Dubai, dag 1

Donderdag 14 december 2017

Het was weer gezellig gisteravond aan de bar. Helaas is de limoncello al een paar dagen op. In plaats daarvan dan maar een Disaronno als afsluitertje. We delen alvast onze kerstkaarten met inhoud uit, voor het geval we sommigen op de laatste avond niet meer treffen. Van barman Francis krijgen we later nog een creatieve kerst attentie terug.

De zussen Aafje en Agaath slapen de laatste dagen in een andere hut, omdat er dinsdagavond een lekkage was op dek 8 vanuit het zwembad op dek 9. Heel wat kamers stonden blank. Niet leuk natuurlijk, maar kan gebeuren.

Vanmorgen worden we om 8 uur wakker in de haven van Dubai. We kijken uit op de hoge toren Burj Khalifa, maar het is helaas wat heiig voor een helder beeld. We kunnen rustig aan doen, want onze excursie gaat pas vanmiddag. Ook cabin steward Byron en butler Dave bedanken we alvast voor alle goede service in de afgelopen weken.

Na het ontbijt kijken we aan dek hoe al het personeel langs de immigratie moet in de terminal. Er komt ook heel wat nieuw personeel aan boord met al hun bagage, zien we. Dan gaan we nog even wat lezen op ons balkon.

Tegen 12 uur gaan we naar dek 9 voor een kleine lunch. Het verzamelpunt voor de excursie is een beetje onduidelijk. Het theater is nog gesloten vanwege repetities en beneden in de Isolabella lounge staat het nieuwe personeel in te checken. Uiteindelijk komt het goed en zitten we om 1 uur in de bus.

We hebben ons “goede goed” aan, want we begrijpen dat we voor het aperitief in het luxe hotel straks netjes gekleed moeten zijn.

Onze gids vertelt wat over de geschiedenis van Dubai. 40 jaar geleden was hier niets dan zand en bedoeïenen. Maar na de ontdekking van olie ging het helemaal los. Inmiddels kost een liter water hier meer dan een liter olie. Er is geen criminaliteit en geen werkloosheid. Bij problemen worden buitenlandse werknemers gewoon teruggestuurd. Het geld klotst tegen de plinten op. In de nieuwe goud souk zijn 650 juweliers gevestigd, ze hebben hier de hoogste wolkenkrabber ter wereld, de grootste fonteinen ter wereld, de duurste vierkante kilometer, enzovoort, en wellicht ook de grootste opscheppers ter wereld.

We rijden door de files naar de Burj Khalifa, met 828m het hoogste gebouw ter wereld. We stappen uit bij het naastgelegen winkelcentrum Dubai Mall met 1.650 winkels. Van daar is het een hele wandeling naar de ingang van de toren. Daar komen we uiteindelijk in een enorme wachtrij voor de liften. De gids belt met Costa en we krijgen een half uur extra de tijd.

In 77 seconden stijgen we naar de 125e etage waar we naar buiten kunnen kijken. Het uitzicht valt mee, ondanks de heiigheid. Via een trap gaan we naar de 124e etage waar ook een uitzicht platform buiten is. 452 meter lager zien we de grootste fonteinen ter wereld liggen.

Om naar beneden te komen moeten we opnieuw in de rij. Na 20 mimuten mogen we weer in de lift. Intussen hebben we nog een souvenir foto en een knuffelbeer op de kop kunnen tikken.

Terug in de bus rijden we naar de Burj al-Arab, opnieuw een recordbrekend gebouw. Het eerste 7 sterren hotel van de wereld, de duurste cocktail ter wereld, en nog zo wat meer. Hier maken we alleen een fotostop van de buitenkant.

Dan gaan we bij het Marriot Hotel in de jachthaven van Dubai een aperitiefje doen met wat hapjes erbij. Opnieuw een lange rij voor de lift naar het observatorium op de 52e etage. Daar hebben we dan meteen uitzicht op het exclusieve kunstmatig eiland Palm Jumeirah van 5 x 5 kilometer. Het is er behoorlijk druk, met lawaaierige muziek, dus we zijn op tijd weer beneden buiten.

De zon is ondergegaan als we verder rijden. We maken nog een tour over het palmeiland met de zwaar beveiligde huizen van de sterren der aarde. Bij de golfbreker die om het eiland heen is gebouwd, maken we nog een fotostop voor het exclusieve hotel Atlantis. Dat is nu fraai verlicht.

Dan gaan we eindelijk terugrijden naar het schip. Maar we belanden in de weekend files. Door alle vertraging en het drukke verkeer is de excursie bijna 3 uur uitgelopen… Het is ondertussen al 8 uur.

Eenmaal aan boord gaan we direct naar dek 10 voor ons diner. Na het diner worden we voorgesteld aan twee nichtjes van Luis (onze ober) en hebben we daar nog even een leuk gesprek mee. De tijd vliegt en we willen nog even wat beneden gaan drinken maar eerst droppen we onze spullen af in onze hut. Bij de Lobbybar komen we Agaath en Aafje tegen die aan een tafeltje zitten dus we halen de bar vanavond niet maar gaan even bij hun zitten met een colaatje. We moeten zo nog inpakken en willen het dus wel kort houden.

Inpakken gaat voorspoedig en als de koffers rond half 12 op de gang staan, gaan we slapen. We moeten weer vroeg op want om kwart voor 8 moeten we weer in het theater zijn voor onze excursie van morgenochtend. We hebben dus geen tijd gehad om ons verslag af te maken. De tekst is wel grotendeels klaar, maar we moeten nog foto’s uitzoeken. Dat doen we morgen na de excursie.

Ons verslag van morgen publiceren we overmorgen. Dan zijn we weer thuis en kunnen we ook een paar video’s uploaden. Daarvoor is internet hier te traag. Maar nu: Lights out!

One thought on “Dubai, dag 1

1. Ed en Willem schreef:

Mannen, wat een indrukwekkende en adembenemende foto’s uit de wolkenkrabber.
    Straks goede thuisreis. Poes zal blij zijn, want helemaal alleen kerst vieren vindt ie niet leuk 😉