Zeedag 6; tweede van blok van 4

Woensdag 6 december 2017

Vannacht is de klok weer een uur vooruit gegaan. Een kortere nacht voor ons dus. Het tijdverschil met Nederland is nu 2 uur. Daarbij komt dat we vanochtend al om 9 uur moeten verzamelen voor de rondleiding “achter de schermen”. De wekker moet dus worden gezet. Na een snel ontbijtje op dek 9 gaan we naar het meeting point bij het theater. Co gaat alvast vooruit met de paspoorten, want die moeten vandaag weer worden ingeleverd voor de autoriteiten van Oman.

Er zitten niet veel deelnemers in onze groep voor de excursie. Nog drie andere Nederlanders, twee Zweden en een Deense. De tour begint zoals gebruikelijk in het theater. Vanwege de paspoort inname krijgen we dit keer geen lasershow of andere korte voorstelling. De kleedkamers beneden zijn duidelijk groter dan we op andere schepen hebben gezien. Hier in de buurt zit ook de werkplaats waar de stoffen en bekledingen van alle ruimtes in het schip aanwezig zijn voor reparaties. Vervolgens gaan we verder naar de algemene ruimtes voor de crew: waaronder de gym en de crewbar. Hier krijgen we ook een drankje aangeboden.

Dan volgt het hoogtepunt van deze rondleiding, we mogen naar de brug! Die blijkt eigenlijk verrassend eenvoudig bereikbaar. Via een nooduitgang bij de hutten op dek 8, sta je opeens in een gang met de hutten van de officieren en de kapitein. Op de plattegrond is duidelijk te zien dat de kapitein een ruime suite bewoont. We worden nog even “gefouilleerd” met een mobiele metaal detector en even later mogen we dan met de groep de brug op. We krijgen uitleg van één van de Italiaanse officieren, die ook alle vragen weet te beantwoorden. Aan de zijkanten steekt de brug uit van het schip. Naast het bedieningspaneel daar, is een stukje glazen vloer waar we even op staan. Je kijkt dan helemaal naar het water beneden je. Uiteraard jammer dat we geen foto’s mogen maken, maar we begrijpen het veiligheidsrisico.

Op de brug bevinden zich niet alleen zaken die met het besturen van het schip te maken hebben, maar ook andere controlepanelen zoals die van de brandmelders en waterdichte deuren in de onderste etages van het schip, onder de waterlijn. Tevens is er een paneel waarop de kwaliteit van het drinkwater te zien is.  Er staan vele oude printers die alles vastleggen wat er gebeurt en als logboek gebruikt kunnen worden of die belangrijke berichten uitprinten. Tevens is er een model van het schip te zien zoals dat ook in een van de bars te vinden is.

Het schip vaart op de automatische piloot, maar er staan continue mensen op de uitkijk. Op een radarscherm is een schip terug te vinden dat we in de verte zien. De officier laat zien dat hij met de muis allerlei informatie van dat schip op kan halen, zoals de naam en de snelheid. Zo kan men zien of ze elkaar zullen treffen of dat ze elkaar veilig kruisen. Ook is op een scherm te zien wat de diepte is van de koers die gevaren wordt.

Hierna dalen we weer af in het schip voor een rondgang door de keuken van het grote restaurant. Daar waren we natuurlijk vorige week ook al geweest, maar het blijft leuk om te zien. Ook nu krijgen we weer een hapje een drankje aangeboden en er volgt nog een (inbegrepen) groepsfoto.

De tour gaat nog verder met o.a. opslagruimten voor allerhande (ongekoelde) etenswaren, uiteraard met ongekende hoeveelheden voor zoveel passagiers op zo’n lange cruise. Alleen verse producten worden tijdens deze reis nog op andere plaatsen ingeslagen. Op dek B vinden we de wasserij en de stomerij, waar het natuurlijk hartstikke warm is. Bijna niet voor te stellen dat je hier 12 uur per dag moet werken zonder daglicht te zien. Petje af voor deze mensen en je denkt zo wel een keer extra na om onnodig handdoeken vuil te maken. We bekijken ook nog een hut voor de crew die niet in gebruik is en dan zit de rondleiding er zo’n beetje op en is de ochtend alweer voorbij.

Nadat we één van de Nederlanders uit onze groep onze hoeksuite hebben laten zien, gaan we voor de lunch naar dek 9. Vandaag staan er o.a. mosselen op het menu, maar die nemen wij uiteraard niet. Na een rondje lopen over dek 10 gaan we naar ons balkon en gaan daar in korte broek genieten van de warmte en een goed boek. We doen nog een tukje en nemen een colaatje uit de minibar. We voelen ons zo de koning te rijk.

Ondertussen glijdt het schip verder over de Rode Zee. Het water is kalm en we gaan zo rond de 35km per uur. We zien vanmiddag verschillende tankers en containerschepen passeren. Aan de westkant zijn we nu Egypte en Sudan gepasseerd en varen we langs Eritrea. Aan de oostkant ligt Saudi-Arabië en naderen we de grens van Jemen. Dit moeten we overigens afleiden uit de GPS van onze mobiele telefoon, want de Rode Zee is te breed om iets van land te kunnen zien. Van Luxor, Medina en Mekka hebben we dus niets meegekregen. Waarschijnlijk zullen we morgenochtend bij Djibouti de Rode Zee uit varen en gaan we verder oostwaarts de Golf van Aden op.

Vanavond bij het diner genieten we van de specialiteiten van Sardinië. Voor het toetje vragen we advies van de ober. We kiezen de chocoladetaart, maar omdat we twijfelden, serveert hij uiteindelijk ook de Mirto Cream. Daarbij is het drankje van vanavond Bacardi Oakheart.

Costa is nieuw personeel aan het trainen. Gisteren hebben we met de eerste medewerker van het nieuwe trainingsprogramma kennis gemaakt. Nu naar Francis bij de wijnbar en dan naar de Atriumbar.

2 thoughts on “Zeedag 6; tweede van blok van 4

  1. Ed en Willem schreef:

    Een robot is aardig maar echt is beter.

  2. Henk schreef:

    Leuk verslag van de rondleiding ook zonder foto’s

Comments are closed.