Stavanger en het Lysefjord

Zaterdag 9 juli 2022

Oliemuseum

We moeten vandaag een beetje op tijd op staan, want er staat een excursie op het programma. Als we wakker worden, legt het schip net aan in Stavanger. We krijgen een mooie plek aan de kade in hart van de oude stad, Gamle Stavanger, met zijn typische witte houten huisjes.

Er is nog tijd genoeg voor een ontbijt in het restaurant beneden en dan gaan we naar de verzamelplek in het theater. Als we van start mogen, blijkt dat we niet in een bus hoeven te stappen, maar gewoon een stukje over de kade kunnen lopen naar ons volgende vervoermiddel…: een boot!

Zalmkwekerij

We gaan vandaag een boottocht maken op het Lysefjord, een smal fjord met hele steile wanden van graniet. Het graniet is licht van kleur, vandaar de naam voor het fjord. Lyse betekent namelijk licht.

De boot is een soort catamaran. Er zijn veel zitplaatsen in het binnen gedeelte, maar we besluiten al snel om toch maar boven buiten aan dek te gaan staan voor het mooie uitzicht, zonder ramen ervoor. We varen langzaam de haven uit en komen nog langs het futuristisch ogende olie museum. Stavanger is de oliehoofdstad van Noorwegen, vanwege de vele olievelden hier voor de kust in de Noordzee bodem.

Middenboven de bekende Preekstoel.

Dan geeft de catamaran gas en vliegt bij één van de passagiers al meteen een petje af, zo het water in. De kapitein houdt wel van een beetje vaart. We komen langs Tingholmen, een eilandje waarop in het jaar 998 de eerste nationale volksvergadering is gehouden. Dan varen we verder door het Høgsfjord, waar veel lokale bewoners een vakantiehuisje hebben aan de kust. Verderop komen we langs een aantal zalmkwekerijen. Je ziet de zalmen opspringen uit het water.

Emmertje vullen en drinken maar. Zo zuiver is het water.

Het weer is vandaag wisselend, af en toe wat zon, veel bewolking en ook een paar pittige buitjes. Maar de meeste bikkels blijven gewoon buiten aan dek staan. En met de wind ben je ook eigenlijk zo weer droog.

Dan gaan we onder een hoge brug door en varen we het Lysefjord binnen. Hier zien we dus de steile wanden van graniet opdoemen uit zee, tot wel 600m hoog. De boot maakt hier een paar stops, waarbij we vlakbij de rotswanden uit komen. De eerste stop is bij de grot Fantahola, waar vroeger een groep landlopers zou zijn ontsnapt aan de sheriff. Daarna komen we bij een paar “vriendjes van de kapitein”, een groepje berggeiten die hier in de zomermaanden los rondlopen. Ze komen vrolijk naar beneden geklauterd.

Vervolgens varen we langs de beroemde Preikestolen, de preekstoel: een vierkante rots bovenaan de wand van het fjord. Hier kun je ook naar toe wandelen, via een andere route over land, waarna je dus van duizelingwekkende hoogte uitzicht hebt op het fjord. Dat is voor een volgende keer.

We maken nog één stop bij een mooie waterval. Ook hier komt de boot weer heel dicht bij de rotwand. Ze draaien er ook een muziekje bij. Het lijkt bijna de Efteling wel. Eén van de medewerkers van de boot hengelt met een emmer in de waterval, waarna je vervolgens een glaasje vers watervalwater kunt krijgen. Voor de zekerheid slaan we dat toch maar even over.

Het is tijd om terug te keren naar Stavanger. De boot draait om en gaat met grote vaart dezelfde weg terug door het fjord. Als er een veerboot passeert, wil Jeroen een foto maken, maar door de boeggolf van de veerboot krijgen we opeens heel veel deining, waardoor iedereen staat te wankelen, en de mensen die vooraan op de boeg staan, krijgen een plens water over zich heen. Altijd verrassend, zo’n boottochtje.

Als we aankomen in Stavanger, blijkt er nog een cruiseschip in de haven te liggen, de Aïda Luna. Het is zo wel volle bak in de oude haven. We gaan terug aan boord van onze eigen Costa Fortuna en nemen de lunch op dek 9.

Daarna gaan we weer naar buiten om nog even door het oude centrum te gaan wandelen. Het ziet er inderdaad heel gezellig uit, met alle houten huisjes. Het is zaterdag, dus er zijn ook veel Noren op de been. We komen nog een paar leuke souvenir winkels tegen, waar we een pluchen eland vinden die graag met ons mee wil. En we kopen ook nog allebei een Noorse trui. Hopelijk hebben we die niet nodig, maar je kunt maar beter goed voorzien zijn.

Terug aan boord doen we nog even koffie en cola aan de bar en gaan dan in de hut kijken naar het vertrek uit Stavanger. Voor vanavond is de kleding suggestie “elegant”, dus dan trekken we de pakken maar aan. Er staat strawberry cheesecake op het menu, dus dat wordt vast weer genieten.

Morgen hebben we een excursie van een hele dag. Het schip doet dan Molde en Andalsnes aan. Wij gaan in Molde van boord en treffen het schip weer in Andalsnes. Mogelijk hebben we dan niet rustig de tijd om het verslag te publiceren van die dag. Dan komt dat de volgende dag want dan hebben we weer een dagje op zee.

2 thoughts on “Stavanger en het Lysefjord

1. Aafje schreef:

Wat een mooie dag ,dat is vakantie weer is niet belangrijk,

2. Anneke schreef:

Ik ben dus niet de enige die geen zeebenen heeft . Mooie tocht weer hoor