Marseille / Een dag in de Provence

Vrijdag 15 november 2019

We worden vanmorgen al op tijd wakker, terwijl het schip de haven van Marseille nadert. En dit is niet het enige cruiseschip vandaag. Ook de Costa Fascinosa en twee MSC schepen leggen hier aan vandaag.

Vincent van Gogh

We hebben ook voor vandaag een excursie geboekt, dus na de douche en het ontbijt, pakken we onze spullen en gaan we op pad. We kunnen ons lunch pakket ophalen bij het Samsara restaurant, maar daar treffen we niemand aan. De maitre van het Taurus restaurant ernaast, weet echter dat er speciaal voor ons hutnummer een pakket onderweg is. Gistermiddag hebben we namelijk bij de Tourdesk gemeld dat wij geen vis eten, dus is er nu voor ons een lunch met ander beleg geregeld. Na een paar minuten wachten worden de tasjes afgeleverd. Co heeft ondertussen bij het theater de stickers met het busnummer opgehaald, dus we kunnen van boord.

Romeins theater

Tegen 8:30 uur zit iedereen in de bus en kunnen we vertrekken. Dit keer een mix van Engels en Duits sprekende passagiers. Onze gids Markus komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en spreekt beide talen perfect. Hij geeft rustig en helder uitleg, een verademing bij de warrige gids die we gisteren in Monaca hadden.

Amfitheater

We treden vandaag in de voetsporen van Vincent van Gogh, met een bezoek aan Arles en Saint Rémy de Provence. Het is ongeveer een uur rijden naar Arles, maar in de ochtendspits doen we er een kwartiertje langer over. We genieten ondertussen van het moois dat de Provence te bieden heeft. We komen onder andere langs het Etang de Berre, het grootste meer van Frankrijk. Daar achter zien we aan de horizon de Mont Ventoux met besneeuwde top. Ook rijden we langs Martigues, het Venetië van de Provence genoemd. Gelukkig staat het water hier niet zo hoog als in de Italiaanse naamgenoot…

sfeervol straatje

Bij Fos sur Mer zien we een aantal flamingo’s in het water staan. Opvallend, want het is best fris vandaag. Met 8 graden is het zelfs voor de Provence een koude winterdag. Maar de zon schijnt een beetje, dus maakt veel goed. En op kou kun je jezelf kleden, hebben we thuis geleerd. Verderop zien we nog zwarte stieren en witte paarden in de weides staan, kenmerkend voor de Camargues, hier vlakbij.

Cafe uit schilderij van Vincent

Eenmaal in Arles aangekomen, gaan we met de gids de bus uit voor een wandeling door de stad. We stappen meteen in de rijke Romeinse geschiedenis van Arles. Het was in die tijd een belangrijke plek met waarschijnlijk tot wel twee keer zoveel inwoners als de 50.000 van vandaag. Als eerste komen we bij de resten van het Romeinse theater aan. Het ziet er nu nog indrukwekkend uit, terwijl de tribune vroeger drie keer zo hoog was. Het theater wordt nog steeds gebruikt voor voorstellingen en film vertoningen.

Plein met stadhuis, kerk en Obelisk

Volgende stop is het Romeinse amfitheater. Dit is eigenlijk nog veel indrukwekkender. De gids legt uit hoe het theater in de middeleeuwen is omgetoverd in een stadswijk, met wachttorens aan alle vier zijden. Deze woningen zijn later weer gesloopt. Ook dit amfitheater wordt nog steeds gebruikt. Helaas ook voor omstreden stierengevechten, zowel in de lokale “diervriendelijke” versie, als de later geïntroduceerde Spaanse variant.

Ziekenhuis waar Van Gogh verbleef en dat ook in een schilderij terug te vinden is.

We lopen verder het oude centrum in van Arles en komen dan uit op een plein met daaraan het bekende Café de la Nuit, van het schilderij van Vincent van Gogh. Het is niet meer het oorspronkelijke gebouw, en de kleuren van dit café zijn aangepast aan het werk van Van Gogh, maar het is evengoed een sfeervolle plek.

Amfitheater van binnen

Een eindje verderop komen we uit bij het stadhuis. We lopen door de hal heen en komen dan uit op een groter plein, met daarop een obelisk en aan de zijkant de Romaanse kathedraal. Volgens de gids één van de best bewaarde exemplaren in Europa.

Toren uit de tijd dat er huizen in het theater gebouwd waren

Dan lopen we nog met de groep door naar Hotel de Dieu, het ziekenhuis waar Vincent werd opgenomen nadat hij zijn oor had afgesneden. Ook hier is weer één van zijn werken te herkennen aan de binnentuin.

Uitzicht over Arles

We hebben nu nog een uur vrije tijd in Arles en we besluiten die te benutten met een bezoek aan het amfitheater. Onderweg lopen we nog even de kathedraal in en eten we ons lunch pakket op: broodje kaas en een banaan. Ook één van de torens van het amfitheater is te beklimmen en biedt een mooi uitzicht over Arles en omgeving. Daarna cirkelen we nog een paar keer door het theater op verschillende hoogtes en houden het dan voor gezien.

Om 12:15 uur gaat de bus verder naar Saint Rémy de Provence. De route gaat nu door een schilderachtig deel van de Provence, met rotsachtige heuvels, wijngaarden en weides vol olijfbomen. We rijden door het pittoreske Fontvielle en passeren de burcht bij Les Baux. Verder zien we nog het psychiatrisch ziekenhuis staan, waar Van Gogh werd opgenomen.

Winkel vol met knuffels

In Saint Rémy krijgen we weer een rondwandeling van de gids en daarna wat vrije tijd. We stoppen onder andere bij het geboortehuis van Nostradamus. Verder zijn we erg gecharmeerd van de vele knuffels die hier te verkrijgen zijn. We nemen een lief wit eekhoorntje mee. Bij de bakkerij halen we nog een vers chocoladebroodje en een abrikozenbroodje uit de etalage. Die zijn werkelijk om te smullen.

Om 14:15 uur gaan we met de bus weer terug naar de haven van Marseille. Ondanks de kou hebben we genoten van deze dag in de Provence!

Uiteraard……

Aan boord halen we toch nog even een kleine snelle hap te eten en knappen dan een uiltje in de hut.

One thought on “Marseille / Een dag in de Provence

1. Ingrid schreef:

Dat is een mooi cultureel dagje vandaag! Arles moet wij ook eens bezoeken… gewoon broodje kaas kan misschien geen kwaad na al die luxueuze diners veel plezier,