Pythagorion

Maandag 4 juni 2018

Gisteravond hebben we nog even bij John aan de bar gezeten beneden. We hebben hem alleen niet veel gesproken, want hij had het nog ontzettend druk met de administratie van de avond. Er waren veel mensen blijven eten in het hotel, waaronder een groep van acht. Evengoed was het wel even gezellig om daar een drankje te doen.

Vanmorgen worden we weer wakker met een heldere blauwe hemel buiten. Het zal vandaag opnieuw iets van 30 graden worden. Kalm aan doen dus.

Na het ontbijt besluiten we om naar Pythagorion te rijden. Dit is één van de grotere badplaatsen in het zuiden van Samos. Na ongeveer een half uur zijn we er.

Naast de parkeerplaats staat de Logothetis burcht, gebouwd in het begin van de 19e eeuw tijdens de Griekse vrijheidsstrijd. Je hebt er een mooi uitzicht over de baai en je vangt er bovendien wat verfrissende wind.

Naast de burcht staat de Metamorphosis kerk. Deze werd in 1824 gebouwd als dank voor de hulp van god bij het verslaan van de Turkse vloot. Een oude vrouw verzorgt er de planten buiten. We mogen een kijkje nemen in de kerk.

Dan lopen we het stadje in naar de boulevard. Langs de kade liggen veel boten aangemeerd: luxe zeiljachten, boten voor dagtochtjes en diverse vissersbootjes.

Aan de andere kant van de kade staat het standbeeld van Pythagoras, naar wie deze plaats vernoemd is.

Ondertussen hebben we wel wat trek en vooral dorst gekregen. Dus strijken we neer bij één van de vele eettentjes hier, met uitzicht op de baai.

We besluiten de overige bezienswaardigheden in en om Pythagorion dit keer over te slaan. Bij onze eerdere bezoeken aan Samos zijn we daar al geweest.

Op weg naar de auto stuiten we in de winkelstraat op een etalage met leuke t-shirts. Co ziet een bijzondere met een kat erop in een piloten-outfit. Die moet ‘ie hebben!

Verderop kopen we alvast een kleine kattenkalender voor 2019 en dan zijn we weer bij het parkeerterrein.

Onderweg naar huis tanken we de auto even bij. Hier zijn nog overal service medewerkers bij de tankstations die de auto voor je vol tanken. Gelukkig weet hij ook waar de hendel zit voor het klepje van de benzinetank…

Om half 3 zijn we weer terug bij het hotel. Co belt even met de ING bank omdat zijn pasje hier niet werkt. In de geldautomaten wordt het steeds geweigerd. Volgens de medewerker is er gelukkig niks vreemds aan de hand. Hij geeft Co een geweldige tip: laat uw partner met zijn pasje geld opnemen. Nou zeg! Daar hadden we nog niet aan gedacht… Haha!

We doen weer een uurtje zwem-training en lezen verder in onze boeken. Er komt nog even een kat uit het zwembad drinken en meer gebeurt er hier eigenlijk niet. Wat een weldadige rust.

Vanavond eten we opnieuw bij Stathis in het centrum van Kokkari. Ze zijn altijd blij om ons weer te zien. We krijgen dit keer een tafeltje aan de waterkant geadviseerd, want er staat weinig wind en het is nog heerlijk warm. Zo kunnen we de vissen goed zien, die elke keer wild spartelen als één van de obers een restantje brood in het water gooit. Vandaag neemt Jeroen de pastitsio (een Grieks pasta gerecht) met verse groenten en Co heeft de Griekse grill schotel, ook met verse groenten én frietjes natuurlijk! Het smaakt weer uitstekend, net als de ouzo van het huis toe. Je bent toch eigenlijk gek als je weer naar huis zou gaan…

2 thoughts on “Pythagorion

1. Marijn schreef:

Mooie foto van de hond met rode doek

2. Ava schreef:

Leuk om te lezen, dat jullie genieten! Ga daar mee door!