Salalah, Oman

Zaterdag 9 december 2017

Even voor half 7 wakker. We varen rustig de haven van Salalah binnen en zien de rode zon achter ons uit het water opstijgen om aan de heldere blauwe lucht zijn plekje op te zoeken.

Om 8 uur zijn we in de zaal Isolabella en horen dat we al meteen ons busnummer kunnen ophalen en ook meteen door mogen naar de bus. Vreemd, want het tijdstip voor verzamelen is pas kwart over 8.

De eerste stop is in een winkelcentrum, een markt. We krijgen een half uur om rond te kijken. Vlakbij ligt een terrein met een moskee en diverse gebouwen. Het doet aan als een universiteit. Als we het bij de volgende stop vragen, zegt de gids dat het het terrein was van een paleis.

De volgende stop is het Frankincense museum. Het gaat over de invloed van wierook van de wierookbomen (boswellia sacra, voor de botanisten onder ons) voor Oman. De export gaat per kamelen en de export dateert al van ver voor Christus.

Volgende stop is bij een kasteeltje in Taqah, een kleine vissersplaats waar we doorheen rijden. Onderweg zien we de oude houten simpele vissersbootjes op het strand liggen. Ook twee auto’s die met de wielen in het zand verdwenen zijn.

Het kasteeltje onder aan de heuvel kunnen we van binnen bezoeken maar boven op de heuvel staat nog een kasteeltje. Vanaf daar kijk je wel mooi op de lage.

Door naar de ruïnes van Sumhuram. Deze plek was van 3 eeuwen voor, tot 5 eeuwen na Christus welvarend door het verhandelen van wierook. Door de ligging aan de kust ontstond er handel met andere landen zoals India.

Dan rijden we terug naar Salalah voor de lunch in het Crownplaza hotel. Het is wederom een prima verzorgd buffet. Omdat we erg ruim de tijd hebben, gaan we na het eten nog even naar buiten, het terrein van het hotel verkennen. Achter het gebouw wordt een feestje voorbereid en uit de speakers klinkt: “let it snow”. Blijf wensen. Het hotel heeft een mooi strand en zwembaden. Dan gaan we de bus weer in voor het vervolg van onze tour.

In ongeveer 45 minuten rijden we naar een hele mooie plek met kliffen en blowholes, Al Mughsail. We wachten een lange tijd op een flinke hoeveelheid water maar behalve enige lichte spray komt er niets. We lopen naar een andere plek en Co grapt nu dat achter hun een flinke spray komt. Nog geen 2 seconden later is dat het geval en we kunnen het nog net zien. De foto is te laat voor het hoogtepunt maar we hebben iets. We rijden terug naar het schip en zien onderweg weer een aantal loslopende kamelen. Eerder al moest de chauffeur gas terug nemen omdat er twee op de weg liepen.

Iets na 4 uur zijn we terug op het schip een gaan we even een colaatje drinken voor we naar de hut gaan. We zetten de foto’s vast over op de laptop en gaan even het stuifzand van ons af douchen.

Terwijl we aan tafel gaan vertrekt het schip, maar na enige tijd later maakt het een flinke bocht en blijken we terug te keren naar Salalah. Even later wordt omgeroepen dat er een medisch noodgeval is en dat er een passagier van boord moet gaan.

Morgen onze laatste dag op zee. Daarna hebben we iedere dag een bestemming.

4 thoughts on “Salalah, Oman

1. Anneke schreef:

Wat was het weer een mooie dag. Prachtige foto’s hoor. Ik geniet ervan

2. Ed en Willem schreef:

Let it snow, daar moet je thuis voor zijn.

3. Rina en Kees schreef:

De wens let it snow is momenteel in Goes vervuld. Het sneeuwt momenteel volop en het wordt al aardig wit.
    Prachtige foto’s weer. Schitterende stranden!
    Staalblauwe lucht!
    Geniet er komende week nog van, want hier is het nat en donker.

4. Henk schreef:

wachten op het water in een woestijnstaat. gelukkig was het geen fatamorgana