Dag 6. Maandag 2 juli 2012

P1020372_resizeTromso met kabelbaan

Rond 8 uur komen we aan in Tromso, maar we hebben vakantie dus we voelen ons niet geroepen om dan al aangekleed toe te gaan kijken hoe de boot aanlegt. We draaien ons nog een keertje om.

Het is 9 uur, we staan op, voeren het dagelijkse ritueel uit van douchen en zo en kijken tussendoor vanaf ons balkon naar buiten. De eerste gasten met een excursie gaan al van boord. Wij gaan eerst nog even ontbijten.

We hadden verwacht vanaf de boot zo het centrum in te kunnen lopen, maar de gps van de Nokia telefoon gaf aan dat het toch nog zo’n 4,5 km is tussen boot en centrum. Er zijn pendelbussen ingezet waar je kaartjes voor kunt kopen bij de kaart-zuilen. Ze kosten 7 euro.

De bus zet ons af bij het plaatselijke toeristenbureau en van daar uit wandelen we eerst een stuk door het centrum, langs de winkels en daarna lopen we naar de lange brug die ons naar de andere kant van het water zal brengen. Er zijn hier nog veel originele houten huisjes en zelfs twee houten kerken. Dat komt omdat Tromso in de tweede wereldoorlog als enige of als één van de weinige steden hier gespaard gebleven is.

De lange brug is een flinke wandeling. Het regent af en toe licht waarvoor je een jas aan wilt, maar voor de temperatuur is het niet nodig. Eigenlijk dan weer liever uit.

DSCF3275_resizeAan de ander kant van het water komen we in de wijk Tromsdalen bij een speciale kerk, die ook wel de IJszeekathedraal wordt genoemd. Modern gebouwd en bijzonder om te zien. Het ontwerp is gebaseerd op de stokvisstellages (grote driekhoekige houten rekken). Om er binnen te kijken moet je wel betalen. Nou, vooruit dan maar. Binnen is het modern wit uitgerust en aan 1 kant zitten mooie glas in lood ramen (of eigenlijk glas-in-beton ramen, volgens de Dalletechniek gemaakt). Het kerkorgel is in passende stijl aanwezig.

We gaan verder naar de kabelbaan (fjellheisen). We zien net voor ons 2 bussen leeg lopen, dus we moeten ongeveer een half uur wachten om als sardientjes in een blikje, de gondel in te mogen. Het ritje duurt maar enkele minuten, de 420m hoge Stornstein op, dus we laten het maar over ons heen komen. Het wordt wel warm met zoveel mensen in een blik.

P1020415_resizeBoven hebben we mooi uitzicht over Tromso en omgeving. De stad ligt op een eiland in het Balsfjord en wordt aan alle kanten omgeven door bergen die nog sneeuw op de toppen hebben liggen. We nemen een wafel en een colaatje in het restaurnat en gaan dan een stukje wandelen op de bergrug.

Het is kwart over twee en we lopen weer naar het station van de kabelbaan voor de afdaling. Beneden aangekomen zetten we de pas er weer in terug naar de andere kant van het water, de plek waar de pendelbussen ons weer oppikken.

Om 3 uur zijn we weer op de boot. Even naar de kamer en om 4 uur gaan we naar het restaurant op dek 9 voor de high tea. Een flink assortiment hapjes zijn daar te beproeven. Dit kan elke dag, maar dit is de eerste keer dat we dit doen. We nemen plaats bij een andere man die alleen aan tafel zit. Die begint al snel een gesprek met Jeroen en dat vindt plaats in 2 talen. De man is Spaans, maar kan Duits verstaan. Het is niet altijd even duidelijk wat hij zegt en soms reageren we maar even alsof we het begrepen hebben.

Als de boot gaat vertrekken, gaan we weer naar het bovendek om te kijken hoe de trossen één voor één worden losgemaakt en binnengehaald worden. We drijven van de kant af en het schip draait 180 graden om zijn as om aan de terugtocht te kunnen beginnen. Er is nu nog een loods aan boord die ons naar een nauwe zeestraat pas zal verlaten. Die straat bereiken we na ongeveer een uur varen.

Half 7, dus tijd voor het diner. De meiden zijn weer erg vrolijk en stellen zelfs voor een tweede fles rosé te openen, maar dat slaan we maar af. Het eten is weer erg lekker en Co heeft helemaal een flinke lap vlees. Daarvoor hadden we erom gelachen toen het bij de vier dames naast ons voor het tengere vrouwtje werd neergezet.

De zee is ondertussen stuk ruiger geworden, dus we schommelen licht heen en weer.

DSCF3300_resizeOp de kamer krijgen we het dagelijkse blaadje met de tijden voor morgen en we schrikken als we zien dat we al om half 8 moeten verzamelen voor een excursie van 3 uurtjes. Wel balen dat je bij reserveren niet al weet welke tijden er gelden. We gaan dus maar vroeg naar bed. Om kwart voor 7 kunnen we nog wel wat ontbijten en morgen is de lunch “grieks”.

Nog even naar de bar voor een drankje, dat dan toch wel.

One thought on “Dag 6. Maandag 2 juli 2012

1. Ed en Willem schreef:

Ik dacht dat het all inclusive was, maar de excursies kunnen nog doortikken.
    Hier is het ook top: Ed heeft een nieuwe fiets gekocht: elektrisch. Maar hij voelt zich niet bejaard.