Palermo, Sicilië

Maandag 17 april 2023

Gisteravond hadden we weer een heerlijk diner en daarna zijn we weer naar de Sportsbar gegaan. We hebben alle tijd want we hoeven niet vroeg op. Om 22:00 uur begint het karaoke. Het begint met een paar goeie zangers, maar het niveau daalt naarmate de tijd verstrijkt. We zien opeens ook een Nederlandse titel in beeld komen en twee dames zingen “Niet of nooit geweest” op het niveau waar wij nu in Nederland al veel over praten m.b.t. onze inzending voor het Eurovisie Songfestival van dit jaar.

De verwachte aankomsttijd voor Palermo is 10:00 uur en de verzameltijd voor onze excursie is 10:45 dus we hebben een rustige opstart van de ochtend. We staan op ons balkon te kijken hoe het schip zich achteruit de haven in manoeuvreert en heel langzaam vlak langs de kade schuift tot hij bijna niet meer verder kan.

Na het ontbijt gaan we krantje lezen tot het bijna de tijd van onze excursie is. Het zit niet mee bij de liften dus gaan we een andere groep liften opzoeken in de hoop dat het daar rustiger is. Uiteindelijk zijn we ruim op tijd, maar we moeten onze kaarten omwisselen want ze hebben voor de Engelstalige deelnemers de bus veranderd.

Maar dan mogen we naar de bus. Hij loopt niet helemaal vol, maar genoeg deelnemers. Nu blijkt dat ook Duitstaligen meegaan. Deze keer twee gidsen, elk voor een taal.

We vertrekken en rijden naar Monte Pellegrino en vervolgens naar boven om eerst te stoppen bij een uitkijkpunt, met zicht op Palermo en het schip. Dan gaan we verder omhoog en komen we bij een kapel wat eruit ziet als een gebouw, maar achter de gevel blijkt het een kapel in een grot te zijn. Hier liggen de relieken van de heilige Santa Rosalia, de beschermvrouwe van de stad.

Eigenlijk mag je hier geen foto’s maken, maar als blijkt dat wij zo’n beetje de enige zijn die zich daar aan denken te houden, laten we dat maar een keer los en maken ook een paar plaatjes.

De reis gaat hierna omlaag en we rijden onderaan de berg een volledige ronde op de rotonde en gaan dezelfde weg terug. Althans een stukje want nu zien we dat de bus nooit de bocht had kunnen maken vanaf de weg waar we vandaan kwamen. We buigen hier dus af en rijden verder om de Monte Pellegrino heen.

Onze volgende stop is bij het strand van Mondello. Hier lopen we even het strand op om van het uitzicht te genieten en Jeroen voelt weer even wat de watertemperatuur is. Overigens is het dit jaar een uitzonderlijk koud voorjaar hier op Sicilië. Normaal is het nu al een graad of 25 en kun je de zee al in, zegt de gids. Maar voor onze begrippen is 19 graden ook al lekker.

Dan weer de bus in en verder naar het operahuis van Palerma, het Teatro Massimo. Het zou op de derde plaats komen van grootste operahuizen, na Wenen en Parijs.

We bezoeken dit theater, maar eigenlijk alleen aan de publiekskant, foyers en zaal. Het gebouw is vanaf 1974 zo’n 23 jaar gesloten geweest voor renovatie, maar als je naar de huidige staat van onderhoud kijkt, is er nu weer dringend actie nodig.

De binnenkant van de zaal ziet er wel indrukwekkend uit, met rijk bewerkte houten wanden en een bijzonder plafond, waarvan delen als bloemblaadjes open kunnen vouwen. Een soort 19e eeuwse airco. In de zaal blijkt de eerder genoemde rangorde puur op de grootte van het gebouw gebaseerd is. Dus niet op de grootte van het toneel (en de toneelopening) of op het aantal zitplaatsen. Voor de bouw van dit theater zijn destijds een klooster en een kerk afgebroken, dus dat is dan makkelijk ruimte innemen.

Het is een korte rondleiding waarna we aan de wandel gaan richting de kathedraal. Dat is door een lange winkelstraat met veel toeristen. Tegenover de kathedraal krijgen we een arancino, een gefrituurde bal met rijst en ragout, daarna een cannoli (wafel gevuld met ricotta en chocolade) en een klein slokje marsala dessertwijn.

De excursie is al aardig uitgelopen maar nu rest ons nog de reis terug naar de cruiseterminal. Daar gaan we door de security check en naar onze hut. Snel want voor de nieuwe gasten is er straks weer de drill en dan werken liften niet en kun je niets te drinken krijgen. Jeroen haalt dus nog snel, nou ja…. de barman is niet zo snel, twee blikjes cola zero.

Co begint aan het verhaal. We proberen dat voor vertrek af te hebben en te plaatsen want dan kan dat nog via de mobiele telefoon. Dat gaat sneller. Morgen hebben we een zeedag en zullen we wat ervaringen over het reizen met MSC vertellen.

One thought on “Palermo, Sicilië

1. Aafje schreef:

Nu ja weer een mooie lange dag eindigt
    met een wat moet ik zeggen balletje rijst met
    wat er in , dat maakt niet uit jullie krijgen straks weer