Op naar Samos.

20150525_175616_resizeDinsdag 26 mei 2015

Eerst even terug naar gisteren. Om 15:30 uur zijn we met de trein vertrokken naar Schiphol om daar in te checken in het CitizenM hotel net buiten terminal 3. Daar zijn we afgelopen december ook geweest en dat is ons wel bevallen.

We krijgen nu, op verzoek, een kamer op de hoogste etage (5) met uitzicht op de luchthaven. We kijken over de gebouwen heen, waarschijnlijk de H pier, waar de toestellen van Easyjet staan. Daarachter de Zwanenburgbaan en de polderbaan waarvan toevallig vandaag de (meeste) toestellen opstijgen. Leuk om te zien. Het is een druk gewissel bij de pier en diverse toestellen taxiën naar de startbanen.

20150526_112246_resizeAls we onze spullen in het hotel afgedropt hebben, gaan we naar de terminal om bij het zelfbedieningsrestaurant te eten bij het panorama terras. We bestellen een hamburger XL en die gaat er prima in.

Daarna gaan we het terras op om nog even de Fokker 100 die daar staat te bekijken en te turen naar de bewegingen van vliegtuigen rond de pieren. Ook zien we toestellen landen op de Aalsmeerbaan.

Terug in het hotel kijken we nog wat TV en om 22:00 uur gaan we slapen. We hebben op de iPad van de kamer een alarm ingesteld dat ons om 3:00 uur zal wekken. Dat gebeurt zodanig dat meteen het licht aan gaat en we gaan er snel uit om te douchen, aan te kleden en in te pakken.

20150526_112012_resizeHet afdroppen van de koffers verloopt snel. Wel vervelend is dat er maar één ingang van de Schiphol Plaza open is bij terminal 2, je dan in terminal 3 je koffers moet afdroppen en vervolgens naar terminal 1 moet om langs de security check te gaan. Je loopt wat af zo op de vroege morgen.

Nog even een paar broodjes als ontbijt en dan naar de gate. De vlucht verloopt soepel en we verlaten de gate 5 minuten voor vertrektijd.

Na ongeveer 3 uur en 20 minuten vliegen, inclusief 15 minuten rijden naar de polderbaan, landen we op Samos. Koffers van de band en bij de uitgang worden we al weer opgewacht door een Nederlandse dame die ons de huurauto gaat geven. Zoals 5 jaar geleden is die door de vorige gebruikers op het parkeerterrein gezet met de sleutel onder de mat en de deuren los. Nu wel met een redelijk gevulde tank.

20150526_191811_resizeHalf uurtje rijden over het eiland en we komen bij ons hotel aan. Elpida werkt er nog steeds en ze is even verrast dat wij haar naam weten. De Zeeuwse boterbabbelaars die we als presentje hadden meegenomen vallen goed in de smaak. De kamer is nog niet klaar (we zijn ook erg vroeg), maar we kunnen er even op wachten met een kopje koffie of thee. Ondertussen komt er ook een gastvrouw van Arke langs om te vragen of alles goed verlopen is en of we nog informatie nodig hebben.

Dan is onze kamer klaar en brengen we de spullen erheen. Mooie kamer met ruim terras om buiten te zitten. Als we ons geïnstalleerd hebben, gaan we naar Kokkari om te lunchen. Stevige lunch wordt dat, bij restaurant Stathis. Daarna een korte wandeling door het plaatsje en naar het hotel terug om even lekker in en bij het zwembad rond te hangen. Gezien de vroege ochtend, kan een hazenslaapje geen kwaad. Het is heerlijk toeven in het zonnetje en in de schaduw, onder de bloeiende oleanders.

DSCF7895_resizeOm 18:30 uur gaan we weer naar Kokkari voor het diner. In de middag hadden we al aangegeven weer een keer terug te komen voor de giouvetsi die ze daar maken. Die hebben we 5 jaar geleden daar ook gegeten. Tijdens het diner geven we ook enkele zwerfkatten verantwoorde kattensnoepjes. Eentje moet er niets van hebben, maar de andere twee vinden ze lekker. Zoals gezegd, vanavond voor beiden de giouvetsi en we krijgen een ouzo van het huis toe.

Het weer is inmiddels een beetje omgeslagen en het waait wat sterker. Voor de komende paar dagen wordt er regen verwacht… Nou ja, we zien wel hoe het komt.

P1050537_resizeNog wat flesjes Cola Zero en water inkopen voor in de koelkast en dan lekker naar de kamer om nog even wat te internetten en op tijd te gaan slapen. Een relaxte eerste dag.

One thought on “Op naar Samos.

1. Ed en Willem schreef:

Natuurlijk vandaag meteen gekeken. Jullie hotel ziet er fraai uit. De foto met restaurant Basilico dacht ik op de punt roept herinneringen op aan vorig jaar. Ook wij vinden het een van de leukere Griekse vakanties.