Zaterdag 6 november 2010

DSCF0138_resizeCleland en de Coorong

Vandaag vertrekken we uit Adelaide. We nemen ons laatste ontbijtje bij de Subway, nog even snel internetten op Rundle Mall,  dan uitchecken en de auto in. Het is ongeveer 350 km naar onze volgende bestemming: de kustplaats Robe.

De eerste stop is eigenlijk nog in Adelaide. We bezoeken het Cleland Wildlife Park in de Adelaide Hills. Hier zijn we allebei 10 jaar geleden ook geweest, alleen niet samen. Co was er met collega’s en Jeroen is er zelf met de bus heen geweest. Het is een mooie plek op de heuvels, waar in verschillende grote weides de kangaroos, wallaby’s, emoes en andere dieren los rondlopen. De kangaroos en wallaby’s mag je ook voorzichtig voeren met speciale biks. Sommige hebben daar helemaal geen zin in, omdat ze net gevoerd zijn met verse wortel. Andere zijn er erg happig op, waaronder een moeder met een kleintje in de buidel. De meeste aanwezige dieren zijn in Cleland gekomen omdat ze gewond waren, of verlaten door de ouders. Er zijn verder nog wombats te zien, echidna’s en natuurlijk ook koala’s. Een uur lang is het mogelijk om één van de koala’s van dichtbij te bekijken, max. 4 bezoekers tegelijk, en een beetje te aaien op een veilige plek, onderaan de rug. Wat zijn het toch een aandoenlijke beestjes! Naast de dieren, genieten we ook van het mooie weer van vandaag: zonnig en warm. We nemen nog een lunch in het park, smelten weg voor de pluchen wombat in de souvenir-shop en stappen dan weer in de auto.

Een stukje verderop stoppen we alweer, voor de Mount Lofty Lookout. Een plek op de heuvel waar je mooi uitzicht hebt op Adelaide en de omgeving. Inderdaad mooi uitzicht, maar wat een afzetterij met betaald parkeren en duur water. Snel weer verder dus.

DSCF0149_resizeDe route gaat over de Princess Highway. Deze buigt even verderop meer richting de kust, waarbij je langs het Coorong National Park rijdt. Dit is een soort lagune van 150 km lang, tussen de oceaan  en het vaste land. Op een paar punten kun je richting de lagune rijden en daar ook rondwandelen. Bij Jack Point lopen we naar een hut waar je uitzicht hebt op een pelikanen kolonie. En bij Salt Creek maken we een korte wandeling langs een binnenmeer. Daar zouden we o.a. wombats in het wild kunnen spotten, maar behalve een skink en wat geritsel in de bosjes zien we niks. Totdat we zojuist op de foto’s totaal onverwacht een echidna naar de lens zien staan zwaaien… Helemaal over het hoofd gezien, dus! Losers!

Het is inmiddels al 17:15, dus we rijden nu snel door naar het motel in Robe. Onderweg zien we heel wat kangaroos. Een paar in het veld, maar de meeste dood langs de weg… Daarom willen we voor de schemer in Robe zijn. Daar arriveren we 18:45. Net op tijd, want in principe sluit de receptie om 19:00. Maar de eigenaresse tilt daar niet zo zwaar aan. Ze blijven meestal open tot de laatste gasten aangekomen zijn (wij dus…). No worries mate!

We krijgen van eigenaresse Trudy een hoop tips voor restaurants om te gaan dineren en daar gaan we meteen mee aan de slag. We kiezen voor het Robe Hotel, DSCF0195_resizewaar je je eten zelf aan de bar moet bestellen. Het wordt dan later aan je tafel bezorgd. In Adelaide hadden we dat ook al een keer. Is kennelijk vrij gebruikelijk hier. Het eten is simpel, maar smaakt goed.

In de motelkamer puffen we uit van deze dag met een lekker kopje regenwater-thee. Ja-ja, het motel beschikt over vers regenwater, zelf bij te tappen uit de regenton. Het leidingwater is wel te drinken, maar behoorlijk gechlooreerd, legt Trudy uit. Voor de zekerheid druk ik de waterkoker nog maar een paar keer extra aan…

2 thoughts on “Zaterdag 6 november 2010

1. Annette schreef:

Hoi Co en Jeroen,

Wat een vreselijke doos ben ik toch ….zit ik de hele tijd al op een email te wachten totdat ik me opeens herinner dat ik gewoon op jullie site moet gaan kijken, daaah Heb ik de verhaaltjes ook nog in omgekeerde volgorde gelezen en daar kwam ik maar liefst op het einde pas achter. …Dementie slaat wel erg vroeg toe bij mij geloof , hoewel… ik ben tenslotte al 50, ha ha
    Jammer dat er geen foto’s van glemelg bij stonden, mijn favoriete plek waar ik zeker drie weken heb vertoefd en de nodige feestjes heb gevierd met mijn engelse vrienden. Zo benieuwd hoe het er daar nu uitziet. Jullie maken me wel jaloers. Veel plezier nog
    Groetjes Annette

2. Annette schreef:

ik bedoel natuurlijk glenelg …. by the way er wordt weer heel gezond gegeten bij Jeroen en co ?! mmmmmmm subway