Overzicht berichten van nieuwste naar ouder.

• Piraeus

Vrijdag 1 december 2023 Gisteravond hebben we weer genoten van het heerlijke eten hier aan boord. Het toetje van Jeroen was een waar kunstwerkje in de vorm van een mandarijn. En het smaakte voortreffelijk. Daarna zijn we eerst een paar cocktails gaan drinken in de Grand bar. We kiezen dit keer voor een paar andere:…

• Eerste zeedag op Costa Toscana

Donderdag 30 november 2023 Terug naar gisteravond. We hebben weer een heerlijk diner en daarna gaan we door naar de Granducato bar. Die bevalt ons tot nu toe het beste en bovendien hebben we afgesproken met Michael, die via een Costa Facebook groep voorstelde om samen een drankje te doen. We verwachten hem tussen 21:00…

• Palermo van bovenaf

Woensdag 29 november 2023 Gisteravond hebben we weer een prima diner gehad met een prime rib filet als hoofdgerecht. We groeten nog twee Franse gasten, die ook op onze laatste cruise naar Groenland aanwezig waren. Als we het restaurant uit lopen, komen we langs de Gelateria, waar we even bijpraten met Mary Grace en Cedy…

• Cività di Bagnoregio

Dinsdag 28 november 2023 Het diner van gisteravond is goed bevallen. We hebben een tafeltje aan het raam in restaurant Bellavista, wat is gereserveerd voor suite gasten. Het is een wat kleiner restaurant, maar heeft wel zijn eigen keuken. Dat is te merken aan de temperatuur van het eten. Je brandt bijna je mond aan…

• Aan boord van de Costa Toscana

Maandag 27 november 2023 Zoals (bijna) altijd met dit soort dagen, zijn we reeds ruim voor de wekker wakker. We hebben er zin in en beginnen onze ochtend rituelen om daarna naar het ontbijt te gaan. We moeten de huurauto nog terug brengen en dat gaan we dan ook meteen na het ontbijt doen. We…

• Reis van huis naar Savona

Zondag 26 november 2023 Vanmorgen bereiden we ons thuis voor op vertrek naar Italië. Het huis moet een beetje aan kant voor onze vriend Ed, die ons huis weer gaat bewonen tijdens onze vakantie en op de huisdieren gaat passen. We lopen nog een blokje om met onze poes Lilah en nemen dan afscheid. We…

• Cruise op Costa Toscana; Van Savona naar Dubai

Deze cruise heeft al een hele voorgeschiedenis. Eigenlijk hadden we al lang geleden dit schip geboekt toen de planning nog was dat hij van Italië naar Brazilië zou gaan varen. Maar omdat LNG tanken daar nog steeds problematisch is, hadden we wel beetje verwacht dat dat zou veranderen. En dat gebeurde. De cruise wordt nu…

• Cruise nadert zijn einde

Vrijdag 28 juli 2023 Dit is de laatste zeedag en morgen gaan de eerste gasten van boord die in Bremerhaven zijn ingescheept. Dus een aantal gasten zien wij vandaag voor het laatst. Zelf gaan we morgen “Hamburg on your own” doen. Dat betekent dat een bus ons naar Hamburg brengt en weer terug naar het…

• Kirkwall, Orkney eilanden

Donderdag 27 juli 2023 Na het diner van gisteravond was er een parade die bestond uit een flinke afvaardiging van een aantal afdelingen, zoals bartenders, obers, koks en huishouding. Onder een welverdiend applaus maakten ze een ronde door het restaurant als alvast een soort van afscheid. In tegenstelling tot de weersvoorspelling worden we vanmorgen wakker…

• Zeedag onderweg naar Kirkwall Schotland

Woensdag 26 juli 2023 Gisteravond hebben we bij het diner genoten van een “Tomahawk grilled Steak”. Een stuk vlees van zo’n 900 gram voor twee personen. Daar moet je extra voor betalen, zo ongeveer 33 euro, maar dan heb je ook wel een lekker stuk vlees. Vannacht gaat de klok weer een uur vooruit en…

• Reykjavik. Blue Lagoon

Dinsdag 25 juli 2023 Als we vanmorgen wakker worden, loopt de Costa Favolosa de haven van Reykjavik binnen (voor verslag van 6 jaar geleden, klik hier). Het weer ziet er niet verkeerd uit, veel bewolking, maar ook wat gaatjes erin voor de zon. En de temperatuur voelt aangenaam aan, nadat we in Groenland zijn geweest.…

• Zeedag 2 van Nuuk naar Reykjavik. Onze helden.

Maandag 24 juli 2023 Eén van de zeedagen van onze cruises benutten we ook even om een aantal mensen in het licht te zetten. Medewerkers die hard werken om onze cruise tot een succes te maken. Contracten van gemiddeld 8 maanden, werken zonder vrije dagen en beperkte mogelijkheden om van het schip te gaan, om…

• Zeedag 1 van Nuuk naar Reykjavik

Zondag 23 juli 2023 We hebben het gisteravond niet heel laat gemaakt aan de bar. De klok hebben we netjes voor het slapen gaan een uurtje vooruit gezet. Als we vanmorgen wakker worden, hebben we daarom nog ruim de tijd om naar het ontbijt in het restaurant beneden te gaan. Als Co de gordijnen open…

• Dag 2 in Nuuk 1 van 2

Zaterdag 22 juli 2023 Dat was even schrikken gisteravond toen we hoorden dat we twee uur eerder uit Nuuk zullen vertrekken in verband met de verwachte weersomstandigheden. Dat wordt dus 10:00 uur in plaats van 12:00 uur. Om toch de excursies door te kunnen laten gaan, moeten we al om 6:00 uur in het theater…

• Nuuk, dag 1 van 2

Vrijdag 21 juli 2023 We worden deze ochtend wakker als het schip in de haven van Nuuk aanlegt, de hoofdstad van Groenland. Dit keer kan het schip gewoon aan de kade aanleggen. De haven ligt aan de andere kant van de stad. Dat is nou ook niet meteen heel ver van het centrum, want Nuuk…

• Zeedag onderweg naar Nuuk, Groenland

Donderdag 20 juli 2023 Tijdens het diner is het extra druk in het restaurant waar wij eten. Vanwege de sightseeing tour die het schip gaat maken vanaf 20:00 uur, zijn een aantal mensen naar het restaurant gekomen die normaal de tweede zitting hebben en daarom bang zijn dat ze dan niets van de tour meekrijgen.…

• Qaqortoq dag 2. Excursie naar Hvalsey

Woensdag 19 juli 2023 Gisteravond hadden we een bijzonder gerecht op de menukaart staan, een “chicken and beef hotch potch”. We hadden geen idee wat we ons daarbij voor zouden moeten stellen, maar bestellen het toch. We krijgen er niet alleen een lepel voor, maar ook nog mes en vork. Nu worden we wel heel…

• Qaqortoq Groenland dag 1 van 2

Dinsdag 18 juli 2023 We hebben het gisteravond niet laat gemaakt aan de bar want we moeten ons vandaag om 8:15 uur melden voor onze excursie. Dus de wekker ingesteld op 6:15 uur en slapen maar. Het is echter nog steeds zeer mistig, dus de hele nacht gaat de scheepstoeter regelmatig af. Co slaapt daar…

• Mistige zeedag naar Qaqortoq

Maandag 17 juli 2023 Deze cruise vraagt wat flexibiliteit van de passagiers. Zoals vermeld in de update, kregen we gisteravond een bericht van de kapitein dat vanwege dichte mist en de vele ijsbergen, de doorvaart door het Prince Christian Sound niet door zou gaan. We hoorden vannacht al een keer de scheepshoorn af gaan, en…

• Zeedag van IJsland naar Groenland

Zondag 16 juli 2023 We hadden gisteren leuke gesprekken aan de bar, maar wel in het Duits, dus dat is wat lastiger. We hebben vannacht weer een uur extra. Eigenlijk zijn we gewend dat dan bij binnenkomst van de hut, de tv aan staat met de melding dat de klok vooruit of terug gaat, maar het…

• Grundarfjördur en lava grot Vatnshellir

Zaterdag 15 juli 2023 Gisteravond konden we na de drankjes aan de bar nog genieten van een speciaal verschijnsel in deze contreien: de midzomernacht zon. Als we om 23:30 uur op het balkon de tanden staan te poetsen, is de zon nog net boven de horizon en na middernacht gaat hij weer verder op, voor de…

• Isafjördur en de Dynjandi waterval

Vrijdag 14 juli 2023 Na een nacht vrij ruwe zee waarbij het schip flink de vaart erin had, waarschijnlijk om zo snel mogelijk in rustiger vaarwater te komen, komen we aan in Isafjördur. Het schip is nu weer helemaal rustig. Echter tijdens het ontbijt komt het nieuws over de speakers dat de zee nog te…

• Akureyri

Donderdag 13 juli 2023 Zes jaar geleden waren we twee dagen in Akureyri. Dat kwam omdat we toen een tussenstop op Schotland hadden overgeslagen in verband met slecht weer aldaar en er daarvoor in de plaats een extra dag hier bij kregen. De eerste dag hebben we toen extra de walvis-tocht geboekt (klik hier voor…

• Seydisfjördur en Hengifoss

Woensdag 12 juli 2023 We zijn uiteraard nog even naar de bar gegaan gisteravond. Daar hebben we de “Marvin Special” geprobeerd, een cocktail die barman Marvin zelf verzonnen heeft. Het lijkt een beetje op een Aperol Spritz, maar er zit vast nog meer drank in. Het smaakt in ieder geval prima! Vanmorgen varen we rustig…

• Tweede zeedag op weg naar IJsland

Dinsdag 11 juli 2023 Voor wie het zich afvraagt, de duif is vanmorgen verdwenen. Hij heeft wel een paar “cadeautjes” achtergelaten op ons balkon, die onze cabin steward later keurig heeft opgedweild bij het schoonmaken van onze hut. We hebben vannacht weer een uurtje extra slaap gehad, want de klok ging voor ons opnieuw achteruit.…