Dag 3, zondag 21 juni. Vliegen en Varen

Ondanks het heftige (gay-)uitgaansleven hier in de buurt, hebben we rustig kunnen slapen en staan we klaar voor een dag met een paar nieuwe uitdagingen. Het plan is om per watervliegtuig naar Victoria te gaan en daar een whale-watch tour te gaan doen. Zoals bij ons te doen gebruikelijk, is de hele trip al gepland, dus we hoeven alleen maar op tijd bij de haven te zijn voor vertrek. Onderweg daar naar toe ontbijten we bij de Subway op Robson Street. Daarna lopen we langs de jachthavens van Coal Harbour richting Canada Place. Er zijn wel opvallend veel jachten te koop… Kennelijk is ook hier de krediet-crisis toegeslagen. We zagen wel een leuke liggen van $ 115.000. Toch nog maar even over nadenken, hahaha!

We zijn ruim op tijd bij de terminal van de watervliegtuigen en blijken bij het inchecken zelfs met de vlucht van een uur eerder mee te kunnen. We krijgen meteen een boardingpass (plastic kaartje dat je weer moet inleveren) en kunnen na 10 minuten al aan boord van de DeHavilland Twin Otter van West Coast Air. Het is een beetje krap binnen, maar we hebben goed uitzicht naar buiten. Jeroen had zich een beetje zorgen gemaakt over hoe comfortabel zo’n vlucht zou zijn, maar het valt ontzettend mee. Het opstijgen is best spectaculair, met steeds harder opspattend water tegen de raampjes. We vliegen om 11 uur vanuit een bewolkt Vancouver naar een zonniger Victoria, waar we een half uur later landen. Onderweg heb je een mooi uitzicht over de ontelbare eilanden in zee en de bergen in de verte. Verder komen we ook nog over de luchthaven waar we vrijdag geland zijn. De landing in Victoria gaat eigenlijk nog veel soepeler dan het opstijgen. Met de drijvers op het water maak je een hele zachte landing.

Omdat we een uurtje extra hebben, gaan we eerst even rondkijken in Victoria, waar je nog veel victoriaanse (hoe kan het ook anders…) gebouwen kunt vinden. We lopen naar het parlementsgebouw van British Columbia, waar we een gratis rondleiding van een half uur kunnen krijgen. Victoria is de hoofdstad van deze provincie en dus niet Vancouver. Het is een schitterend gebouw, met veel pracht en praal. We krijgen er ook nog een stukje toneel bij, als de rondleiding op het verhaal van “the hanging judge” komt.

We lopen nog snel even het centrum in om een bodem te kunnen leggen voor de drie uur durende boottocht en komen dan toch weer bij onze huis traiteur uit. Daarna dus inchecken voor de boottocht. Wij hadden een tocht op een “normale” boot geboekt, maar ze vragen of we toch niet op een Zodiac mee willen. Die gaat eerder weg en is sneller, en aangezien de vanmorgen gespotte orca’s aan het wegzwemmen zouden zijn, zouden we op een Zodiac meer kans hebben om daadwerkelijk orca’s te gaan zien. Een Zodiac is een open, platte boot, waarbij je in een compleet pak gehesen wordt tegen het nat worden en de koude wind. Wij hadden onze zinnen juist gezet op de “normale” boot en daar blijven we bij. We willen lekker kunnen rondlopen over het dek, of desnoods binnen kunnen zitten met een kopje inbegrepen chocolademelk (hollanders, hè…). We varen rustig de haven van Victoria uit en dan gaat de turbo aan. Na ongeveer 5 kwartier varen komen we in de buurt waar orca’s gesignaleerd zijn. We zitten dan op het bovendek en Jeroen ziet opeens een paar vinnen boven water steken. Hij waarschuwt de kapitein, maar verderop blijken er nog veel meer te zijn. Ze komen soms met meerdere tegelijk boven water. Een prachtig gezicht. Het blijkt dat twee orca-families elkaar in het water tegenkomen. Dat is vrij uniek. Ze begroeten elkaar en dat gaat gepaard met flapperen van de vinnen en tegen elkaar aan zwemmen. Ook wordt er een paar keer uit het water gesprongen en één orca zien we recht omhoog uit het water komen om even rond te kijken. Heel kundig vastgelegd op de foto door Co. De boot vaart steeds een stukje door, om in de buurt van de orca’s te blijven, maar op een gegeven moment moeten we echt weer omdraaien. Op de terugweg stoppen we nog even, omdat er een paar baby-orca’s vlakbij de boot zwemmen. Heel schattig! En even verderop zien we ook nog een stel zeeleeuwen. Nou, is dat geen waar voor je geld?

We komen pas om half 6 weer aan in Victoria en hebben nog een uurtje om in de stad rond te kijken. Eerlijk gezegd hadden we daar misschien toch iets meer van verwacht. Er staan inderdaad veel oude panden, maar het is nou niet super te noemen. We lopen weer terug naar de haven om in te checken voor de terugvlucht van 7 uur. Ook die verloopt redelijk soepel, alleen jammer dat we net een andere aanvliegroute nemen bij Vancouver, zodat we centrum niet door ons raampje kunnen zien. De co-piloot moet ook nog even oefenen met landen… We stuiteren een paar keer op het water.

Onderweg naar het hotel komen we langs een Grieks restaurant, waar we de magen vullen, zodat we helemaal voldaan in het hotel aankomen. Wat een superdag!

2 thoughts on “Dag 3, zondag 21 juni. Vliegen en Varen

1. Han schreef:

Hoi Co en Jeroen,

jullie prachtige verhaal over de WHALE TOUR herken ik goed, ik heb dezelfde ervaring gehad 8 jaar geleden. Inderdaad een fantastisch avontuur.

Terwijl jullie orca’s bekeken, genoot ik met volle teugen van mijn eigen musicalconcert (met o.a. Celine Purcell) in Carré met 50 gasten. Fijne vakantie verder!