Laatste stop: Valencia

Woensdag 30 maart 2022

De tijd vliegt en overmorgen moeten we al weer van boord. Vandaag is de laatste stop, Valencia en dan morgen nog een dagje op zee. Bij het ontbijt hebben we vandaag een extra gast, eigenlijk verstekeling. Er vliegt een klein vogeltje door het restaurant. Pogingen die naar buiten te krijgen lukken niet en worden voorlopig gestaakt.

Vandaag gaan we een bezoekje brengen aan de dierentuin van Valencia. Dat wilden we de vorige cruise al doen maar toen waren er te weinig deelnemers. Dit keer gaat het wel door. Het is wel bewolkt en er wordt regen verwacht, maar met de paraplus in de tas gaan we de dag met vertrouwen tegemoet. Co zegt dat het droog blijft. We zullen zien.

We lopen eerst onze bus voorbij want we zochten bus 15. Dat moest bus 5 zijn en dat was de eerste dus die we tegen kwamen. Dus weer even terug lopen. Er staan al wat andere gasten bij de bus maar we kunnen al snel instappen. Het duurt even voordat iedereen er is en we kunnen vertrekken. Het is een klein groepje. We hebben niet echt geteld, maar we schatten zo’n 15 personen plus gids en chauffeur.

De excursie begint met een rondrit door een stukje van Valencia en in dit geval met name het modernere deel, de Ciutat de les Arts i les Ciences. Dus we zien ook wat dingen die we nog niet gezien hadden, zoals de moderne museumgebouwen van de architect Calatrava. De vroegere rivier die door de stad liep en nu is omgetoverd tot een park van 10 kilometer lang, eindigt ongeveer bij de dierentuin, Bioparc Valencia.

Niet alleen in de bus is het rustig, ook in de dierentuin is het rustig. De gids verontschuldigt zich voor het “slechte weer” terwijl wij het prima te doen vinden. Het is niet koud, droog en weinig wind. Dus wij vinden het goed genoeg, maar voor hier is dit uitzonderlijk temeer het al twee weken zo blijkt te zijn.

We krijgen een ontvanger met oordopje zodat we de gids ook in het park kunnen horen en gaan met de groep gezamenlijk door het park. Buiten mogen de mondkapjes af. We hebben ongeveer 2 uur de tijd en kunnen in alle rust kijken naar de dieren die het park rijk is. De aanleg is zodanig dat je weinig bewust bent van de natuurlijke barrières tussen de dieren en de bezoekers. Het park heeft een aantal gebieden zoals Madagascar, de Savanne, Equatoriaal bos, Wetlands. Alles is gericht op de dieren die in Afrika voorkomen.

We maken weer heel veel foto’s uit verschillende hoeken en hebben het prima naar onze zin. Het tempo is goed. Niet te lang ergens blijven hangen en ook niet dat je amper de tijd hebt om te kijken. Door de kleine groep lopen we ook elkaar niet in de weg en kan dus iedereen zijn of haar plaatjes schieten. Opvallend is het nijlpaard onder water dat bijna niet opvalt omdat het in een bassin zit met veel gekleurde vissen die in eerste instantie de aandacht trekken.

Als we het park door zijn, gaan we door de souvenirshop het park uit, maar niet zonder een aandenken te kopen. Wat hebben we nog niet…… Het wordt een knuffel-hyena. Dan kunnen we de bus in en met nog wat uitleg onderweg gaan we terug naar het schip. Het is nog steeds droog.

Om 14:00 uur zijn we weer terug in de haven en gaan we voor de laatste keer aan boord van de Costa Luminosa. We gaan meteen door naar dek 9 voor de lunch, die weer prima smaakt. Daarna is het op ons balkon nog best vertoeven om wat te lezen.

Jeroen volgt op zijn telefoon een website met berichten van crew members. Hier leest hij nu een bericht over de MSC Seaside, waarop we in deze periode eigenlijk zouden gaan varen van Brazilië naar Italië. Het schip kampt met technische problemen, waardoor er twee havens in Brazilië zijn overgeslagen en het schip heel langzaam naar de Canarische eilanden is gevaren. Daar wordt nu ook Tenerife overgeslagen, omdat alleen op Gran Canaria de benodigde onderdelen te verkrijgen zijn. Op de website staat een filmpje met een ontevreden menigte passagiers in het theater, die uitleg krijgen van de kapitein onder luid gejoel. Dat is dan gelukkig allemaal aan ons voorbij gegaan!

Bij het diner vragen we nog even of het gelukt is om het vogeltje weer naar buiten te krijgen. Dat blijkt gelukt te zijn en dat geeft ons ook weer een fijn gevoel. Hij vliegt weer vrolijk buiten maar met het schip mee. Kijken wanneer die weer honger krijgt.

3 thoughts on “Laatste stop: Valencia

1. Caro schreef:

Lieve cruisegangers, de prachtige foto van het nijlpaard is ook zo mooi artistiek . Hele fijne dagen voor jullie, Caro

2. Aafje schreef:

Wat een leuke excursie naar
    de dierentuin, ben ik in jaren
    niet geweest .

3. Sandra schreef:

Wow, dat nijlpaard! En gelukkig hebben jullie die problemen niet gehad!