Aan boord van de Costa Luminosa

Zaterdag 9 november 2019

Het is vandaag zonnig in Venetië en we zijn vroeg wakker. Eerst maar even ontbijten en daarna gaan we nog even een kort rondje in de directe omgeving lopen. Een uurtje. Het is weer vloed en we zien het water op het San Marcoplein omhoog gaan. Althans, je ziet uit diverse openingen tussen de stenen het water omhoog komen. Normaal bedoeld om het water af te voeren. In het begin zien we nog droge delen van het plein, maar als we terug lopen is dat niet meer het geval.

Laatste rondje, maar nu met zon.

We pakken de tassen in en gaan naar beneden. We checken uit en vragen nog even hoe we het beste naar de cruise-terminal kunnen lopen. We worden nog net niet voor gek verklaard dat we willen lopen, maar duidelijk is wel dat de conciërge van het hotel ons eigenlijk wil adviseren om met de boot te gaan. Het is een uur lopen, zo geeft hij aan.

We gaan toch lopen want zo doen we nog een stuk van de stad aan dat we nog niet bezocht hebben. En het valt best mee want na ongeveer 45 minuten zijn we bij de eerste terminals. Er liggen meerdere cruiseschepen, vier stuks, waarbij ons schip vóór een ander schip van Celebrity ligt.

In de terminal horen we dat niet om 14:00 uur wordt begonnen met boarden, maar al rond 12:00 uur. Dat is lekker, want dat betekent slechts een uurtje in de terminal hangen. Iets voor 12 uur gaan we bij de wachtrij staan en iets na 12:00 uur behoren we tot de eersten die door mogen naar het schip. Eerst worden wel nog even de papieren nagekeken, waaronder de ESTA die nodig is om de U.S.A. binnen te mogen. Gelukkig hadden we die uitgeprint, want die waren voor onze vorige cruise aangevraagd maar nog steeds geldig.

De hutten zijn nog niet beschikbaar dus dan eerst maar lunchen op dek 9. Daar komen we meteen de eerste bekende bartender Jan tegen. Altijd leuk om zo weer medewerkers van vorige reizen te ontmoeten. Het is een warm weerzien.

Dan even naar de Samsara spa om een massage in te plannen. We hebben in de terminal alvast geregeld dat we weer onbeperkt gebruik van de spa kunnen maken en hierbij was 1 massage inbegrepen. Moesten we alleen nog inplannen. Jeroen ontkomt er niet aan dat een medewerker hem probeert te strikken voor Yoga-lessen. De man schrijft een hele lange lijst met data en tijden voor hem op, maar eigenlijk wil Jeroen helemaal niet.

Marktkraam

We krijgen badjassen mee en besluiten daarom toch maar te gaan kijken of onze hut al beschikbaar is, anders blijven we slepen met onze tassen en badjassen. De hut is beschikbaar en onze cabin steward Marshal komt kennis maken en vraagt of alles in orde is. Dat is het zeker, alleen de fles prosecco ontbreekt nog, maar die wordt kort daarna gebracht door de butler, John. Zo, fles open en de vakantie kan beginnen.

Ruime hut

Na een glaasje prosecco gaan we even onze creditcard koppelen aan onze Costa cards. Het is nu nog vrij rustig en nadat we dat gedaan hebben lopen we door naar de Chocolade/IJsbar om Eidam Karl te ontmoeten die we van 2 jaar geleden kennen. Ook weer een warm welkom en onder het genot van koffie voor Jeroen en thee voor Co, praten we bij. Dan krijgen we ook een stuk cake aangeboden en een bolletje pistache ijs. Wat worden we al meteen weer verwend. Wat een begin van de reis.

We maken nog even een rondje over het schip en gaan dan naar de hut om de fles prosecco te legen en wat uit te pakken. De eerste koffer wordt binnen gebracht, dus die zijn op tijd gearriveerd. Ondertussen gaat de zon onder en wachten we op de ontruimingsoefening. Onze hut is overigens nog ietsje groter dan we in februari hadden en ook het deel van ons balkon aan de zijkant is iets breder nog dan toen. Hier kunnen we wel wennen voor 24 dagen.

Dan is het tijd voor de ontruimingsoefening. Na een korte uitleg gaat het alarmsignaal af, doen we een trui aan, de zwemvesten om en gaan de trap af naar de verzamelplaats op dek 3. In het Italiaans en Engels wordt een uitleg via de speakers gegeven over de procedure en dan klinkt het signaal voor einde oefening. Mooi op tijd voor vertrek en voor het diner.

Als we bij het restaurant aankomen staan al 4 mensen te wachten om naar binnen te mogen. Klokslag kwart over zes mogen we er in en kiezen we een tafel bij het raam aan de kant waar we straks het San Marcoplein kunnen zien liggen. We varen ondertussen en nog vóór het voorgerecht geserveerd wordt, komen we langs de oude stad. Beurtelings lopen we even naar buiten om foto’s te maken.

Goed diner met cheese cake als dessert. Het is vrij rustig in het restaurant. Op aandringen van de ober sluiten we nog even af met een limoncello.

San Marco plein

Nu onderweg naar Corfu en dat betekent dat we tijdens deze cruise, en wel vannacht, de klok een uur vooruit moeten zetten. Korte nacht dus vannacht, maar gelukkig hebben we morgen meteen een zeedag om te relaxen, dus we hoeven niet vroeg op.

Verslag voor vandaag even afronden, foto’s uitzoeken, publiceren en dan naar de bar.

Buona notte.

6 thoughts on “Aan boord van de Costa Luminosa

1. Henk schreef:

Ziet er heel mooi uit. Geniet er van. Proost

2. Anneke schreef:

Wat vervelend allemaal. Dat wordt afzien de komende 24 dagen. Sterkte Jeroen en Co

3. Carla schreef:

Wat? Heerlijk 24 dagen vertoeven in een fantastische mooie kajuit. Zwaar afzien mannen! Wij genieten hier met jullie mee door de prachtige foto’s!

4. Marieke van Kerkoerle schreef:

Dat wordt weer een mooie reis, geniet ervan!

5. Ingrid schreef:

Dit is weer een prima start van jullie reis! Leuk om te lezen & te zien…. Veel plezier. En doe die yogales maar wel, Jeroen. Goed voor mind & body

6. Kees schreef:

Jeetje, wat een prachtige ruime hut!