Dag 9, zaterdag 27 juni 2009. Ber(g)en, ber(g)en en sneeuw

De dag begint zoals die gisteren eindigde: zonnig en vrijwel onbewolkt. Omdat verwacht wordt dat er bewolking komt, gaan we snel op weg naar de Jasper Tramway, een kabelbaan die ons bijna een kilometer hoger moet brengen naar 2277 meter op Whistlers Mountain. Als we bij het beneden-station aankomen staat er al een aardige rij voor kaartjes en na ruim een half uur wachten mogen we uiteindelijk met rit 13 naar boven. Dat duurt maar 7 minuten (kun je niet tegenop lopen…) en boven aangekomen kopen we eerst een paar sandwiches als ontbijt. Daarna beklimmen we de rest van de berg. Dat is een stevige wandeling, nog 200 meter omhoog, maar zeer de moeite waard. Het is boven ongeveer 10 graden Celsius, maar met een jack is dat goed uit te houden. We hebben een prachtig uitzicht o.a. over het park waar we logeren, het dorpje Jasper en alle omliggende bergketens met sneeuw en gletsjers. Zelfs Mount Robson is zonder wolken te zien in de verte. Het lijkt boven wel een maanlandschap, met heel veel steen en amper begroeiing.  Er ligt nog sneeuw boven en dat moeten we natuurlijk even aanraken. We zoeken de marmotten waar de berg naar vernoemd is (ze fluiten als er gevaar dreigt), maar we zien alleen een eekhoorntje, wat wolfspinnen en een vogel die wel een hele goede schutkleur heeft tussen de bemoste stenen (voor de vogelaars: de white-tailed ptarmigan). Ook komen we een paar kwetsbare bloeiende alpenplantjes tegen.

Op de weg terug nemen we een lunch in het restaurant van de kabelbaan en daarna gaan we naar beneden. Dat gaat ook heel voorspoedig en nu zitten we minder op elkaar gepakt in de gondel dan op de weg naar boven. We kopen nog even een flesje water voor we de auto in stappen. Het is inmiddels bewolkt geworden, dus we hadden het goed om eerst de kabelbaan te doen.

We rijden nu naar Mount Edith Cavell, over een smal bergweggetje, dat gelukkig wel redelijk goed begaanbaar is. Bij de parkeerplaats aan het einde van de weg beginnen we een rondwandeling: the path of the glacier trail. De hiervan aftakkende wandeling naar de alpenweides is nog gesloten vanwege de sneeuw, maar achteraf hebben we voldoende tijd kunnen doorbrengen op deze eenvoudige rondwandeling. Je loopt steeds dichter naar de bergwand toe, waarbij je telkens meer uitzicht krijgt op de 3 gletsjers die op deze berg liggen. Vlak voor de berg wijken we af van de route om dichter bij de onderste gletsjer te komen. Het smeltwater van de Cavell gletsjer blijft liggen in een meertje, dat nog praktisch vol ijs ligt. Op de steenvlakte ervoor liggen ook een paar mansgrote hompen ijs. Het water in het meertje is uiteraard ijskoud. Ook klimmen we nog even voorzichtig op wat sneeuw, om in een ijsgrot onder de gletsjer te kunnen kijken. Op het midden van de berg kijk je tegen de Angel gletsjer aan en helemaal bovenin ligt de kleine Ghost gletsjer. Regelmatig klinkt het geluid van schuivend of afbrekend ijs. Een enkele keer zie je ook sneeuw van de berg afstuiven wat oogt als een waterval die snel weer weg is. Het is erg indrukwekkend en zeker de moeite waard om hierheen te gaan. De zon prikt een beetje door de bewolking heen en we lopen weer door over de loop-trail terug naar de parkeerplaats. We rijden weer voorzichtig over het weggetje naar beneden en…

Hier onderbreken we ons verhaal even voor BREAKING NEWS:

LADIES AND GENTLEMEN,

WE ‘ VE GOT HIM!DSCF6099

Op weg naar Jasper zien we dan eindelijk een zwarte beer langs de weg en, hoewel afgeraden, stoppen we toch heel even om snel wat foto’s te maken. De beer lijkt ons niet op te merken, loopt rustig door en verdwijnt tussen de bomen.

We rijden vol adrenaline door Jasper heen naar Pyramid Lake waar we een mooi zicht hebben op Pyramid Mountain. Daarna rijden we terug het dorp in om te gaan eten en dat doen we bij “Something Else” waar wederom de griekse en italiaanse keuken gecombineerd worden. We nemen als voorgerecht de saganaki (gebakken of gefrituurde kaas) en deze keer wordt die aan tafel geflambeerd. Maar even laten afkoelen. Het eten is lekker maar haalt het niet bij het griekse restaurant Zorba in Hoorn.

Na het eten halen we nog een ijsje en dan weer naar onze suite. Voor de laatste keer de haard aan en ook weer eens lekker samen in bad. Dit wordt onze laatste nacht hier. Morgen naar onze volgende verblijfplaats Lake Louise.

One thought on “Dag 9, zaterdag 27 juni 2009. Ber(g)en, ber(g)en en sneeuw

1. ed en willem schreef:

Eindelijk heb ik door hoe ik kan antwoorden of reageren. Ben er niet zo slim in. We proberen elke dag jullie verhalen te lezen. Mooie natuur. Ben benieuwd of jullie een extra tas moeten kopen voor de te kopen knuffels. Dichter bij huis verheugen wij ons op Sunset Boulevard en op Rieu.