10 uur voor 75 euro en 30 uur voor 210 euro (of los 50 eurocent per minuut). We kiezen voor 10 uur.

DSCF2905_resizeDan gaat het signaal af en met zwemvest om lopen we naar het dek waar we in 5 talen een heel verhaal krijgen dat per taal ongeveer 7 minuten duurt. Maar als dat afgelopen is, brengen we zo snel mogelijk de zwemvesten weer naar onze hut. Nu blijkt het schip ondertussen te zijn vertrokken. Daar gaat dat mooie moment dat we kennen van de Loveboat waarbij het schip luid toeterend vertrekt en de mensen confetti gooien vanaf het schip.

We haasten ons naar boven om buiten naar collega’s van Co te zwaaien die vanuit het Muziektheater naar de terminal zijn gekomen om ons uit te zwaaien. Erg leuk.

Zo genieten we ruim een uur van de vaart over het Noordzee kanaal vanaf een hoog dek waar we makkelijk heen en weer kunnen lopen.  Dan nadert het tijdstip om naar het restaurant te gaan.

Er moeten veel mensen een tafel toegewezen krijgen, een tafel die je de rest van de reis hebt. In tegenstelling tot wat wij verwacht hadden, is het geen buffet restaurant, maar a la carte. Je mag wel alles bestellen wat je denkt op te kunnen eten.

De porties zijn bescheiden maar de smaak is erg goed. We bestellen er een glas rose bij, maar dat wordt meteen een fles. Prima, we hebben toch een all inclusive beverages pakket genomen. We nemen 4 gangen en hebben daarmee het gevoel redelijk gegeten te hebben.

We gaan naar de shop waar je de foto’s kunt bekijken die voor het aan boord gaan gemaakt zijn. We vinden die wel geslaagd en kopen hem met nog 2 andere uitvoeringen. Daarna gaan we verder naar boven waar we een kijkje nemen bij de fitnessruimte. Daar zit trouwens ook een saunacabine en een stoombad bij (inbegrepen).

Vanavond blijkt het buffetrestaurant (normaal alleen voor ontbijt en lunch) nog open te zijn vanwege de voetbalwedstrijd. We kijken elkaar aan en laden toch nog maar wat op een bordje.

DSCF2906_resizeDaarna nemen we een cola en een limoncello aan de bar en gaan vervolgens naar onze hut om even op ons balkon van de zee te genieten om daarna de koffers maar eens uit te pakken. Op tv zien we een Nederlandse uitleg van hoe alles hier aan boord werkt en dat is toch best verhelderend.

Morgen een dagje op zee.

One thought on “Dag 1. Woensdag 27 juni 2012

1. Brian & Kees schreef:

Welk Costaschip hebben jullie? Wij zijn ook twee keer met Costa op cruise geweest, Middellandse Zee (oost) en later de westkant plus via Gibraltar naar Casablance, de Can.eilanden en Madeira.
    Ja, massages of sauna hebben absurde prijzen. Wat kreeg je voor die vijfhonderd euro allemaal? Wij vonden het te gortig!
    Janneke heeft deze trip gemaakt vanaf IJmuiden, maar is ook nog noordelijker geweest, tot Spitsbergen.
    Steden als Bergen, Trondheim en Andelsness zijn prachtig; we zijn al diverse keren met Noorse vrienden door Noorwegen getrokken; een van de mooiste landen van Europe in onze optiek.
    Wel mannen, geniet er van, we zullen jullie volgen.