Ibiza / Eivissa

Woensdag 19 april 2023

Gisteravond bij het diner hebben we een keer een extra gang genomen. Co nam de ravioli en Jeroen de risotto. Gelukkig geen hele grote porties, ondanks dat het als hoofdgerecht op het menu stond. Maar wel lekker en leuk om een keer geprobeerd te hebben.

We komen daarna wat later aan in de Sportsbar en die staat al aardig vol met mensen. Barvrouw Mariflor kan voor Co nog net één barkruk vinden en Jeroen gaat dan maar naast Co staan. Wat blijkt, er waren twee kwartfinales van de Champignons League, dat trekt volk uiteraard. Met name de wedstijd Napoli – AC Milan verdeelt de bar in twee kampen en bij elke actie klinkt er een hoop lawaai. Maar Mariflor manoeuvreert overal doorheen en verzorgt ons prima met BBC’s en limoncello. We grappen nog even dat het grote scherm straks om 22:00 uur gewoon wordt overgenomen door de karaoke, maar waarschijnlijk vonden ze het veiliger om dat toch maar achterwege te laten.

Vanmorgen worden we wakker als het schip aanlegt in de haven van Ibiza. Na de ochtendrituelen en het ontbijtbuffet gaan we van boord. Dit keer geen excursie. Jeroen wil Co graag een rondleiding geven door d’Alt Villa, het oude centrum van Ibiza-stad (ofwel Eivissa op zijn Catalaans). Co is niet eerder op Ibiza geweest maar Jeroen wel.

Het schip ligt aan de kade, helemaal aan de andere kant van de haven waar de oude stad is. Er zijn shuttle bussen van MSC te boeken voor 14 euro p/p. Jeroen weet dat er ook een City Boat moet zijn, die je naar de overkant van de haven brengt. Maar op www.whatsinport.com lezen we dat een taxi eigenlijk net zo goedkoop is. En we zien daar nog de tip bij staan om de taxi je naar het hoogste punt van de oude stad te laten brengen. Dat scheelt een hoop klimwerk.

We lopen de kade af en nemen daar inderdaad een taxi die ons naar de parkeerplek brengt, hoog op de heuvel, vlakbij de kathedraal. We gaan door een tunnel die ons door de metersdikke muren van de eeuwenoude stadsmuur brengt en dan komen we aan bij één van de oude bastions van de vestingwerken.

Het uitzicht is hier prachtig. We hebben helder weer. Je kijkt vanaf hier naar de luchthaven en de naastgelegen zoutpannen (salinas). Verderop zien we het eiland Formentera liggen, in het helderblauwe water.

Dan lopen we richting de kathedraal, die hier bijna helemaal op de top van de heuvel ligt, sinds de 13e eeuw. Het interieur van de Nuestra Senora de las Nieves is uiteraard mooi en in de kerk branden we een kaarsje voor onze dierbaren.

Vervolgens lopen we langzaam door de oude stad naar beneden, over de kronkelige straatjes. Hier en daar met mooie uitkijkjes in smallere steegjes. Wat lager komen we weer uit bij een bastion vanwaar je mooi uitzicht hebt op de ronde baai, waarin de (jacht)haven van Ibiza ligt. En uiteraard zien we ook ons cruiseschip liggen.

Even verderop komen we op het Plaza del Sol, waar het populaire restaurant/bar met dezelfde naam zit. We nemen hier even een break met een colaatje (inderdaad wel een hele klein flesje…) en genieten van de relaxte sfeer. In de zomer kun je hier ’s avonds heerlijk op het terras eten onder de platanen, met een briesje ter verkoeling.

We dalen af naar de onderste straat van d’Alt Villa, waar veel restaurants zijn. Jeroen herkent er nog een paar van eerdere bezoeken aan Ibiza. Co spot een winkeltje waar ze leuke knuffels verkopen. Een lief pluchen Siameesje mag met ons mee naar huis.

Dan lopen we de oude stad uit via de Portal de ses Taules, gebouwd in 1585, en komen we in de wijk Sa Penya. In de straat Calle de Virgin zijn veel gay-caféetjes, die pas ’s avonds open zijn. Als Jeroen een foto van een paar regenboogvlaggen wil nemen, wordt hij driftig aangesproken in het Spaans om te stoppen met foto’s nemen en weg te gaan. We zagen al wat politie agenten staan. Het leek erop alsof er iemand gearresteerd moest worden, en daar wilde de familie kennelijk geen foto’s van.

We ontlopen het opstootje via een hoger gelegen straatje en komen dan bij het eindpunt, waar we weer over de haven en de zee uitkijken. Hier kunnen we naar de boulevard afdalen en lopen we langs het water van de haven naar het centrale punt van de stad.

We nemen nog een kijkje op de Vara de Rey, een autovrije “flaneer-straat”, genoemd naar een dappere Spaanse generaal die de kansloze slag om Cuba tegen de Noord-Amerikanen verloor. Hier zijn veel terrasjes, ijswinkels en banketbakkers en een paar monumentale gebouwen zoals het hotel Montesol.

In een zijstraatje kijken we nog even waar het appartementen complex staat, waar Jeroen ooit verbleef. Het is er nog wel, maar wordt op dit moment volledig gestript.

Tijd om terug te gaan naar het schip, zeggen onze benen, dus nemen we een taxi terug naar de cruise terminal. Na de lunch genieten we weer van een paar rondjes sauna. Dit keer hebben we hem bijna helemaal voor ons privé.

Daarna publiceren we meteen ons weblog van vandaag, want we willen vanavond op tijd in de bar zijn. Er zijn opnieuw twee kwartfinales van de Champignons League, dus we verwachten weer een hoop drukte.

One thought on “Ibiza / Eivissa

1. Aafje schreef:

Nu ja weer een geweldige dag ben ooit op Ibiza geweest,maar niet zoveel gezien.
    Wat leuk vanavond weer een voetbal wedstrijd ga