Overzicht berichten van nieuwste naar ouder.

• Tweede zeedag op weg naar IJsland

Dinsdag 11 juli 2023 Voor wie het zich afvraagt, de duif is vanmorgen verdwenen. Hij heeft wel een paar “cadeautjes” achtergelaten op ons balkon, die onze cabin steward later keurig heeft opgedweild bij het schoonmaken van onze hut. We hebben vannacht weer een uurtje extra slaap gehad, want de klok ging voor ons opnieuw achteruit.…

• Vertrek en de eerste zeedag

Maandag 10 juli 2023 We zijn gisteren bij ons verslag gekomen tot vlak voor vertrek. We hebben ons verslag voor vertrek geplaatst omdat we dan nog even van snel internet gebruik konden maken via de gebruikelijke zendmasten. Het is licht gaan regenen als we afvaren. We staan op de achterkant van het schip op ons…

• Vertrek vanuit IJmuiden

Zondag 9 juli 2023 Zoals altijd zijn wij op dit soort dagen veel eerder wakker dan de tijd die we op de wekker hebben ingesteld. Voordeel is dat we heel rustig de laatste dingen kunnen doen die voor vertrek nodig zijn. Om kwart over negen komt onze taxi aanrijden. Een busje dat ook voor rolstoelen…

• Cruise IJsland en Groenland 2023

Deze cruise hebben we geboekt tijdens onze cruise in maart vorig jaar. Helaas bleken we toen al te laat om een hut aan de achterkant te boeken en hebben we een mini-suite aan de zijkant gekozen. Wij hebben in 2017 al eens de cruise naar IJsland gedaan, maar nu zit Groenland erbij en dat gebeurt…

• De laatste stop, de laatste dag, Marseille

Vrijdag 21 april 2023 Gisteren om half zes was er een bijeenkomst voor Diamond members in de Brooklyn bar. Onder het genot van een hapje en een drankje en wat muziek, loopt de ruimte vol en dan is het tijd voor het voorstellen van diverse officieren zoals de kapitein. Niet echt anders dan bij Costa.…

• Valencia, het Oceanografisch museum

Donderdag 20 april 2023 Het was wederom druk gisteravond in de Sportsbar. Hoewel we vrij ruim voor aanvang van de wedstrijden aanwezig waren, was het moeilijk om een plekje aan de bar te bemachtigen, hetgeen uiteindelijk toch lukte met behulp van een serveerster die ergens een tweede kruk vandaan haalde. Er ontstond enig gedoe tussen…

• Ibiza / Eivissa

Woensdag 19 april 2023 Gisteravond bij het diner hebben we een keer een extra gang genomen. Co nam de ravioli en Jeroen de risotto. Gelukkig geen hele grote porties, ondanks dat het als hoofdgerecht op het menu stond. Maar wel lekker en leuk om een keer geprobeerd te hebben. We komen daarna wat later aan…

• Dag op zee met MSC

Dinsdag 18 april 2023 Even terugspoelen. Gisteren iets vergeten te vertellen. Er zijn van die dingen dat je denkt: Dat meen je niet….. Toen we gisteren terug kwamen van onze excursie in Palermo moesten we, zoals gewoonlijk door de security controle. In de terminal waren iets van 6 rijen en wij kwamen bij een van…

• Palermo, Sicilië

Maandag 17 april 2023 Gisteravond hadden we weer een heerlijk diner en daarna zijn we weer naar de Sportsbar gegaan. We hebben alle tijd want we hoeven niet vroeg op. Om 22:00 uur begint het karaoke. Het begint met een paar goeie zangers, maar het niveau daalt naarmate de tijd verstrijkt. We zien opeens ook…

• Bezoekje aan de paus

Zondag 16 april 2023 Voor het diner van gisteravond werden we om 18:30 uur verwacht in restaurant Manhattan op de 7e etage. We krijgen een tafeltje voor twee in de wijk van ober Vijay. We krijgen al vlot de menukaart en kiezen beiden voor de tomatensoep en de ribeye steak. Co is blij verrast om…

• Dag van de afvaart

Zaterdag 15 april 2023 Omdat we op tijd zijn gaan slapen, zijn we ook vroeg wakker. Als we uit het raam kijken zien we dat de MSC Seashore reeds in de haven ligt. We gaan ons toonbaar maken voor de buitenwereld en daarna gaan we eerst naar het dakterras van ons hotel. Vanaf daar hebben…

• Genua verkennen

Vrijdag 14 april 2023 De weersverwachting is uitgekomen. We worden wakken in een zonnig Genua. Dat geeft de burger moed. We hebben vannacht heerlijk geslapen en genieten beneden van het uitgebreide ontbijtbuffet. Dan gaan we erop uit om het centrum van Genua te verkennen. Vanaf ons hotel slaan we linksaf de Via Balbi in. De…

• Op naar Genua

Donderdag 13 april 2023 We zijn vroeg wakker, ruim voor de wekker. Te kort tijd nog om verder te slapen, dus gaan we zo half 6 uit bed en maken alles in orde om weg te kunnen. We overwegen of we een trein eerder zullen nemen, die van 7:08 uur maar dat is net even…

• Kennismaken met MSC

Na 15 keer met Costa te hebben gevaren, gaan we nu een keer met MSC varen. Zij hebben recent een aantal nieuwe schepen in de vaart genomen die erg op elkaar lijken zoals de Seaview, Seaside, en de Seashore. Wij gaan op deze laatste om te kijken hoe ons dat bevalt. Het is een korte…

• Bremerhaven en Bremen

Woensdag 20 juli 2022 Gisteravond na het diner merkten we dat de airco in de kamer niet meer werkte. Omdat de zon nog volop op de ramen stond te branden, was de temperatuur inmiddels al aardig opgelopen. Een telefoontje naar de receptie heeft echter snel geholpen. Toen we terug kwamen van de bar, bleek het…

• Zonnige laatste zeedag; onderweg naar Bremerhaven

Dinsdag 19 juli 2022 Je kent dat wel, dat je ontdekt dat je iets vergeten bent te vertellen. Nou dan is een zeedag wel een mooi moment om dat alsnog even te doen. Het gaat om zondagavond. Toen we ons klaar maakten om naar bed te gaan, zagen we drie cruiseschepen in de verte in…

• Vik en zijn kerken

Maandag 18 juli 2022 Vanmorgen zijn we aangekomen op onze laatste bestemming in Noorwegen, het plaatsje Vik. Dit ligt aan een kleine zijarm van het Sognefjord. Als we wakker worden ligt het schip hier al voor anker. We gaan weer met tenderbootjes aan wal vandaag. De excursie begint pas om 9:30 uur, dus er is…

• Måløy en het klooster van Selja

Zondag 17 juli 2022 We zijn vroeg wakker en hebben dus alle tijd om rustig te ontbijten. Het is nog rustig in het restaurant als we binnen komen. Vandaag dan meteen maar de foto maken van het restaurant-team dat voor ons gezorgd heeft deze reis. Komt later in een verslag. Onze excursie deze ochtend is…

• Zeedag op weg naar Måløy.

Zaterdag 16 juli 2022 Gisteravond was het weer erg gezellig aan de bar in het Atrium. Later in de wijnbar bestelden we dit keer een Rozès port uit 2011. We kregen er een hele schaal met hapjes bij geserveerd, wat een service! Vandaag hebben we een rustig dagje op zee. We slapen een beetje uit…

• Bodø en het Aviation Museum

Vrijdag 15 juli 2022 Vandaag zijn we in Bodø. Vervelende naam om steeds te moeten typen vanwege dat vervelende streepje in de O, dus maar even met Control C opgeslagen en nu steeds als we het nodig hebben: plakken maar. Ook het uitspreken is een dingetje. Wij zouden botweg Bodo zeggen zoals we nu schrijven,…

• Een dagje de mist in. Narvik dag 2.

Donderdag 14 juli 2022 Vanmorgen doen we rustig aan, want onze excursie is pas vanmiddag. Bij het ontbijt weet onze ober Melvin inmiddels precies wat we willen bestellen. Hij vraagt alleen maar of we vandaag weer hetzelfde willen, en daarna verschijnt alles automatisch op tafel. Wat een geweldig geheugen moeten deze medewerkers toch hebben! De…

• Narvik dag 1 i.p.v. Leknes dag 2

Woensdag 13 juli 2022 Voor wie de voorgaande verslagen niet heeft gelezen: we zouden volgens de originele planning vandaag nog in Leknes liggen maar vanwege de verwachting van slecht weer aldaar en omdat er getenderd moet worden omdat het schip niet aan een pier kan liggen, zijn we eerder naar Narvik gevaren en blijven we…

• Van Leknes tot Å

Dinsdag 12 juli 2022 We moeten vroeg uit de veren vandaag. Het blijkt dat we inderdaad met tender bootjes van het schip naar de kade gaan varen en dat kost natuurlijk extra tijd. De verzameltijd voor onze excursie is 7:30 uur in het theater… Tijdens de ochtendrituelen vaart het schip de baai in van Leknes.…

• Zeedag van Andalsnes naar Leknes

Maandag 11 juli 2022 Gisteravond na het diner zijn we al snel naar de bar door gegaan. Ons verhaal lag wel al klaar, maar om uit ruim 300 foto’s een keuze te maken voor ons verslag, dat hebben we maar even doorgeschoven. Daar gaat wel even tijd in zitten. Mooi voor een zeedag. Als we…

• Molde en Andalsnes

Zondag 10 juli 2022 Ons verhaal van gisteren stopte voor het diner. Hier pakken we de draad weer even op. Bij het diner werd ons een fles wijn aangeboden (die niet in het drankenpakket zit). We mochten daarbij aangeven of we een rode, witte of rosé wijn wilden. Daarbij konden we ook aangeven of we…