Akureyri

Donderdag 13 juli 2023

Zes jaar geleden waren we twee dagen in Akureyri. Dat kwam omdat we toen een tussenstop op Schotland hadden overgeslagen in verband met slecht weer aldaar en er daarvoor in de plaats een extra dag hier bij kregen. De eerste dag hebben we toen extra de walvis-tocht geboekt (klik hier voor het verslag) en de tweede dag zijn we naar Myvatn  en omgeving geweest (klik hier voor dat verslag).

Het wordt vandaag een dag met een vreemd schema wat tijden betreft. Wij gaan een excursie doen naar de Godafoss waterval. Die hebben we 6 jaar geleden ook gezien, maar we vinden het waard om er nog eens heen te gaan. Daarvoor moeten we echter om 17:15 uur verzamelen en dat betekent dat we weer niet op onze vaste tijd kunnen dineren. Omdat we ook niet van laat eten houden, hebben we bedacht dat we de lunch gaan uitstellen. We gaan dan tussen 15:00 en 16:00 uur nog even flink eten in het buffet restaurant. Dat is vandaag langer open voor de lunch.

De aankomst in Akureyri is ruim vóór 14:00 uur, wat volgens schema de aankomsttijd was. Er liggen echter al drie andere cruiseschepen aan de kade en daarom moeten passagiers van ons schip tot ongeveer 16:00 uur tenderen. Daarna zal het schip een vrijgekomen plek langs de aanlegsteiger in gaan nemen, maar dat betekent dat het gedurende ongeveer anderhalf uur moeilijk of niet mogelijk is om van boord te gaan of aan boord te komen.

We blijven daarom tot onze excursie maar gewoon aan boord en gebruiken de tijd om te lezen, koffie te drinken en te genieten van het uitzicht op het fjord. Daarbij kunnen de benen van Co de rust toch wel even gebruiken na gisteren (Co is nog herstellende van een knieoperatie).

Tegen 15:30 uur gaan we dan inderdaad naar dek 9 voor een late lunch bij het buffet. Er is er nog één uitgiftepunt open, maar daar hebben ze nog van alles en het is ook nog eens lekker warm. Een bordje patat toe, en we kunnen er tegen voor de rest van de dag!

Wij zijn ruim op tijd bij het verzamelpunt voor de excursie in het theater, maar dat hadden we beter niet kunnen doen… We zitten al een hele tijd te wachten, totdat er eindelijk omgeroepen wordt wat er aan de hand is. De service met de tenderbootjes is gestopt, omdat het schip aan de kade kan aanleggen. Maar voordat het schip eenmaal aan de kade ligt, de autoriteiten het vrijgegeven hebben en de uitgang met loopplank is klaargezet, zijn we wel vijf kwartier verder…

Uiteindelijk vertrekken we om 18:45 uur met de bus, waar meteen consternatie ontstaat als medegedeeld wordt dat we na de waterval niet meer naar het Laufas museum gaan. Nee, dat ging al om 17:00 uur dicht, had Jeroen op internet gezien, dus dat kon sowieso niet meer. In plaats daarvan maken we op de terugweg een stop bij de (gratis toegankelijke) botanische tuin van Akureyri.

Nou ja, we parkeren onze ergernissen maar even en genieten van het mooie landschap hier. De rit gaat eerst langs het fjord, waarbij de bus de oude route over de bergpas neemt, in plaats van de tunnel. De gids van vandaag komt uit Nederland, dat hoorden we al een beetje aan zijn Duits en Engels, waarin hij zijn praatjes moet doen. Hij vertelt leuke dingen over het leven op IJsland, met allerlei praktische ongemakken door het straffe klimaat hier.

Dan komen we aan bij de Godafoss waterval. Deze dankt zijn naam aan de keuze voor het christendom in het jaar 1000. De leider van die tijd gooide toen zijn Noorse goden beelden in de waterval, vandaar de naam.

We krijgen tot 20:30 uur de tijd om te genieten van het natuur spektakel hier. Gelukkig wordt het hier nu bijna niet donker, omdat we net onder de poolcirkel zitten. Je hebt amper door dat het al zo laat op de avond is. We bewonderen de hoefijzervormige waterval eerst van bovenaf en daarna klauteren we nog over het rotsige paadje naar beneden, omdat hem ook van onderaf goed te kunnen zien. We hebben zeker geen spijt dat we hier nog een keer naar toe zijn geweest!

De bus rijdt via dezelfde route weer terug naar Akureyri en maakt bij het fjord nog even een fotostop, waar we ons schip in de haven van de stad kunnen zien liggen.

Daarna rijden we door naar de botanische tuin. Deze hadden we in 2017 ook al bezocht. We krijgen iets van 40 minuten om er doorheen te wandelen. Het is wel een bijzondere plek, want het is één van de noordelijkst gelegen botanische tuinen ter wereld. Eén dame neemt wel ruim de tijd om rond te kijken, want ze mist nog in de bus. De gids rent een paar keer heen en weer, maar dan verschijnt ze gelukkig net op tijd.

We rijden nog even door het oude centrum van Akureyri en komen dan om 22:10 uur terug in de haven. Weer aan boord gaan we direct door naar de bar om nog een paar drankjes te scoren. Door een vergissing verschijnen er niet twee maar vier bananencocktails voor onze neus. Even doordrinken dus! We praten wat met Duitse gasten aan de bar en ook de barmanager Gabriel vraagt nog even hoe onze dag was en regelt zelfs nog wat chips voor ons vanuit de Crew-bar.

Terug in de hut gaat Jeroen zoals gebruikelijk tandenpoetsen op het balkon, ondanks de kou. Vandaag met een extra oog op het water, want in dit fjord komen veel walvissen voor. En ja hoor, daar is de spray van het ademhalen, gevolgd door een duik waarbij de rug van de walvis duidelijk te zien is. Mooi!

Als we eenmaal op bed liggen, vaart het schip het fjord uit en krijgen we wat ruwe zee, mede door de harde wind. Zo worden heerlijk in slaap gewiegd. Die wind zal ons morgen nog parten spelen, maar daarover meer in het verslag van morgen.

2 thoughts on “Akureyri

1. Els de Galan schreef:

Klinkt weer goed allemaal en wat een prachtige waterval!

2. Saskia schreef:

Wauw weer, ook foto’s van de walvis?