Land in zicht: Antigua

17080001_resizeMaandag 15 december 2014

We hebben een uurtje extra gehad vannacht en dat komt goed uit. Want vandaag moeten we redelijk vroeg op voor de excursie op Antigua. Als we wakker worden, varen we zo’n beetje de haven van Saint John’s binnen. Na zes dagen zee eindelijk weer eens land in zicht! Hoewel de oversteek ons overigens prima is bevallen. Dat gaan we zeker nog eens doen, als het zo uitkomt.

20141215_162126_resizeWe zijn een beetje zenuwachtig vandaag, omdat we ons niet helemaal zeker voelen over de excursie van vandaag. Kayakken en snorkelen hebben we allebei nog nooit gedaan en we hopen maar dat alles goed gaat. Na het ontbijt gaat Co zijn daglenzen in doen, in verband met de duikbril straks. Met dank aan opticien Michael Nobbe uit Zwaagdijk gaat dat helemaal goed komen. De linkerlens gaat even lastig in, maar daarna kan Co weer zonder bril zien. Verder moeten we nog onze waterschoenen mee, handdoeken en een droog shirt. En niet te vergeten de onderwater camera die we van zwager John mochten lenen.

16560001_resizeBepakt en bezakt gaan we naar het verzamelpunt in de bar op dek 2. Er zijn maar zes deelnemers aan deze excursie, dus we zijn benieuwd wie er nog meer mee gaan. Gelukkig zijn we niet de oudsten. Er is nog een ouder Canadees echtpaar en een jong stel uit Duitsland. Buiten op de kade staat een steelband te spelen en zijn we meteen in een Caribische sfeer. Als we naar de bus gebracht worden, zitten daar nog vier Amerikanen in die hier op Antigua in een resort verblijven. De buschauffeur vertelt aan één stuk door over de historie van Antigua en over de bezienswaardigheden onderweg. Het is wel Engels, maar met een enorm Caribisch accent. We krijgen er daarom niet al teveel van mee. Columbus heeft het eiland ontdekt, het is jaren in Engelse handen geweest en 1 november is hun onafhankelijkheidsdag. Verder stond het eiland voorheen vol met suikerriet plantages. We zien nog een paar oude suikermolens staan onderweg.

17460018_resizeNa een ritje van een half uur zijn we aan de overkant van eiland, bij het startpunt van ons avontuur. We worden welkom geheten in de tuin van een mooi landhuis aan een baai en we krijgen alvast onze flippers uitgedeeld. Van daar uit gaan we met een snel bootje naar de steiger waar onze kayakken klaar liggen. Onderweg hebben we alvast onze waterschoenen aan gedaan. De rest kan droog achterblijven in het bootje. De eerste horde is om droog in de kayak te komen en dat lukt ons hartstikke goed! We moeten eerst op de steiger gaan zitten, dan je voeten in de kayak en dan jezelf over hijsen. Als iedereen op het water is, kunnen we beginnen met peddelen. En ook daar verbazen we onszelf. We draaien geen rondjes, we varen tegen niemand aan en we belanden ook niet in de mangrove bossen. Doorgaans liggen we zelfs tweede! De gids laat ons af en toe stoppen om wat te vertellen over de mangrove en over de dieren die daarin leven. Hij haalt ook een paar beesten uit het water om die vervolgens aan ons door te geven: een grote zeester, een zee-egel en een zeekomkommer. Na een klein uur peddelen zijn we weer terug bij het beginpunt en moeten we natuurlijk ook weer heelhuids de kayak uit. Lukt ook!

20141215_171404_resizeNa een glaasje water stappen we opnieuw de snelle boot in voor een tochtje naar de plek waar we gaan snorkelen. Hier moeten dus de flippers aan, duikbril op en Jeroen doet voor de zekerheid ook nog een drijfband om. OK, nou gaat het gebeuren. Co gaat als eerste van ons twee van de boot af. Daarna volgt Jeroen. Co heeft het ademen door de snorkel al snel door, maar Jeroen zit in het begin toch een beetje te hyperventileren door het smalle stokje, haha! Ook beslaat bij ons allebei de duikbril, maar dat lost de gids handig op door deze even schoon te spoelen. We dobberen vrolijk rond over het koraal en zien allerlei vissen rondzwemmen in mooie kleuren. Fantastisch! Met de onderwater camera proberen we het één en ander vast te leggen en een snorkel-selfie te maken. Als het tijd is om verder te gaan, blaast de gids op een fluitje en klimmen we weer aan boord. We hebben het overleefd!

20141215_172326_resizeDan gaat de boot verder naar Bird Island. Onderweg stoppen we bij Rabbit Island, waar een grote kolonie pelikanen broedt, en bij Hell’s Gate, waar de oceaan op een rif klettert. Bij Bird Island maken we een wandeling naar de top, waar je een mooi uitzicht hebt over Antigua en de baai waar we net gesnorkeld hebben. De gids vertelt nog wat over de planten over het eiland, maar we zien geen vogels. Wel een hele hoop vlinders en een paar hagedissen.

Met de snelle boot scheren we over het kraakheldere water terug naar het landhuis, waar we ontvangen worden door eigenaresse Jennie. We krijgen nog een drankje (we kiezen de rum punch) en een stukje bananencake. Heerlijk! In de tuin kunnen we even verder relaxen tot de bus chauffeur weer gearriveerd is. En we zien een leuk pluchen aapje hangen dat graag mee wil naar Nederland.

P1050157_resizeDeze brengt ons terug naar Saint John’s waar de Costa Luminosa ligt. Aan boord nemen we eerst een lunch en dan frissen ons dan even op. Dan gaan we nog het plekje in, waar bij de haven een paar gezellige winkelstraatjes zijn op Heritage Quay. Daarbuiten maakt het plekje een nogal rommelige indruk en ook de grote kerk op de heuvel staat er wat bouwvallig bij. Maar goed, we zijn in the Carribean, so take it easy, man! We shoppen nog een leuk kerstsouvenir van Antigua en gaan dan weer aan boord.

Aan de bar worden we verleid om de beste mojito van het schip te nemen. Hij is inderdaad heel erg lekker, maar het hakt er wel in, zo vlak voor het eten… Bij het diner is het uiterst gezellig, met verlichting in allerlei kleuren, en dit keer zelfs twee dansjes van de obers. Het schip vertrekt bij het toetje. Anderhalf uur later dan gepland. Dat zal wel met reparaties aan de generator te maken hebben.

Een geslaagde dag in het Caraïbisch gebied dus! Morgen wéér vroeg op, voor een rustig busritje over Tortola.

One thought on “Land in zicht: Antigua

1. Ed en Willem schreef:

Hoi mannen, goed dat het snorkelen gelukt is. Ik heb er steeds moeite mee. Maar het is wel mooi. Zeker toen ik het tussen de zeehondjes in de Galapagos heb gedaan. Er stond daar na afloop echter geen bijzonder drankje klaar, wel cola. Geniet van de laatse week.