Onderweg naar Savona. Laatste (zee)dag

Donderdag 31 maart 2022

We hebben lekker geslapen vannacht. Als we wakker worden varen we ongeveer ter hoogte van Barcelona. Vandaag wordt onze laatste dag op zee en onze laatste dag aan boord. De reis zit er alweer bijna op. Ook aan alle goede dingen komt een einde.

Voor het ontbijt gaan we weer naar de Club. Daar blijkt opnieuw een vogel binnen gekomen te zijn in het restaurant. Dit keer van een andere soort. Het personeel laat het vogeltje maar even binnen zitten vandaag. Het waait vandaag wel erg hard buiten en morgen ligt het schip in Savona.

Vanwege de wind vermoeden we  al dat wandelen deze ochtend weer lastig zal gaan worden. Inderdaad wordt dek 3 net afgesloten als we daar aankomen. We pakken de lift en gaan op dek 11 kijken. Daar is de joggingbaan weer dicht, maar de ronde om het dak van het lido is nog wel open. Met de zon erbij is het eigenlijk best te doen. We zijn de enigen hier buiten, dat is wel weer apart.

Na drie kwartier houden we het voor gezien en gaan we terug naar binnen. Dan blijkt dat ook bij de deuren naar het bovendek bordjes geplaatst zijn dat het dek gesloten is. Dat verklaart waarom er geen andere mensen waren. Deze bordjes zijn neergezet nadat wij al naar buiten waren. Ook de medewerkers van Costa die we kort buiten gezien hebben, hebben niets tegen ons gezegd.

Bij de foto shop kopen we nog een paar foto’s die van ons zijn gemaakt tijdens de excursie op Lanzarote.  En bij de koffie en de cola komen we barvrouw Elaine tegen. Zij mist nog op de foto’s die we laatst van de crew hebben gemaakt. Dat doen we dan alsnog en Co weet haar weer in de foto van de Atrium bar crew te monteren.

Jeroen gaat ondertussen naar de bijeenkomst van de Engelse host over de ontscheping. We willen verifiëren of we op de lijst staan voor de transfer morgen, van Savona naar het vliegveld van Genua. Dat weet de host niet, maar dat kunnen we wel nagaan bij de Tourdesk. Met een telefoontje daarheen krijgen we inderdaad de bevestiging dat we op de lijst staan.

Voor de laatste lunch gaan we weer naar het buffet op dek 9. Daarna lopen we samen nog even naar de Engelse host, die ook nog een spreekuur heeft vandaag op dek 3. We willen wat vragen over de enquête die na elke cruise per e-mail gestuurd wordt. Na de vorige cruise hebben we die niet gekregen. Voorheen moest je op een groot scherm (de zogenoemde totem) je e-mail adres achterlaten. Maar deze totems zijn verdwenen. De enquête zou nu automatisch verstuurd moeten worden, als je lid bent van de Costa Club. Met host Martin lopen we nog even door de instellingen van de Costa app. Na het inloggen met de Costa Club gegevens, zien we wel een mogelijkheid om te bevestigen dat je een enquête wilt ontvangen. Dus hopelijk werkt dit. We kletsen nog wat verder met de host over de wederzijdse ervaringen met cruisen. Toch leuk om hem op de laatste dag nog even gesproken te hebben.

Dan is het alweer tijd voor een paar rondjes sauna. Zoals we vermoeden, is het thalasso bad vandaag leeg, vanwege de deining. We houden het dus bij de rondjes sauna. Op het voordek buiten zit je lekker uit de wind. Met zicht op zee is dit toch altijd weer een bijzondere sauna ervaring.

Terug in de hut proberen we of het lekker is op ons balkon in de zon. Maar de harde wind maakt het toch wat onaangenaam. Gelukkig kunnen we ook lekker lezen in de zithoek binnen. Onze telefoons maken inmiddels contact met de GSM masten in Frankrijk. We zijn Marseille net gepasseerd, zien we op Google Maps.

De koffer labels zijn bezorgd in de hut. Vanavond moet er ingepakt worden en zetten we koffers met label op de gang. Die kunnen we dan morgenochtend ophalen in de terminal van Savona.

Nog 1 persoon toegevoegd aan de foto.

We gaan naar de Club voor ons laatste diner aan boord. Dit zal ook onze laatste bijdrage zijn voor ons blog van deze reis. Mocht er nog iets bijzonders gebeuren morgen, dan volgt er nog een extra editie. Maar we hopen dat we een soepele thuisreis zullen hebben naar het koude Nederland.

We willen alle lezers bedanken voor de interesse en jullie aandacht. Bedankt voor de reacties op ons blog, dat is altijd leuk om te lezen. En ook een bedankje voor onze goede vriend Ed, die thuis onze kat Lilah en de andere huisdieren verzorgt. Ciao ciao en tot de volgende keer!

2 thoughts on “Onderweg naar Savona. Laatste (zee)dag

1. Nel van Andel schreef:

Erg leuk jullie belevenissen weer te kunnen volgen. Goede reis naar huis!

2. Sandra schreef:

Leuk dat ik met jullie kon “meereizen” tot de volgende cruise 😉